Vi har en öppen kamin/spis med eldningsförbud (har ingen koll exakt på varför, vi har aldrig fått elda i den så länge vi ägt huset).

Men det är ju trist att den bara står tom, så jag ville ha någon slags myseld i den. Men vad är egentligen okej? Ju mer ljus och värme jag kan få ut desto bättre :)

LED-blockljus: Garanterat okej.
Elspis med LED-eld. Garanterat okej. Ingen riktig eld.
Stearinblockljus: Borde ju vara okej, likväl som att man får elda blockljus på matbordet...
Etanolspis: Borde väl vara samma regler som för stearinljus?
Oljelampor: Samma regler som för stearinljus?
Marschaller: Nu börjar vi kanske närma oss någon slags gråzon eller?
Pellets i en liten pelletskorg: Ingen aning. Vad är reglerna?
Ved: Absolut inte!

Några fler alternativ?
Vilket av ovanstående godkända alternativ ger bäst värme och ljus? Bäst värme + ljus per krona?

Det behöver inte vara speciellt dyrt att laga och provtrycka skorstenen :) Klättra upp och ta ett kort ner i pipan så kanske man kan se om det verkar slitet? Gissningsvis läcker kanalen om du skulle provtrycka.

Kolla om du kan provtrycka själv :) Kan ju inte vara supersvårt. Rökpatron i kaminen och stoppa något tätt i kaminpipan så ser du om det kommer rök i någon annan pipa.

Det räcker att spisen inte varit sotad på några år för att få ett generellt eldningsförbud

Kommunen borde väl veta varför det är eldningsförbud.
Om inget så ska väl den ansvariga sotningsfirman i kommunen ha information om det. Vet inte om den informationen överförs mellan olika firmor om de byter i kommunen.

Skulle jag gissa så är allt ovan Marschaller OK. Vet inte om jag skulle vilja elda marschaller inomhus. Tycker de ryker/sotar en hel del

Elspisen med led-eld är förbjudet av estetiska skäl..
Ring sotarn och prata eller skicka ett mail. De borde ha protokoll kvar och kan oftast berätta vad som behöver göras och vad det kan tänkas kosta.

• Gilla
EssoJ och 3 till
  • Laddar…
Är det en kamin eller en öppen spis? Jag håller med om att bästa alternativet borde vara att ta dit en sotare för att avgöra vad felet är om det nu är något fel. Får du skorstenen åtgärdad kan du sedan elda med ved som eldstaden är avsedd för.

Alternativa eldar sedan:

Om det är en öppen spis lär du kunna använda såväl stearinljus som oljelampa, etanolbrännare och marschaller. Inte ved eller pellets om du inte har en godkänd rökkanal.

Är det en kamin med luckor bör du vara försiktig med att använda annat än få stearinljus. Mer precist undvika något som kan ge nämnvärda mängder värme. När det blir varmt kan det börja brinna mycket mer än avsett. Då behöver skorstenen fungera för att det skall vara säkert.

Många bostadsbolag inför generellt eldningsförbud i sina lägenheter av olika skäl, framförallt för att slippa underhållet, men även för att modern ventilation kan bli knas av luftdraget som blir.

De där fuskeldarna med nån sorts alkogel som inte kräver skorsten kan användas, samt olika typer av llus, men tänk på brandfaran som uppstår om man ställer många nära varandra.

Marschaller ska man ALDRIG tända inomhus.

Pellets i en "pelletskorg" är självklart inte okej i en spis med eldningsförbud.

Boka in sotaren för en besiktning, så får du svart på vitt vad som behöver göras. Det är inte så dyrt.

Chrissofsweden skrev:
Klättra upp och ta ett kort ner i pipan så kanske man kan se om det verkar slitet?
Var uppe på taket idag. Har åtta hål ner i skorstenen. Vet inte vilket som används av den öppna spisen... Men tog kort ner i två av de som inte används av vedpannan (sen dog mobilen).

Vertikal utsikt ner i en mörk, djup kantstensbrunn med mossa på kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelstenar bildar en smal vertikal skorsten eller schakt. Äldre konstruktion, mörkt, dammigt, spindelväv syns.
Skapa konto

pelpet skrev:
Elspisen med led-eld är förbjudet av estetiska skäl..
Haha, helt rätt! :)

Avemo skrev:
Är det en kamin eller en öppen spis?
Det är en öppen spis

Öppen spis i tegel i ett hem, visa tecken på användning, med konstverk ovanför.
Skapa konto

Avemo skrev:
Alternativa eldar sedan:

Om det är en öppen spis lär du kunna använda såväl stearinljus som oljelampa, etanolbrännare och marschaller.
Bra :)

Avemo skrev:
Inte ved eller pellets om du inte har en godkänd rökkanal.
Uppfattat!

Anna_H skrev:
Många bostadsbolag inför generellt eldningsförbud i sina lägenheter av olika skäl, framförallt för att slippa underhållet, men även för att modern ventilation kan bli knas av luftdraget som blir.
Bor i villa ute i skogen. Värmer huset med vedeldning.

EDIT: Nu borde bilderna funka också...

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Många av svaren (alla?) tycker jag ska ta hit en sotare som får kolla på skorstenen, alternativ ringa och fråga vad som gäller.

Jag är lite motsträvig eftersom jag inte vill lägga några stora pengar (eller tid) på det här. Även om det är så enkelt att det är eldningsförbud bara för att pipan inte har blivit sotad/kontrollerad på länge så gissar jag att vi kanske skulle elda i den öppna spisen fem gånger om året. Max. Främst för att få lite mysstämning när det kommer besök och för att få lite ljus och värme när det är strömavbrott :)

Tog lite fler bilder i/på den öppna spisen

Rökkanalen var blockerad av en påse full med isolering.

Gul påse full med isolering blockerar rökkanalen i en öppen spis, omgiven av sot och smuts.
Skapa konto

Utan plugg ser det ut så här

Vy inuti öppen spis med sotskadad synlig rökkanal och rester efter borttagen isoleringsplugg.
Skapa konto

Rasade ner duktigt med sot och annat skräp när jag plockade bort pluggen... Och jag förstår varför den satt där, det drar rätt rejält utan den!

Slängde in en marschall bara för att testa. Var så klart nyfiken på hur mycket det skulle ryka.

[video=youtube;2HSrSsMMOHw]https://www.youtube.com/watch?v=2HSrSsMMOHw[/video]

Funkade väldigt bra! Tror jag kör på marschaller, trots era rekommendationer om att inte göra det... All rök verkar gå rätt upp i skorstenen. När jag blåste ut marschallen rökte det ganska kraftigt, men allt sögs upp i skorstenen vad jag kunde se. Ingen röklukt alls i rummet. Jag är nöjd! :)

Nu återstår bara att dekorera fint och skaffa ett skydd framför marschallerna så att inga barn eller (lek-)saker riskerar att bli brända. Tror det blir bra med fem marschaller totalt.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Tag det vackert och handla med omdöme!

[länk]
GP.se skrev:
Polisen meddelade sent på söndagseftermiddagen att man inlett en förundersökning om grov mordbrand.
Svårt att skydda sig mot :( Vill någon bränna ner huset tillräckligt mycket så kommer de lyckas...

Redigerat:
Angående värmeljus så ska man aldrig ställa dom för tätt.
Om man ställer tex 8-10 värmeljus med bara någon mm mellanrum på tex ett fat så blir det en eldkastare inom loppet av max 30 minuter.
Värmen från värmeljusen blir snabbt så hög så att stearinets flampunkt överstigs och då förångas stearinet för snabbt och tar eld okontrollerat.

Ska se om jag kan hitta filmen på nätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.