Jag skulle behöva er hjälp med att besluta hur vidare jag ska placera garaget i en slänt där jag vet att det rinner mycket vatten från skogen ovanför eller om jag ska placera garaget öster om huset.

För att försvåra ytterligare tycker kommunen att jag endast får bygga 40kvm garage!

Alternativ 1 - I slänten

Fördel är att det går att bygga ett högre garage utan att det ser dumt ut samt att placeringen troligtvis känns mer estetiskt rätt.

Nackdelen är att det tar upp yta som går att använda som parkering istället.
Samt att jag oroar mig för vattenflödet, vill inte få någon rå och fuktig känsla i garaget.
Ytterligare nackdel är att motfyllnadshöjden blir ca 1,5-2m vilket kräver tjocka väggar.

Har tittar på thermomur osv som alternativ men tror det blir dyrare?!

Alternativ 2 - Öster om huset

Fördelen är att jag kan få tunnare väggar med samma u-värde.
Billigare att bygga i trä?!
Enklare för mig att bygga själv då jag inte har murat tidigare.
Samt att jag får större parkeringsmöjligheter då garaget kommer att ta yta från gräsmattan istället för parkering som alternativ 1.

Nackdelen är att det kanske ser intryckt ut mot huset, blir ca 3-3,5m ifrån huset.
Samt att jag får hitta på något att göra där jag redan grävt ut för alternativ 1....

Tror du får fler svar om du inkluderar bilder och kanske en skiss över tomten

Om jag ändrar min frågeställning till...

Vilket blir billigast tror ni? Thermomur, Isolerblock eller trästomme?

Tex 145 regel med 45mm installationsskikt?

Behöver man oroa sig för allt vatten som kommer mot de motfyllda väggarna?
Förlita sig på en fungerande dränering?!

Tack för alla svar :)

Jag har iaf bestämt mig för att ha garaget i slänten, det blir mer estetiskt rätt på trädgården!

Problemet med dränering osv kvarstår...

Har någon erfarenhet av thermomur vs lecablock vs betonghålsten?
Vilket är rätt väg att gå?
Vill hålla nere kostnaderna men samtidigt kunna ha 10-15grader i garaget..

Ursäkta sen upptäckt av tråden, men jag skulle ha röstat för slänten. Man bygger bara garaget en gång (förhoppningsvis) så dumt att snåla några kronor, istället för att välja det snyggaste alternativet.

Ytong lättbetongblock har jäkligt bra U-värde, verkar rätt smidigt också. Men jag är ingen byggare så nån annan har kanske nåt vettigare alternativ.

Om du har funderingar på garageport så kan du höra av dig till mig via PM, så har jag några bra förslag. :)

Ytong lättbetongblock kan vara ett alternativ!

Är dock orolig för att lecablock eller lättbetongblock inte klarar marktrycket.

Vad tror ni om att bygga med skalblock och sen 45mm isolering på insidan samt isodrän på utsidan?

Ja, det kan ju vara ett alternativ. Jag kan inte så mycket om olika metoder sådär rent tekniskt, men en möjlighet är kanske att ha en "bärande" mur utanför byggnaden, som står för marktrycket, till exempelvis av betong? Sen har du den riktiga väggen murad innanför med t ex Ytong lättbetongblock.

Finns säkert bättre metoder, men bara en tanke.

Gjut in en kotrefor i bakväggen, jag gjöt in armeringsjärn i plattan och stack upp bakåt och gjöt ihop två kontreforer bakåt så att jag fick en slät innervägg, lämnade ca en sten
Om du ser det från sidan kan du tänka att det blir ett l-stöd som gjuts ihop med plattan.
Angående vatten har jag massor med vatten från slänten bakom men utöver den normala dräneringen har jag grävt ett dike ca 1,30m djupt två meter från väggen där jag lagt ner en dränering och sedan fyllt på med makadam.
Min bakre vägg är 10x2,6m och jag har fyllt upp till 2,2-2,3m

Jag behöver bestämma placering nu så bifogar bilder på de två alternativen.
I norr är det berg.

Alternativ 1 med garaget placerat mot berget samt motfyllda väggar på 3st sidor.

Skiss med två garageplaceringar nära ett hus, ett mot ett berg i norr och ett med parkeringsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ 2, garage i trä som huset och istället blir det parkeringsyta mot norr..

Skiss av fastighet med två alternativa garageplaceringar markerade, omgivna av berg och grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker att alternativ 1 känns bäst.

tack för svar!
Det blir kanske mer naturligt att lägga det enligt alt.1

Eventuellt en liten kombination. Garagets placering enligt alternativ 1, men flytta parkeringsytan i alternativ 2 till garagets placering i alternativ 2. Så har du en gästparkering vid entén och garaget för dig själv.

Lite svårt att avgöra på en ritad bild jämfört med foto, kanske ser dumt ut att ha garaget där av någon anledning som inte framkommer på bilderna?

Hur mkt billigare blir det att göra ett garage i trä mot att gjuta väggarna med betong och sen isolering?

Lyfter tråden igen då jag har bestämt att bygga carport samtidigt som garaget, tyvärr får de inte plats jämte varandra utan de behöver vara placerade enligt plats 1 & 2 enligt ovan.

Frågan är vilken jag ska placera vart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.