Hej,

Jag har en fråga om badrum och hoppas det finns någon här som är duktig på det eller som har varit med om något liknande eller i övrigt känner till min sits. Jag har ett nytt boende, och badrummet ser ut som på bilden, toaletten saknar vattentank, den finns istället placerad i väggen, som synes så är det ett stort hölje bakom toaletten. Till detta hölje sitter sedan handdukstorkare. Jag undrar nu lite vad detta är för något…och hur man servar, eller underhåller detta ”system”. Det försvinner ju in rör i detta hölje från handfatet, jag upplever dock att vattnet rinner ner dåligt både från handfatet men även golvbrunnen i duschen. Går det på något sätt att komma in i detta hölje och städa? Går det att renovera på något sätt så man slipper detta åbäke bakom toaletten? Hur svårt är det?

Badrum med väggmonterad toalett utan synlig vattentank, inbyggt hölje och handdukstork.

Ja många frågor som ni ser – jag kan inget – som ni också märker, men är tacksam för den hjälp jag kan få!

Mvh Anders

Du har någon slags fästen att skruva i till höger om spolanordningen. Samtidigt ser det ut som att stycket med spolanordningen kan tas bort.
Börja där, partiet ovanför borde även kunna tas lös, hur du gör med handdukstorken låter jag vara osagt. Kanske du går svar genom att ta dän första stycket.

Ser ut som ett modulbadrum. Är vanligt vid nybygge / lägenheter nu. Som färdiga kastrerade de sätter i. Man kan inte göra något själv.

Du kan rensa golvbrunnen och vattenlåset från handfatet...

Det har väl inget med den vägghängda toan att göra.

T
Som sagt, kassetten har ingenting med att det rinner dåligt utan du får ju rengöra vattenlåset i duschbrunnen samt vattenlåset i under handfatet.

Du kan ju inte ta bort detta "åbäke" då alla vattenrör och avlopp går där bakom vidare ner samt upp till nästa lägenhet:D

Åh, tack för era svar :) Jag har givetvis gjort rent golvbrunnen i duschen och vattenlåset i handfatet. Men som ni ser på röret på bilen från handfatet så kommer jag ju inte längre än när röret går in i "åbäket", men de kanske man kan hitta bakom då menar ni? Att det trots att jag har gjort rent rinner dåligt?
Jag kan väl testa imorgon med att försöka få loss bakdelen där vid toaletten för att se vad det döljer sig för monster där?!

Mvh Anders

T
Tror inte du vet vad ett vattenlås är för om du hade rengjort dessa skulle det ha runnit på fint sedan. Är det en bostadsrätt eller hyresrätt du bor i?

Antingen eller så får du i så fall ringa hyresvärden/vicevärden så skickar dom ut en rörmokare som kan öppna upp kassetten i så fall för det kan du inte göra själv!

cc80 skrev:
Ser ut som ett modulbadrum. Är vanligt vid nybygge / lägenheter nu. Som färdiga kastrerade de sätter i. Man kan inte göra något själv.
Man upphör aldrig förvånas, ser ju ut som på en finlandsfärja... Trist. Extra jobbigt om det inte går att fixa nåt själv.

Det jag inte fattar att man gör (men det kanske man har i dessa modulbadrum?) är en slags duschkabin som är gjutet i ett stycke så man får fördelar av en duschkabin (map vattenskador som är mycket sällsynt med kabiner) men med snyggare design än en lös kabin. Fast är det samma designer som gjort muggen så hade det nog inte blivit så lyckat...

Rensa vattenlås brukar gå med en "pump", utan att behöva skruva upp vattenlåset... Kan ju vara en väg att slippa ringa dit rörmokare i tid och otid om man inte vågar skruva själv... Dock brukar det bli bättre om man tar isär är min erfarenhet... och det är inte speciellt krångligt i normala fall, men kan ju vara lite geggigt... Fast här kanske det sitter dolt, vilken knaskonstruktion isåfall...

cc80 skrev:
...Som färdiga kastrerade de sätter i. Man kan inte göra något själv.
Nej, kastrerade kan inte uträtta mycket.
Men vad har det med badrum att göra :rolleyes:

KnockOnWood skrev:
Nej, kastrerade kan inte uträtta mycket.
Men vad har det med badrum att göra :rolleyes:
Jag undrade också vad det hade med saken att göra, men kanske riskerar man att bli kastrerad om man tar bort kåpan?

Jo men jag har tagit bort alla rör under handfatet och rengjort dessa, samma med brunnen i duschen. Men bara så långt jag kunde komma innan röret i duschen går in under golvet, samt röret från handfatet in i åbäket. Det är en bostadsrätt. 60-tals hus. Går det att köpa snyggare modul kanske och byta...det ser rätt fogat ut i kanterna mot kakel...

Modulen skall du nog inte röra. Den är ansluten till tätskiktet. Så river du där så får du göra om hela badrummet. Föreningen kräver dessutom troligen att hela stammen skall vara åtkomlig för service.

Om du har stopp som inte sitter i själva vattenlåset, så bör du kontakta föreningen. Och/eller få ut en rörmockare som kan titta på det. Det kan röra sig om ett enkelt fel, men det kan också vara stammstopp.

Redigerat:
Ja okej. Jag ska låta det vara då. Men det kan vara möjligt att komma åt genom att öppna kåpan på något sätt så man kan se vad som finns innanför?

BirgitS
Fråga styrelsen.

Vad gäller avloppet så finns det nog inte så mycket att se innanför kåpan. Det är avstick från stammen där de olika avloppsledningarna är påkopplade.

A
Hör efter med grannarna ovanför och under ifall de också har problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.