D
dom hade på extrapris :) tror det va 250 eller 299. men kan kolla upp pergo definitivt.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D
tre veckor ska vi ta det lugnt nu.

två veckor först med vila och god mat, bastu, promenader och njuta av allt som vi byggt. så vi har tid att vara lite extra med varandra.

tredje veckan blir en vilovecka, men då ska vi börja planera renoveringen av 2 sovrummen. det ska upp lite nya väggar o öppnas lite dörrhål, så vi kommer bo mitt i kaoset. därför måste vi göra det så genomtänkt som möjligt för att undvika att det blir alltför betungade för oss som familj.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
D
ikväll har vi bastat. passade på att ta lite fler bilder på saker som jag kanske inte visat.

Bastudörr med glasruta, vägg med handdukshållare och klocka, klinker med metallkant och stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ena bastuväggen har numera lite handdukshållare och en klocka som min bror ville bli av med. kan va bra när man är här nere :)

Klinkergolv med metallist och trästol, reflekterande förändringar efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hur jag löste det med listerna. i.o.m. att jag redan hade gjutet golv och eftersom vi inte ville ha golvvärme (enklare att bygga och billigare) så behöll jag golvet med det fallet som va. det var även en liten upphöjning av betong (ca 2 cm), där jag la klinker och en metallist nerför sedan. denna upphöjning blev en bra plats för att ha en stol och vinkyl.

Putsad hörna ovanför svarta klinkergolv med synlig metallist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av det som jag murade på klinkern (första skiftet i fix). Putsade sedan detta med b-bruk och rev med kvast. har sedan målat med silikatfärg.

Vinkyl inbyggd i ett hörn med putsad vägg och klinkergolv, detaljer av en välplanerad bastuinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vinkylen står under den putsade hörnan. elektrikern satte in ett eluttag som fläktkonvektorn o vinkylen delar på. om vi i framtiden sätter in någon musikanläggning så blir det förmodligen på den "ön".

Just nu kör vi musiken från gillestugan, där vi har dator o tv.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Riktigt mysigt. Jag ska med köra två sovrum (med garderober) i vinter. River i mellandagarna :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
@danpih: Snyggt! (y)
Vi kommer så småningom ta tag i vår tvättstuga och jag står i valet och kvalet över hur man ska göra med golvet, plastmatta som idag eller klinker. Vi vill helst ha klinker, men golvvärme är dels dyrare och besvärligare och så är jag livrädd för omvänd fuktvandring....

Så jag är lite nyfiken på hur du gjorde, hur känns golvet utan golvvärme? Många påstår att det blir kallt? Men din platta kanske är isolerad?
 
D
oisolerad platta, känns ej kallt så länge man värmer upp källaren.

josse tyckte det var lite kallt innan jag blev helt färdig med, hon gick i tofflor i början(även p.g.a. dammet), men nu har hon börjat gå i strumpor, sen vi började värma lite mer och städat.
vi har ca 18-20 grader i källaren och går man i strumpor känns det inget igenom.

vill du gå barfota är det en annan grej :D

kan väl säga såhär: jag oroade mig också över att det skulle bli kallt på golvet, när jag läste olika trådar på BH... vi har ca 5-8 cm betong och sen är det sand och jag trodde att när folk sa att det skulle bli kallt, att det skulle bli riktigt kallt. men det är skönt att gå här nere. det rummet där vi har konvektorn blir lite varmare på golvet. (kan ha att göra med att den suger in luft underifrån och skjuter ut varm istället.)

tror det där med kalla golv snarare har med personlighet att göra. vissa verkar tycka de flesta golv är kalla, medan andra (som jag) inte tänker en tanke på det.

men som alltid: har du pengar och tid, samt gillar varma fötter, kör golvvärme.
vill du göra det smidigt, billigt, utan tätskikt o.s.v. kör utan isolering+golvvärme.
klinker direkt på betongen har du ju ingen risk heller, det är bara sten på sten :p
 
danpih skrev:
tror det där med kalla golv snarare har med personlighet att göra. vissa verkar tycka de flesta golv är kalla, medan andra (som jag) inte tänker en tanke på det.
Ja, jo så är det säkert. Vi har elgolvvärme på klinkersen i köket (på markplan) och snål som man är så är den inte påslagen. Vi har inte ont av det alls, men brorsan gnällde över att det var kallt på golvet :)

danpih skrev:
men som alltid: har du pengar och tid, samt gillar varma fötter, kör golvvärme.
vill du göra det smidigt, billigt, utan tätskikt o.s.v. kör utan isolering+golvvärme.
klinker direkt på betongen har du ju ingen risk heller, det är bara sten på sten
Frågan var ju just om det är värt det :). Det är ett sjujäkla jobb, dessutom är jag osäker på hur långt ner man kommer om man gräver ur, berget är ursprängt för huset i denna delen nämligen. Så det kan ju visa sig omöjligt att få dit isolering i allafall. Till råga på allt är jag livrädd att ändra på något som fungerat i +40 år. Vi har ingjutna syllar så jag är livrädd för att de ska bli fuktiga, och läser man om omvänd fuktvandring med avstängd golvvärme så finns ju risken att det blir fuktigt....

Men efter ditt inlägg här så lutar det åt att det blir klinker utan golvvärme. Men jag hinner säkert ändra mig ett par gånger till innan det är dax :D
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Jag skulle säga att om du tänker byta VA och därför ändå måste öppna golvet, då skulle jag definitivt överväga att ta upp allt och gjuta in golvvärme. Om inte...skulle jag kanske gjort det ändå. Nu är jag givetvis färgad över att det redan är gjort, men jag tycker faktiskt inte det var någon ohanterlig mängd arbete för en normalhändiga person.

Jag kunde inte heller gräva ut så djupt pga att sulan inte gick så djupt som än väntat, men jag fick plats med 10cm isodrän, 3cm cellplast och sedan 8 cm betong, vilket verkar räcka bra. Ovanpå har jag klinkers, tätskikt endast vid golvbrunnar, lite mer i blivande bastu och plats för badkar. Velade länge om tätskiktets vara eller icke vara, och jag tror egentligen att det var onödigt arbete. Jag grävde ut och la in golvvärme i ungefär en 1/3 av källaren, och jag tycker skillnaden mellan rummen är markant om man går med strumpor.

Jag har värmen på i huset ungefär halva året och har inte märkt av någon som helst tendens till omvänd fuktvandring. Faktum är att jag inte hittat ett enda vittnesmål till omvänd fuktvandring när jag sökt efter fenomenet.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D
happ, då var det bestämt att vi kommer renovera 3 sovrum och kök :) vi drar igång lite tidigare helt enkelt. om 8 dagar drar det igång.

är det någon som vet om det finns regler för köksrenovering? vet om att man ska ha plastmatta under diskmaskin för att försäkring ska gälla. finns det något mer?
 
Du bör ha det under diskbänken med. Underlägg under kyl/frys kan vara bra med :)
 
D
yes. låter rimligt :)

finns det några regler vad gäller diskho,kran och närhet till eluttag eller dylikt?
 
S
Det ska vara avstängning av vatten till diskmaskin ovan bänk.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
D
alltså på blandaren?
 
Ja eller en kran i vasken :)
 
Säg till om jag har fel, men det enda reglerna säger är väl att kranen ska sitta "lätt åtkomligt". Inte "ovan diskbänk". Bakom en fastskruvad diskmaskin är givetvis inte tillåtet, men i ett intilliggande skåp måste ju räknas som lätt åtkomligt tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.