8 586 läst · 17 svar
9k läst
17 svar
Dra ström ut till utelampa
Sida 1 av 2
Ska dra ut ström till en utelampa som jag ska ha på terrasen. Tänkte ta från ett vägguttag inne.
Ska jag dra ut flex slang med trådar i eller är det bättre att dra ut i kulo. Ska dra igenom ytter väggen.
MVH Anders
Ska jag dra ut flex slang med trådar i eller är det bättre att dra ut i kulo. Ska dra igenom ytter väggen.
MVH Anders
ok tack för era svar.
Då blir det flexslang.
Men jag vet inte var utelampan hamnar än, men ska dra ut strömmen nu. Brukar man ha en kopplings dosa på väggen ute, och sedan dra stöm från den när jag vet var lampan ska vara eller hur gör man?
MVH Anders
Då blir det flexslang.
Men jag vet inte var utelampan hamnar än, men ska dra ut strömmen nu. Brukar man ha en kopplings dosa på väggen ute, och sedan dra stöm från den när jag vet var lampan ska vara eller hur gör man?
MVH Anders
Men efterson jag inte vet var lampan hamnar så kanske det blir bäst med kopplingsdosa ute på väggen.
Finns det ingen vanlig kabel som är godkänd att dra ut igenom väggen? Vore ju enklare för då kunde ju man ta till lite extra och sedan kapa när man sätter upp lampan.
Och flexslang ser ju inget vidare ut att dra på väggen...
MVH Anders
Finns det ingen vanlig kabel som är godkänd att dra ut igenom väggen? Vore ju enklare för då kunde ju man ta till lite extra och sedan kapa när man sätter upp lampan.
Och flexslang ser ju inget vidare ut att dra på väggen...
MVH Anders
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Erik,
Gäller det även om den bara går igenom ett borrhål rakt igenom väggen? Och alltså i övrigt går synlig?
Gäller det även om den bara går igenom ett borrhål rakt igenom väggen? Och alltså i övrigt går synlig?
Kravet på spikskydd gäller när kabeln korsar reglar. Drar du den rakt igenom väggen så finns det inget behov av det.
Med speciella dosor menas att kabeln ska vara dragavlastad i dosan så att den inte ska råka dras ut av egen tyngd eller annan påverkan.
Det finns inget krav på att lägga den i ett rör rakt igenom väggen, däremot kan det ändå rekomenderas så att du kan byta den i framtiden.
Tänk också på att EKK som går synligt utomhus måste vara godkänd för UV-strålning.
/ Kai
Med speciella dosor menas att kabeln ska vara dragavlastad i dosan så att den inte ska råka dras ut av egen tyngd eller annan påverkan.
Det finns inget krav på att lägga den i ett rör rakt igenom väggen, däremot kan det ändå rekomenderas så att du kan byta den i framtiden.
Tänk också på att EKK som går synligt utomhus måste vara godkänd för UV-strålning.
/ Kai
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Finns det någon tilläggsbeteckning som beskriver UV skyddet?
Har själv inget utomhusprojekt på gång nu, men kan vara bra att veta.
Har själv inget utomhusprojekt på gång nu, men kan vara bra att veta.