Hej,

Hus från 1945, syllen står på källarens grundmur.

Jag funderar på att mura upp ny grundmur, denna är då bredare än den gamla betonghålstenen.

Hur gör jag då med syllen som är smalare än ny mursten? Jag måste ju bredda denna. Tanken är att även tillägsisolera fasaden, och på så sätt möta den nya grundmuren.

Med vänlig hälsning
Niklas

Varför ska du mura upp en ny grund ?

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Den gamla är väldigt trasig, betonghålsten som vittrat på sina ställen, och ytterst dålig isoleringsvärde.

Men du har inga sättningar så hållbarheten är dålig ?

Jo, ett hörn hänger mer eller mindre i luften, och det är sprickor lite här och där. Under grundsulan kan jag sticka in handen på rätt många ställen.

Om du murar nytt är det ju inga problem att ställa en ny syll och nya reglar på den när du isolerar resten av fasaden. Men är det inte bättre att laga sprickorna/skadorna i grunden isolera den med tex frigolit och sen putsa allt skivor utanpå den så även källaren blir isolerad och sen välja tex en västkust skiva till fasaden.

Hej,´
Kan man slå på en 45mm på sidan av den gamla syllen, och se till att den sitter hårt?

Jag tilläggsisolerar även golvet i källaren, gräver ur nästan 70cm. Grundsulan slutar 5cm under källargolvets ovankant (2-3cm golv). Jag måste hur jag än gör förlänga grundsulan nedåt.

45 mm utanpå lär funka och ställer du stående 45 mm reglar mot den lär det bli stumt.

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Bra, så den extra 45mm ligger och tar upp lasten mot grundmuren, som en förlängning av syllen. Bör man göra några förstärkningar ovanför den ditmonterade 45mm?

Ställer du stående 45 mm reglar mot den nedre regeln lär den inte kunna vika sig och ytterligare förstärkning behövs inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.