Om insidan inte behöver vara slät borde det gå att spåra och böja, men det blir ganska många snitt med så pass tjock plywood relativt böjradien...
Se till att fibrerna på yttersta lagret följer böjen, och såga igenom alla andra lager.
Det kan nog vara värt att fukta skivan lite grann också.
Se till att fibrerna på yttersta lagret följer böjen, och såga igenom alla andra lager.
Det kan nog vara värt att fukta skivan lite grann också.
Måste du ha plywood?
När jag skulle sala in några runda fönster var första tanken att spåra MDF och böja men det var ju inte helt lätt att få det bra så jag gick till slut på flera lager masonit som jag limmade till rätt form. Det blev över förväntan i styrka och det gick att få till en bra yta även om jag fick slipa lite eftersom jag målade efteråt.
Så här gjorde jag,
https://www.byggahus.se/forum/socia...-trettiotalshus-4.html?perpage=15#post2285693
När jag skulle sala in några runda fönster var första tanken att spåra MDF och böja men det var ju inte helt lätt att få det bra så jag gick till slut på flera lager masonit som jag limmade till rätt form. Det blev över förväntan i styrka och det gick att få till en bra yta även om jag fick slipa lite eftersom jag målade efteråt.
Så här gjorde jag,
https://www.byggahus.se/forum/socia...-trettiotalshus-4.html?perpage=15#post2285693
Glöm spårning. När du spårat så djupt att det kan böjas kommer du att se hacken på framsidan. Tunn plyfa och skiktlimma blir jättemycket bättre. Publicera en skiss på hur biten skall bli färdig så skissar jag upp hur du limmar på enklaste (=bästa) sättet.
Det har betydelse om fiberrikningen är längs med böjen eller tvärs. Det är också bra att veta.
Mvh Findus
Det har betydelse om fiberrikningen är längs med böjen eller tvärs. Det är också bra att veta.
Mvh Findus
Jag har ingen planhyvel och tjockleken är inte ristat i sten, ca 10mm
Edit: har en http://www.jula.se/catalog/verktyg-...etningsmaskiner/hyvlar/rikt-planhyvel-250029/
kanske finns bättre
Edit: har en http://www.jula.se/catalog/verktyg-...etningsmaskiner/hyvlar/rikt-planhyvel-250029/
kanske finns bättre
Redigerat:
Tar den 110mm i bredd duger den . Du skall hyvla bort yttersta fanerskiktet på baksidan av plyfan. Det är väldigt svårt att böja 4mm plyfa till radie 150. Att ta bort ett fanerskikt gör dramatisk skillnad.
Den blir ca 3,3mm tjock efter hyvling. Helst skall man limma udda antal skikt. Det i mitten kommer inte att synas. Det böjer du tvärs fibrerna. Då behöver du inte hyvla det skiktet. 3,3+4+3,3 blir 10,6mm. Det är väl tillräckligt nära.
Okej...
Börja med att fräsa en rund bricka lika som innerradien. Den går att använda senare i möbeln.
Använd den som mall och fräs en kopia.
Sargen skall bli 100mm hög. Sätt ihop rundlarna du fräst med klotsar så att de sitter någorlunda parallellt och lika hög som den färdiga sargen skall bli (100mm). Klotsarna får inte sticka utanför radien, men de kan sitta hur fan som helst innanför den. Nu är din mall färdig.
Det är i praktiken omöjligt att få sargen utan skarv. Därför är det enklare att göra två bitar som man skarvar bakom benen.
Såga upp plywood i 650mm långa 110mm breda remsor. 5st längs fibrerna. 2st tvärs fibrerna.
De 5 längsfanerade hyvlar du ner t ca 3,3-3,1. Vitsen är att få bort ett fanerskikt men inte mer. Testa. 1 av bitarna skall vara spännbit. Den kan du prova på.
Du skaffar 2 st ändlösa spännband. http://www.swedol.se/bandspannare-700-kg.html
Limma hela ytorna och spänn dem runt din plugg med de ändlösa spännbanden. Den ohyvlade tvärfanerade i mitten förstås. Sätt ett på varje "rundel" det räcker. Sträckan emellan kommer att bli tät nog ändå.. 650mm längd på ämnena borde ge drygt 50mm att kapa i varje ände. Det räcker.
Dra igenom bandet åt "fel" håll så fungerar det som ett block. Du drar så långt du orkar. Sedan låser du bandet och sätter bå det andra. Nu kan du halka runt bitarna tills du är nöjd och dra fast ordentligt.
Låt biten sitta ett par timmar. Rita av mallen på insidan innan du tar loss biten.
Strecket är till hjälp när du riktar ena kanten. Du blir tvungen att ställa undan skyddet så att du ser strecket bara.
Andra kanten är enklast att såga i bordssåg mot klyvanhåll.
Kapa längden med japansågefter streck. Benen kommer dölja skarven så det behöver inte vara perfekt.
Tror att jag fått med allt .
Mvh Findus
PS. Missade att brickorna kan göras i 15mm plyfa när du nu har det tillgängligt. När du limmat klart och tagit isär mallen kan den ena brickan användas som "skruvlist" bakom sargen under skivan. DS
Börja med att fräsa en rund bricka lika som innerradien. Den går att använda senare i möbeln.
Använd den som mall och fräs en kopia.
Sargen skall bli 100mm hög. Sätt ihop rundlarna du fräst med klotsar så att de sitter någorlunda parallellt och lika hög som den färdiga sargen skall bli (100mm). Klotsarna får inte sticka utanför radien, men de kan sitta hur fan som helst innanför den. Nu är din mall färdig.
Det är i praktiken omöjligt att få sargen utan skarv. Därför är det enklare att göra två bitar som man skarvar bakom benen.
Såga upp plywood i 650mm långa 110mm breda remsor. 5st längs fibrerna. 2st tvärs fibrerna.
De 5 längsfanerade hyvlar du ner t ca 3,3-3,1. Vitsen är att få bort ett fanerskikt men inte mer. Testa. 1 av bitarna skall vara spännbit. Den kan du prova på.
Du skaffar 2 st ändlösa spännband. http://www.swedol.se/bandspannare-700-kg.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma hela ytorna och spänn dem runt din plugg med de ändlösa spännbanden. Den ohyvlade tvärfanerade i mitten förstås. Sätt ett på varje "rundel" det räcker. Sträckan emellan kommer att bli tät nog ändå.. 650mm längd på ämnena borde ge drygt 50mm att kapa i varje ände. Det räcker.
Dra igenom bandet åt "fel" håll så fungerar det som ett block. Du drar så långt du orkar. Sedan låser du bandet och sätter bå det andra. Nu kan du halka runt bitarna tills du är nöjd och dra fast ordentligt.
Låt biten sitta ett par timmar. Rita av mallen på insidan innan du tar loss biten.
Strecket är till hjälp när du riktar ena kanten. Du blir tvungen att ställa undan skyddet så att du ser strecket bara.
Andra kanten är enklast att såga i bordssåg mot klyvanhåll.
Kapa längden med japansågefter streck. Benen kommer dölja skarven så det behöver inte vara perfekt.
Tror att jag fått med allt .
Mvh Findus
PS. Missade att brickorna kan göras i 15mm plyfa när du nu har det tillgängligt. När du limmat klart och tagit isär mallen kan den ena brickan användas som "skruvlist" bakom sargen under skivan. DS
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Härligt med informativa svar! Jag förstår om inte masonit känns som ett alternativ till något sådant så att limma flera lager tunn plywood är nog bättre, däremot skulle jag nog fundera någon gång till innan jag körde bort ett lager med hyveln - har för mig att limmet i plywood är rätt aggressivt mot stålen.