Hej!
Jag har ett uppdrag att göra en ekport i en mur. Den ska sammanlagt vara 240 bred och 150 hög.
Jag har torr Ek som har 22 mm tjocklek.
Funderar på att göra en spegel som på bilden som ligger i spår i ramen.
Grundfrågan är om det OK att limma runt om eller om det riskerar att spricka. Limmar jag blir ju risken att den saggar mindre! Porten är ju ute och utsatt för väder.
Vilken ytbehandling tror ni blir bäst?

Illustration av en dubbel ekport i en mur som ska vara 240 cm bred och 150 cm hög med spegeldesign och synlig ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du bygger med möbeltorrt runt 6-8 % så tänk på att det sväller i fogarna när det kommer utomhus och anammar fuktigheten ute.
 
Ytbehandling är väl efter smak (utseende) då ek håller bra oavsett. Kanske en vanlig inoljning bara?
 
Om du alltid vill ha den ek färgad så bör du lacka och kanske underhålla den varje år. Varför varje år beror på att många lacker som är uv beständiga bara är det i själva lacken och skyddar således inte trät under för uv ljus.. Vilket man egentligen vill Vill du olja den och ha den trä färgad så får du nog olja den någon gång då och då Men om du tycker det är ok med grå färg så olja ordentligt en gång sedan låta väder och vind ta hand om resten.

Angående fuktigheten så ta virket du har och ställ ut det under tack för acklimatisering. Bygg den helst inte under vintertid. Och under byggtiden förvara virket utomhus.
 
Pär tror du det är OK att limma fast spegeln efter att ha acklimatiserat eken som du föreslår? Annars måste jag väl ha en snedsträva på baksidan?
 
Jag tolkar "uppdrag" som att du skall göra grinden till någon annan. Då har du inte själv möjlighet att bestämma hur den sköts, men kommer att vara den som beställaren ringer till varje gång det krånglar. Välkommen till min verklighet :D.

Först konstruktion.

Grinden blir utsatt för allt väder som finns och kommer att få det rakt uppifrån. Kalkylera med att vatten kommer att tränga in överallt och orsaka rörelser som är stora nog för att inget lim som finns på marknaden kommer att hålla särskilt länge. Alla sammanfogningar skall dubbelgarderas med tappar eller nitar. När limmet släpper kommer den inte att rasa ihop, men en viss flexibilitet kommer att uppstå.

Grindarna kommer alltså att vilja hänga sig. Det går, och bör, motverkas med någon form av diagonalstag. Designen kanske medger en infälld tvärslå på baksidan. Det blir förstås en massa sågningar och skarvar där förfallet kommer att börja.

Möjligen kan en galvad järnstång vara bättre. Förutsatt att den är helt dold. Tänk ut ett sätt att borra 45 graders hål diagonalt genom de stående pinnarna. Låt staget börja vid övre gångjärnet. Gänga änden och sätt mutter och bricka där. Täck med en lucka. Det är trevligt att veta att man kan efterjustera, även om ambitionen förstås är att det inte skall behövas. Nedre änden av stången går helt enkelt ut genom bottenstycket. En påsvetsad tvärpinne kan fungera som låsning i botten. Järn och galv reagerar med ek. Eken svartnar. Järnet kan ytbehandlas. Mönja är olagligt men fungerar. Alla andra medel har begränsad livslängd. Ett kopparrör som foder funkar också.

Går det att kopparslå toppen av grinden får du minst fördubblad livslängd. Rostfritt fungerar förstås också, men förfular (min åsikt...).

Sedan Ytbehandling

Väder och sol kommer att tära hårt på vad som helst. En tvåkomponentslack eller polyuretan kommer att hålla under garantitiden. Sedan kritar båda ihop och är ett elände att få bort så att det går att måla om. Bondfernissa håller inte lika länge, men är en dröm vid ommålning. Värm lite och skrapa så blir det trärent.

Olja finns det många. Olja torkar ut och behöver strykas om. Fördelen är att det kan göras utan större förbehandling. Matt ner lite och stryk på.

Vad man väljer att använda beror på så mycket. Vi använder olja på ek utomhus.

Lycka till
Mvh Findus
 
pär h skrev:
Om du alltid vill ha den ek färgad så bör du lacka och kanske underhålla den varje år.
Jag tror att det blir ett betydligt tuffare underhåll än av en båt. Båtar brukar stå täckta under vintern och slipper snö.

Jag byggde en brevlåda av mahogny med lock av oljad ej. Den var jättefin en sommar, men efter vintern var locket grått på utsidan och vatten hade letat sig in under lacken. Efter 2 år var lådan flammig och jag plockade ner den. Invändigt var den som ny.
Med detta sagt tror jag att svart-grå natur alt. täckfärg är bäst för en grind som hänger ute året runt.
 
Tack Findus. Kloka råd som skall följas. En diagonal behövs definitivt (vartje halva väger ca 30 kg) - vad tror ni om en smed som gör en snygg som bultas fast på baksidan?
 
findus42 skrev:
Möjligen kan en galvad järnstång vara bättre. Förutsatt att den är helt dold. Tänk ut ett sätt att borra 45 graders hål diagonalt genom de stående pinnarna. Låt staget börja vid övre gångjärnet. Gänga änden och sätt mutter och bricka där. Täck med en lucka. Det är trevligt att veta att man kan efterjustera, även om ambitionen förstås är att det inte skall behövas. Nedre änden av stången går helt enkelt ut genom bottenstycket. En påsvetsad tvärpinne kan fungera som låsning i botten.
Varför vill du sätta diagonalen åt "fel" håll? Är det för lättare dölja stången?
Skall man inte försöka få till en lösning där diagonalen börjar vid nedre gångjärnet istället?
 
Smala/klena järnstänger klarar stor dragbelastning, men inte så mkt tryck utan att böja sig. Så för tryckbelastning behöver de vara grövre. Vill man dölja dem inuti trä så är det en fördel om de är smala.
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Smala/klena järnstänger klarar stor dragbelastning, men inte så mkt tryck utan att böja sig. Så för tryckbelastning behöver de vara grövre. Vill man dölja dem inuti trä så är det en fördel om de är smala.
Men om de är dolda inuti träet och får stöd av träet, så tar de ju upp tryckbelastning också, för då kan de inte bågna.
 
Förvisso, men jag skulle ändå sätta dem att ta upp dragande last.

Snedstag av trä däremot skulle jag sätta att ta upp tryckande last.
 
Ett järn som en smed bankat till kommer att fungera finfint. Oldboy tänker som jag. Bultar är bäst på dragande last.

Med vänlig hälsning
Findus
 
Visst är en lång stålrod bättre på dragande last, men det blir lite suboptimering om man ska designa efter en viss komponents bästa egenskap istället för efter den färdiga produktens, en grind görs bäst med snedsträvan mot nedre gångjärnet.

Om man ändå sätter den "fel", kan det var läge att lägga in en vantskruv eller liknande lösning, så man kan spänna upp den vid behov.
 
Läs inlägg no6. Du slår in öppna dörrar.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.