Status
Tråden går ej att kommentera.
En vattentät konstruktion måste ses som en balja och då riskerar man hydrauliska krafter om inte dränering eller höjd ovan vatten är tillräckliga.
Hur tänker du här med din konstruktion???
 
Johannes Carlsson skrev:
Men om du ska ha ett utrymme under golvet, varför inte då bara bygga en "torpargrund" med plast på marken likt smålandsvillan mfl?
Det är en relevant fråga. Varför lägga ned ett sådant besvär när det finns färdiga koncept?

Men jag tänker mig att göra något bättre. Faktum är att väldigt många krypgrunder har trassel med fukt. Andra kräver avfuktare eller fläkt som håller undertryck. Är det vettigt?

Att ha trä mot ett kryprum känns fel, väldigt fel. Något tätt är mer rätt.

Frågan hur mycket ett golv ovanpå ett kryprum andas? Och vad det blir för fuktkvot i ett sådant golv?

Plast på marken inne i krypgrunden är lynnigt, för det förutsätter att plasten ligger så att det inte kan bli vattensamlingar, för om det blir pölar efter kondens här och var så är det ingen nytta med plasten. Kanske är det bättre att lägga ut ett lager med Leca så att marken isoleras, en kall yta släpper ju inte lika mycket fukt som en varm.

Krypgrunden i dagens version är ganska ny. I och med värmepumparnas intåg så försvann i princip de varma murstockarna som värmde kryprummet. Dagens tjocka isolering sänker temperaturen ytterligare.

Inneluftsventilerad grund känns knepigt. Varm luft stiger. Varför kämpa mot naturlagarna genom att tvinga luften nedåt? Och vart tar fukten i luften vägen när den passerar genom grunden som garanterat är kallare än platsen som luften kommer från?
 
När drar bygget igång?
 
Fritt harmoniskt hus skrev:
1. Man lyfter saker på många byggen utan att något går sönder. Det finns intresse av en diskussion om hur man skall lyfta, men tyvärr saknar ditt inlägg sådana reflektioner, varför det är ointressant.

2.Konstruktionen avhandlas i mitt första inlägg. Du ägnar dig här åt ett cirkelresonemang som är ointressant.

3. Vikten är inte intressant att debattera eftersom det är så lätt för var och en att både uppskatta och räkna ut den. Densitet björk, densitet regel + glas + epoxi = Vikt. Som jag redan nämt så ligger den långt under max för en lyftkran.

Marlen Eskilsson skrev:
Ett gott debattklimat infattar att alla får komma till tals och att man kan ta emot nya idéer och värdera dem, snarare än att avfärda dem kategoriskt och dessutom med upprepade inlägg.
...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
När drar bygget igång?
Sitt inte uppe och bit på naglarna är mitt råd.

När bygglovshandläggaren ställer de vanliga frågorna och får dessa svar så blir det säkert en liten fördröjning :cool:

Fritt harmoniskt hus skrev:
...varför det är ointressant.

...Du ägnar dig här åt ett cirkelresonemang som är ointressant.

...Vikten är inte intressant att debattera...
Fritt harmoniskt hus skrev:
...Därför är ditt inlägg inte intressant...
PS
ThomasX, du hann före som vanligt ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Hur menar du att luftspalt mellan plasten och bjälklaget är sämre än epoxin direkt? Jag ser snarare en fördel eftersom det går att kontrollera och åtgärda eventuella problem.

Jag har kanske inte förstått vitsen riktigt med ditt tänka system. Har du någon bild som visar hur du tänker mer i detalj?

Sen ett allmänt tips: att gnälla på att folks inlägg är av "dålig kvalitet" påverkar inte direkt debattklimatet positivt
 
Fritt harmoniskt hus skrev:
1. Man lyfter saker på många byggen utan att något går sönder. Det finns intresse av en diskussion om hur man skall lyfta, men tyvärr saknar ditt inlägg sådana reflektioner, varför det är ointressant.

2.Konstruktionen avhandlas i mitt första inlägg. Du ägnar dig här åt ett cirkelresonemang som är ointressant.

3. Vikten är inte intressant att debattera eftersom det är så lätt för var och en att både uppskatta och räkna ut den. Densitet björk, densitet regel + glas + epoxi = Vikt. Som jag redan nämt så ligger den långt under max för en lyftkran.
Jag ser verkligen fram emot att se ditt bygge ta form!
Då du anger Halland som hemmalandskap blir vi kanske till och med grannar :)

Vilken del av vårt vackra landskap skall du bygga i, och när startar bygget?

(Vi själva började bygga i april månad, då vinterkylan var över.
Vill minnas att grundläggningen blev fördröjd någon vecka,
för att det var mycket snö och tjäle det året)
 
Fritt harmoniskt hus skrev:
1. Din fråga har tyvärr inget att tillföra.

2. Ett rent påstående, du har faktiskt ingen aning. Från min synvinkel kan detta påstående inte tillföra något.
Seriöst?
 
Fritt harmoniskt hus skrev:
1. Din fråga har tyvärr inget att tillföra.

2. Ett rent påstående, du har faktiskt ingen aning. Från min synvinkel kan detta påstående inte tillföra något.
1. Det är i allra högsta grad en relevant fråga.

2. Vad har jag ingen aning om? Jag håller med om att dina erfarenheter om elektronik inte tillför något i tråden om det är det du menar?

Om du inte gillar frågor eller påståenden som kommer i din tråd så skippa att svara på dem istället för att hälla på bensin...
 
Har temperaturen svalnat hos debattörerna eller blir det fortfarande glödhett om någon har en avvikande uppfattning?

Är inte TS intresserat av att fortsätta en öppen kommunikation så kan jag förstå det. Då skickar jag ett PM.

Däremot ogillar jag genuint att det skrivs saker eller retoriska frågor om mig eller min kunskapsnivå och kapacitet att ge andra råd eller inte. Det kommer jag reflektera över i ett separat inlägg,

Jag har inte sett några krav på att lägga upp en meritförteckning på byggahus och tänker inte göra det heller.

Däremot har det gjorts långgående uttalanden i tråden som gör mig nyfiken på vad vissa debattörer har för kunskap och erfarenhet.

Jag följt tråden och avvaktat lite för jag trodde det skulle svalna och finnas utrymme till diskussion.
 
Kalle_A skrev:
Har temperaturen svalnat hos debattörerna eller blir det fortfarande glödhett om någon har en avvikande uppfattning?

Är inte TS intresserat av att fortsätta en öppen kommunikation så kan jag förstå det. Då skickar jag ett PM.

Däremot ogillar jag genuint att det skrivs saker eller retoriska frågor om mig eller min kunskapsnivå och kapacitet att ge andra råd eller inte. Det kommer jag reflektera över i ett separat inlägg,

Jag har inte sett några krav på att lägga upp en meritförteckning på byggahus och tänker inte göra det heller.

Däremot har det gjorts långgående uttalanden i tråden som gör mig nyfiken på vad vissa debattörer har för kunskap och erfarenhet.

Jag följt tråden och avvaktat lite för jag trodde det skulle svalna och finnas utrymme till diskussion.
Om du nu har avvaktat att det skulle svalna för att finna utrymme för diskusson, varför tar du då inte upp de frågor du vill diskutera, istället för att enbart kasta ved på brasan du påstår dig inte vilja ha?!?!

Varför är det ok för dig att vara nyfiken på andras kunskap om andra inte får fråga om din?
 
Kalle_A skrev:
...
Jag följt tråden och avvaktat lite för jag trodde det skulle svalna och finnas utrymme till diskussion.
Det finns nog plats för dina synpunkter också skall du se.

Men kan vi hålla oss till husbyggnad, och lämna det där med båtkonstruktion?
Det är ju lite ovidkommande trots allt.

Så kom igen med argumenten och frågeställningarna: Vad vill du anföra?
 
Att du svarar husbyggnad och båtkonstruktion är intressant. Båtreferenserna som jag sett i tråden och som jag gjorde tidigt var en materialfråga.

Jag hoppas att du kan ta detta med ett leende, det finns båtar byggda i stål, aluminum, cement och vi får inte glömma våra träbåtar och andra material använda på vatten. Innebär det att även dessa material är off topic :)

Anföra låter allvarligt är det så du ser på inlägg?
 
Kalle_A skrev:
Att du svarar husbyggnad och båtkonstruktion är intressant. Båtreferenserna som jag sett i tråden och som jag gjorde tidigt var en materialfråga.

Jag hoppas att du kan ta detta med ett leende, det finns båtar byggda i stål, aluminum, cement och vi får inte glömma våra träbåtar och andra material använda på vatten. Innebär det att även dessa material är off topic :)

Anföra låter allvarligt är det så du ser på inlägg?
Du nämnde i tidigare inlägg att du skulle återkomma med svar när du funderat över de idéer TS tar upp, och att de seniora på forumet skulle få ställa sina frågor som du trodde dig kunna besvara i stor utsträckning. Jag förstår därmed att du måste ha djupgående kunskaper och erfarenheter i området, men har förstått att det inte är ok att fråga om dem, så jag avstår det.

Men kan du inte nu skriva om dina slutsatser kring TS idéer istället för bara en massa OT!?!?
 
Kalle_A skrev:
Att du svarar husbyggnad och båtkonstruktion är intressant. Båtreferenserna som jag sett i tråden och som jag gjorde tidigt var en materialfråga.
...
Kan vi inte lämna båtarna nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.