3 352 994 läst · 16 545 svar
3353k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Har aldrig hittat en Gipskniv som ligger bäst i min hand, fick rådet att prova en fällkniv, så köpte en irwin på prov, får se om den slår min stanley med dubbla blad (bäst hittills)
https://www.verktygshandlarn.se/product/irwin-fk150-gipskniv
https://www.verktygshandlarn.se/product/irwin-fk150-gipskniv
Blev en bänkborrmaskin häromdagen, en Arboga B1004. Rätt så högvarvig sak men kommer nog funka bra i snickeriet hoppas jag. Någon som vet var man eventuellt kan hitta info om dessa maskiner? Typ manual, sprängskiss etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är en rejäl maskin, om än extremt högvarvig. Men du kommer att klara av många av träborren på den. Själv använder jag i princip aldrig över 2000rpm. Kanske skulle det kunna gå att lägga om kugghjueln i växellådan för att få lägre utväxling?
Tre artiklar för att försöka mätta köptarmen. Har en snug plug som blivit slö, så den vet jag är fullkomligt utsökt. Vinkelmätaren och hyvelstålsinställningsjigen köpte jag mest för att det var bra pris. Hoppas jag.
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Tycker den verkar helt ok för mina krav. Har inte riktigt vant mig än vid höjdinställningen/justeringen men det är mest en handhavandefråga. Laser krysset är inte absolut 100% rätt. Vet inte om det går att justera, har inte öppnat instruktionsboken. Men det bekymrar mig inte speciellt då jag föredrar att rikta in borren med ögon mått mot markering i ämnet i stället. Jag använder den nästan uteslutande för att borra i trä. Har borrat med små (1,5 mm) såväl som lite större (35 MM) borr och båda funkar helt enligt önskemål. Den är ju hyfsat lätt att flytta runt, bra när man har det lite trångt i verkstan. Summa summarum - jag är helt nöjd så här långt.erikssonandreas skrev:
Åkte för att köpa en ny gipslinjal då den gamla inte är 90 grader, rätt irriterande ... Trillade in ett par andra bra att ha saker i vagnen, för alla smygar och annat som skall klyvas, med men kunde inte rättfärdiga GTS'n.
Logga in
Skapa konto