13 911 läst · 46 svar
14k läst
46 svar
Calix motorvärmare och laddning
Vi har både el- och dieselvärmare i bilen, la till elvärmaren när vi köpte bilen.
Har garage hemma (håller bara någon plusgrad, samt fri el på jobbet.
Skönt med dieselvärmaren när man är iväg till andra ställen samt när man sitter i kö pga olycka (händer någon ggr/vinter).
Har garage hemma (håller bara någon plusgrad, samt fri el på jobbet.
Skönt med dieselvärmaren när man är iväg till andra ställen samt när man sitter i kö pga olycka (händer någon ggr/vinter).
Jag kan inte se att någon i tråden ifrågasatt att det finns tillfällen då laddning är befogat. Det som är frågan är väl om det är nödvändigt på en felfri bil att ladda mer än 45 minuter före varje start. Finner man frågan med ja besvarad så finns det ju lösningar på det också som vi sett.Bjober skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
#24Avemo skrev:
Ja vi har en BMW här som måste laddas extra,speciellt under vintertid.Bjober skrev:
Detta säger BMW själva också så vi laddar med en 7 Ah Ctek ibland.
Man hör ju inte på startmotorn heller när det är dags för laddning utan antingen går
startmotorn eller inte och man kan köra till affären t.ex och komma ut och bilen inte startar.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
120A är 1700w, den borde vara producera mer än alla förbrukare, men BMW har haft stora problem med sitt batteriövervakningssystem.
Jag har 17min enkel väg till jobbet, isolerat garage utan värme, kör in bilen varm, så håller det några plusgrader, motorvärmare på jobbet om det är kallare än +8,
Jag har 17min enkel väg till jobbet, isolerat garage utan värme, kör in bilen varm, så håller det några plusgrader, motorvärmare på jobbet om det är kallare än +8,
De vanligaste laddarna (för bilmontage) är ju mellan 1-5 A ungefär (klena "underhållsladdare").
Laddar man 45 minuter så har man inte ens lyckats klämma in 5 A i batteriet...
Vill man ha valfri laddare kopplad till sitt motorvärmarsystem, så kan man alltid köpa en kabelstump från ex DEFA, klippa av den kontakten man ej behöver och skarva ihop med kabeln på laddaren som man har.
Men då ska man veta hur man använder krympslang, så det blir 100% tätt i skarven.
Sen är det bara att fixa en T-kontakt för det system man har och koppla ihop det.
Jag har en sådan lösning, med en 6A laddare som, det funkar perfekt, mycket bra om man har korta körsträckor och använder en hel del ström på den sträckan (sätesvärmare, bensinvärmare m.m)
(Nä CE-märkningen gäller ej längre )
Laddar man 45 minuter så har man inte ens lyckats klämma in 5 A i batteriet...
Vill man ha valfri laddare kopplad till sitt motorvärmarsystem, så kan man alltid köpa en kabelstump från ex DEFA, klippa av den kontakten man ej behöver och skarva ihop med kabeln på laddaren som man har.
Men då ska man veta hur man använder krympslang, så det blir 100% tätt i skarven.
Sen är det bara att fixa en T-kontakt för det system man har och koppla ihop det.
Jag har en sådan lösning, med en 6A laddare som, det funkar perfekt, mycket bra om man har korta körsträckor och använder en hel del ström på den sträckan (sätesvärmare, bensinvärmare m.m)
(Nä CE-märkningen gäller ej längre )
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Finns oftast inte så mycket A över, med 525w motorvärmare, kupévärmare..och oftast 6A i stolpen.
Nog räcker väl 2A i laddning, har sladden instoppad 06.40-16.
Nog räcker väl 2A i laddning, har sladden instoppad 06.40-16.
Ni som tycker att man inte behöver ladda så ofta, har ni verkligen koll på hur ert batteri mår?
Mitt batteri är tre år och 7.500 mil (precis som bilen). Jag kör ofta långkörningar men blandar det med att bara köra dagisleveranser.
När jag kollar statistiken blir jag rädd. Start-och-stopp, dieselvärmare, walk-me-home och allt annat i en "modern" bil suger sjukt mycket kräm. När man stänger av tändningen kan det ta runt 20 minuter innan alla system i bilen släckt ner helt och gått i viloläge.
Så här ser min batteristatistik ut. Bilen är alltid lika glad och lättstartad, men man ser att det är nära ruinens brant mellan varven.
Mitt batteri är tre år och 7.500 mil (precis som bilen). Jag kör ofta långkörningar men blandar det med att bara köra dagisleveranser.
När jag kollar statistiken blir jag rädd. Start-och-stopp, dieselvärmare, walk-me-home och allt annat i en "modern" bil suger sjukt mycket kräm. När man stänger av tändningen kan det ta runt 20 minuter innan alla system i bilen släckt ner helt och gått i viloläge.
Så här ser min batteristatistik ut. Bilen är alltid lika glad och lättstartad, men man ser att det är nära ruinens brant mellan varven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen sådan koll på mitt batteri, men så länge bilen är glad och lättstartad är jag nöjd. Och det har mina bilar varit på senare år.Norrhyttan skrev:Ni som tycker att man inte behöver ladda så ofta, har ni verkligen koll på hur ert batteri mår?
Mitt batteri är tre år och 7.500 mil (precis som bilen). Jag kör ofta långkörningar men blandar det med att bara köra dagisleveranser.
När jag kollar statistiken blir jag rädd. Start-och-stopp, dieselvärmare, walk-me-home och allt annat i en "modern" bil suger sjukt mycket kräm. När man stänger av tändningen kan det ta runt 20 minuter innan alla system i bilen släckt ner helt och gått i viloläge.
Så här ser min batteristatistik ut. Bilen är alltid lika glad och lättstartad, men man ser att det är nära ruinens brant mellan varven.
[bild]
Vad visar grafen och vilken enhet har skapat den? Att mäta laddstatus på ett batteri under belastning är ingen enkel sak. Det är inte säkert att grafen är helt rättvisande.
Om bilen har start/stopp så brukar det vara en övervakning internt i bilen av laddstatus. När motorn slutar att stoppa vid rödljusen så vet man att batteriet inte är fulladdat.
En batteriladdare tar ju inte så mycket ström. (en 6A batteriladdare drar ju inte 6A på 220 Volt).Husqvarna220Ac skrev:
Jag har då inga problem med säkringarna, jag kör motorvärmare, kupévärmare (autoreglerande som alla nya) och batteriladdaren samtidigt.
Ja kör du batteriladdaren i 7 timmar så räcker det väl med 2A, men har man grejerna kopplade så allt är igång samtidigt så vill man nog inte stå med motor & kupévärmaren inkopplad i onödan hemma.
På jobbet ex så har vi sånt där "modernt skit" till motorvärmarstolpar, som justerar tiden efter utetemperatur.
Kortast tid då är 30 minuter och som längst 3 timmar, då hinner det inte ladda speciellt mycket med en 2A laddare.
Hemma så låter jag motorvärmaren vara igång ~2 timmar innan jag ska åka (står i garage där det är +5 grader)