19 938 läst · 32 svar
20k läst
32 svar
Ytbehandla tretex
Sida 1 av 3
Vi har satt igång att renovera vårt Egna Hem-hus från 40talet och har nu stött på frågetecken kring tretexen, ett material som verkar väcka starka känslor på diverse forum.
På en av väggarna ska det monteras kök, och här river vi tretexen till förmån för stabilare material. På resterande väggarna kommer däremot inget tungt att behöva fästas upp, och där önskar vi helt enkelt så lite arbete som möjligt. Tretexen sitter fint överallt, inga tecken på fukt eller missformningar.
Halva rummet har täckts med glasfiberväv som släppt på flera ställen (lätt att riva bort). Under denna finns någon typ av spacklad yta. Halva rummet täcks med papperstapet.
Då vi gillar den ljuddämpande effekten av materialet lutar vi åt att behålla det. Vi ser då två alternativ.
1. Sätta renoveringsgips, spackla och måla. Fördelar: Slipper riva papperstapeten. Nackdelar: Måste ta ner fönsterkarmarna och kompensera för nivåskillnaden.
2. Riva papperstapeten, spackla och måla. Fördelar: Slipper ge oss på karmarna, billigare(?). Nackdelar: Hur river man pappertapet från tretex? Blir ytskiktet sämre/ömtåligare?
Vad har ni för tankar och idéer kring detta? Fler fördelar/nackdelar? Har ni andra, bättre alternativ?
På en av väggarna ska det monteras kök, och här river vi tretexen till förmån för stabilare material. På resterande väggarna kommer däremot inget tungt att behöva fästas upp, och där önskar vi helt enkelt så lite arbete som möjligt. Tretexen sitter fint överallt, inga tecken på fukt eller missformningar.
Halva rummet har täckts med glasfiberväv som släppt på flera ställen (lätt att riva bort). Under denna finns någon typ av spacklad yta. Halva rummet täcks med papperstapet.
Då vi gillar den ljuddämpande effekten av materialet lutar vi åt att behålla det. Vi ser då två alternativ.
1. Sätta renoveringsgips, spackla och måla. Fördelar: Slipper riva papperstapeten. Nackdelar: Måste ta ner fönsterkarmarna och kompensera för nivåskillnaden.
2. Riva papperstapeten, spackla och måla. Fördelar: Slipper ge oss på karmarna, billigare(?). Nackdelar: Hur river man pappertapet från tretex? Blir ytskiktet sämre/ömtåligare?
Vad har ni för tankar och idéer kring detta? Fler fördelar/nackdelar? Har ni andra, bättre alternativ?
Hej,
Porös fiberboard är ju relativt ovanligt att använda idag. I mitt hus från 1910 har jag Tretex på insidan av timmerstommen. På det så kan man sedan följa hur olika material har varit moderna genom tiderna.
Om du inte sysslar med byggnadsvård så tror jag att du uppnår bäst resultat med att lägga på renoveringsgips som bara är 6 mm och inte bygger särdeles mycket. Underlaget blir jämnt och efter spackling och efterjustering så har du en bra yta att arbeta med. Ett alternativ skulle kunna vara att använda sig av dagens moderna renoveringsduk som du limmar direkt mot ett avjämnat befintligt underlag. Då kan du måla eller tapetsera hur du vill. Tretexen suger troligen en del lim vid appliceringen men borde inte ha några problem med att binda fast renoveringsduken.
Din fråga om att riva tapet från Tretexen så är min erfarenhet ganska blandad. Ibland följer större delar (djupare) än vad man har för avsikt. Tretexen är porös så det är ju själva utmaningen, i övrigt så är det ett bra material om man har något under som fäster för framtida behov av underlag för skruvning/spikning.
Porös fiberboard är ju relativt ovanligt att använda idag. I mitt hus från 1910 har jag Tretex på insidan av timmerstommen. På det så kan man sedan följa hur olika material har varit moderna genom tiderna.
Om du inte sysslar med byggnadsvård så tror jag att du uppnår bäst resultat med att lägga på renoveringsgips som bara är 6 mm och inte bygger särdeles mycket. Underlaget blir jämnt och efter spackling och efterjustering så har du en bra yta att arbeta med. Ett alternativ skulle kunna vara att använda sig av dagens moderna renoveringsduk som du limmar direkt mot ett avjämnat befintligt underlag. Då kan du måla eller tapetsera hur du vill. Tretexen suger troligen en del lim vid appliceringen men borde inte ha några problem med att binda fast renoveringsduken.
Din fråga om att riva tapet från Tretexen så är min erfarenhet ganska blandad. Ibland följer större delar (djupare) än vad man har för avsikt. Tretexen är porös så det är ju själva utmaningen, i övrigt så är det ett bra material om man har något under som fäster för framtida behov av underlag för skruvning/spikning.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Varför inte riva treetexen och sätta "vanlig" gips?
Allt kommer till samma nivå, behöver inte flytta karmar.
Renoveringsgipsen är väl ung dubbelt dyr mot vanlig.
Protte
Allt kommer till samma nivå, behöver inte flytta karmar.
Renoveringsgipsen är väl ung dubbelt dyr mot vanlig.
Protte
Jag blir fundersam över detta med ljuddämpning. Om jag inte missförstått något så är det fråga om att ytan absorberar ljud i stället för att reflektera det som gips gör i större utsträckning. Det fungerar bara så länge det är ett ytskikt. Med renoveringsgips utanpå gör inte treetexen något för akustiken.
Om stora delar av ytan är i så bra skick att det bara är att tapetsera över så är det ett alternativ. Ta bort det som sitter löst, spackla och tapetsera.
Är det å andra sidan så dåligt skick på väggarna att allt ytskikt måste bort och väggarna bredspacklas tror jag att det blir mindre jobb för ett bättre resultat att riva bort treetexen och ersätta med gips.
Om stora delar av ytan är i så bra skick att det bara är att tapetsera över så är det ett alternativ. Ta bort det som sitter löst, spackla och tapetsera.
Är det å andra sidan så dåligt skick på väggarna att allt ytskikt måste bort och väggarna bredspacklas tror jag att det blir mindre jobb för ett bättre resultat att riva bort treetexen och ersätta med gips.
prototypen skrev:
Tre av väggarna i fråga är ytterväggar, och jag har fått för mig att gips direkt mot yttervägg blir mycket kallare än tretex.. bakom tretexen är den plank och sen kutterspån.
Att riva tretexen innebär massa damm, men framför allt ett jäkla jobb med att dra ut all spik. De skivor vi har tagit ner på andra ställen har lämnat efter sig 100-tals småspik som ju antingen måste ut eller in för att kunna fästa gipset.
Treetexen är mjukare än spacklet. Det blir ömtåligt och spricker eller släpper lättare än från gips. Det har du ju redan märkt i och med att glasfibern på väggen släpper.
Treetex har en viss isolerande effekt. Ungefär lika bra som modern isolering. Spikar man upp det på ytterväggarna i en helt oisolerad sommarstuga gör det märkbar skillnad på husets isolering. Är väggen redan isolerad med spån som dina väggar är blir det inte så stor skillnad. En halv tum isolering är bara en halv tum. Jag tror inte att det skulle göra märkbar skillnad på värmen i huset.
Treetex har en viss isolerande effekt. Ungefär lika bra som modern isolering. Spikar man upp det på ytterväggarna i en helt oisolerad sommarstuga gör det märkbar skillnad på husets isolering. Är väggen redan isolerad med spån som dina väggar är blir det inte så stor skillnad. En halv tum isolering är bara en halv tum. Jag tror inte att det skulle göra märkbar skillnad på värmen i huset.
Väggarna står för ungefär 20% av husets totala energiförluster. En tretex-skiva har ett lambdavärde på 0,036 medan gips har 0,25.Så väggen kan säkert upplevas kallare med Gips istället för Tretex, men skivan är för tunn för att ha någon praktisk påverkan på husets totala isolering.Tompsa skrev:
Enklast och bäst blir troligen renoveringsgips direkt på tretexen. Du sätter sedan nya fönster- och dörrlister med klack, sk. klacklist för att kompensera höjdskillnanden. Det går dessutom definitivt fortare än att måla befintliga lister.
Medlem
· Västernorrland
· 10 863 inlägg
fast normalt sett så spacklas ju inte tretex. I TS fall hade jag nog rivt ur det i köket och börjat om med hårdare material. Så mycket jobb är det inte.Stefan N skrev:
Jag har planer på att använda tretex i mitt hus från 1900 och helt slippa gipsning och spackling. Dels sitter det ju tretex idag som fungerar utmärkt och sen gillar jag inte det själlösa som gips ger när det är klart. Monterar man ny tretex så tapetserar man bara med papp först, blir ju som dagens "återställare" typ. Det ger ett tillräckligt bra underlag för vidare tapetsering utan spackel överhuvudtaget.
Om man ska fixa till en gammal vägg med tapeter och väv på tretex så underlättas arbetet av att man grundmålar först innan spackling. På så sätt går det att undvika en del pappersrester och ludd i spacklingsarbetet.
Jag har tapetserat om ett antal rum med tretex utan större problem. Vi har rivit bort lös tapet som vanligt, det som sitter kvar har vi rollat med vatten och tagit bort det som bubblat sig. Det som är kvar efter det har fått vara kvar. Sedan har vi sett till att alla spikskallar är inslagna, spacklat de värsta ojämnheterna och satt renoveringstapet. Som nämnts tidigare så suger tretexen rätt mycket lim så det är bra att förlimma innan man sätter upp renoveringstapeten.
Att riva bort tretexen i mitt hus hade då inneburit merarbete pga av man måste ta ner taklister som är fastmålade med papptaket, böka bakom radiatorer etc.
Att riva bort tretexen i mitt hus hade då inneburit merarbete pga av man måste ta ner taklister som är fastmålade med papptaket, böka bakom radiatorer etc.
Om ni har ett så pass orenoverat egnahemshus att tretexen sitter kvar är mitt råd att riva ner den och fräsa in rör för el, data, tv mm i brädstommen och sen sätta vanliga gipsskivor.
Vi bor i ett småa hus från 1934 och har gjort den resan. Först målades tretexen men den blir ful så fort du skruvar upp något på väggen eller har barn som stöter till väggen. Dessutom verkar elstandard på 30-talet ha varit ett uttag per rum så det var hög tid för uppgradering.
Det går rätt lätt att bryta ner tretexen från väggen genom att sticka in en kofot bakom och bryta utåt. Då går den sönder i bitar på ca 30x30, perfekta att stoppa i en sopsäck. Spikar som blir kvar dras ut med hovtång eller bankas in i vägen.
Provade att elda tretexen i kaminen men den brann nästan för lätt för att det skulle ge någon värme. Bara det stärkte min övertygelse att det inte är ett material jag vill ha inne i huset om det skulle börja brinna.
Vi bor i ett småa hus från 1934 och har gjort den resan. Först målades tretexen men den blir ful så fort du skruvar upp något på väggen eller har barn som stöter till väggen. Dessutom verkar elstandard på 30-talet ha varit ett uttag per rum så det var hög tid för uppgradering.
Det går rätt lätt att bryta ner tretexen från väggen genom att sticka in en kofot bakom och bryta utåt. Då går den sönder i bitar på ca 30x30, perfekta att stoppa i en sopsäck. Spikar som blir kvar dras ut med hovtång eller bankas in i vägen.
Provade att elda tretexen i kaminen men den brann nästan för lätt för att det skulle ge någon värme. Bara det stärkte min övertygelse att det inte är ett material jag vill ha inne i huset om det skulle börja brinna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
visst går det lätt att få bort! Det är snarare spiken som är trist! De har verkligen inte snålat med spik här nämligen. Den sitter i ett rutmönster över hela plattan, med ca 15-20 cm mellanrum. ett rum på 4*10m innebär alltså ca, 2000 spik.
Jag tror att det blir renoveringsgips utanpå så som många av er föreslagit. Det känns lite "för fint" men blir nog det lättaste och tåligaste!
Jag tror att det blir renoveringsgips utanpå så som många av er föreslagit. Det känns lite "för fint" men blir nog det lättaste och tåligaste!