heimlaga skrev:
Gratulerar!
Ett väldigt användbart verktyg.

Är den så gammal att den inte har någon djupinställningsmutter?
Förövrigt så passar Veritas bett i de här gamla Stanley.
Tack, ja det verkar som det. Jag har också hört att veritasstålen ska funka, ska fokusera på lite rostborttagning först.
 
citronsyra funkar bra
 
nino skrev:
citronsyra funkar bra
Jo, har tidigare använt vitvinsvinäger. Blir spännande!
 
Elektrolys är ännu bättre. Kristallsoda och vatten i en plastbunke och en järnskrotsbit som anod kopplad till en ackumulatorladdare.
 
Budade hem 12st nya frässtål på Tradera, från Elu och Dewalt.
 
När ni hobbysnickare får köpa en massa roliga grejer köper jag reservdelar
Reservdelar till verktyg på arbetsbänk, inklusive en Mafell DD40 och nya sladdar för Festool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt anhåll Mafell DD40. Nya sladdar till Festool. Grå vardag.

Mvh Findus

PS.Det är de knäckta delarna som ligger på bänken. DS
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Fick hem sågklinga och arbetslampa. Var lite skeptisk till lampan att den knappt skulle ge nått sken, men oj va fel jag hade...
LED-arbetslampa och förpackad sågklinga från Bosch på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
VideX skrev:
Fick hem sågklinga och arbetslampa. Var lite skeptisk till lampan att den knappt skulle ge nått sken, men oj va fel jag hade...
[bild]
Kul att höra att du är nöjd med lampan. Har stått och fingrar på den några gånger just för att den är så liten och smidig.
 
jonmo skrev:
Som jag längtat, och tid har det tagit, men nu äger jag äntligen en Stanley 71. Restaurering nästa!

[bild]
Du var alltså en av de som bjöd över mig på Tradera. Vågade inte bjuda så högt då skicket verkade lite osäkert. Nu gick inte denna så högt, de som har gått på tradera på senare tid i lite bättre skick har nästan kommit upp i nivå med vad en ny Veritas kostar.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Cheesen
iSnobben skrev:
Kul att höra att du är nöjd med lampan. Har stått och fingrar på den några gånger just för att den är så liten och smidig.
Är supernöjd med min... Storleken gör att man kan få bra ljus där det annars brukar vara svårt... Diskbänkskåp, krypvind och liknande.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
BTO skrev:
Du var alltså en av de som bjöd över mig på Tradera. Vågade inte bjuda så högt då skicket verkade lite osäkert. Nu gick inte denna så högt, de som har gått på tradera på senare tid i lite bättre skick har nästan kommit upp i nivå med vad en ny Veritas kostar.
Jo det är ju lite av ett gamble, denna gick till slut för en dryg femhundring. Det är ungefär vad som kostar i motsvarande skick på amerikanska Ebay, och klart billigare än det brukar bli på Tradera så vitt jag kan bedöma. Från Amerika tillkommer givetvis frakt, men jag har kontakter som gör det till klart mindre av ett problem. Man är ju ganska sugen på att utnyttja arbitraget mellan amerikanska Ebay och Tradera, för det är ju helt sjukt vad folk betalar för Stanleys i Sverige.

Har inte hunnit pilla på den tillräckligt än, men det verkar som att det är ok skick. Bettet är dock i stort bara att slänga, helt trasigt av rost. Resten av rosten verkar vara ganska ytlig.
 
Vad har man den till är det nån typ av hyvel ?
 
smurfen72 skrev:
Vad har man den till är det nån typ av hyvel ?
Grundhyvel på svenska, router plane på engelska. Används för att hyvla bla spår.
 
Det är en slags hyvel. Hyvelstålet är smalt och ser ut som en krok som sticker ner under den plana bottenytan. Djupet är ställbart. Man använder den för att hyvla botten på uthuggna ytor vid snideriarbete.

Mvh Findus
 
gamla tiders överhandsfräs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.