9 651 läst · 10 svar
10k läst
10 svar
Motorbyte Stiga Park 2000. Problem!
Jag har fått tag på en B&S 8HP motor från en Stiga Villa 808E (elstart, mycket bra skick) som jag vill sätta i min Stiga Park. Motorerna ser precis likadana ut förutom på vevaxeln. Vevaxeln är mycket grövre på Villa motorn än på min Park. Jag trodde det bara skulle räcka med att skifta över remskivorna. :-/
Någon som kan hjälpa mig med detta problem??
Remskiva på Park motorn:
Remskiva på Villa motorn:
Jocke
EDIT: Jag glömde skriva att "krysskilen" är olika stora. Liten på Park och stor på Villa.
Någon som kan hjälpa mig med detta problem??
Remskiva på Park motorn:
Remskiva på Villa motorn:
Jocke
EDIT: Jag glömde skriva att "krysskilen" är olika stora. Liten på Park och stor på Villa.
Hej Joukko,
Kan du inte använda Villa motorn som den är bara? Jag ser att det krävs en annan rem på det nedre remspåret, vore det inte lättare att byta de övriga remskivorna? Den som sitter i midjan på maskinen, eller måste du byta skivor hela vägen till aggregatet då?
Eventuellt kanske du kan ljuga ihop någon lösning med Julas kilremskivor:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=198209083&pf_id=SE-369380
Jag vet att det finns en kille på blocket som säljer beg delar till Stigas maskiner, kanske han kan hjälpa dig. Tror han brukar annonsera under "beg stiga delar" eller nåt liknande.
Vad är det för fel på Park motorn?
Mvh
Anders
Kan du inte använda Villa motorn som den är bara? Jag ser att det krävs en annan rem på det nedre remspåret, vore det inte lättare att byta de övriga remskivorna? Den som sitter i midjan på maskinen, eller måste du byta skivor hela vägen till aggregatet då?
Eventuellt kanske du kan ljuga ihop någon lösning med Julas kilremskivor:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=198209083&pf_id=SE-369380
Jag vet att det finns en kille på blocket som säljer beg delar till Stigas maskiner, kanske han kan hjälpa dig. Tror han brukar annonsera under "beg stiga delar" eller nåt liknande.
Vad är det för fel på Park motorn?
Mvh
Anders
Det kanske går att byta lite remskivor men den remskiva som ska sitta på Villa motorn är lite för hög för att passa.Anders78 skrev:Hej Joukko,
Kan du inte använda Villa motorn som den är bara? Jag ser att det krävs en annan rem på det nedre remspåret, vore det inte lättare att byta de övriga remskivorna? Den som sitter i midjan på maskinen, eller måste du byta skivor hela vägen till aggregatet då?
Eventuellt kanske du kan ljuga ihop någon lösning med Julas kilremskivor:
[länk]
Jag vet att det finns en kille på blocket som säljer beg delar till Stigas maskiner, kanske han kan hjälpa dig. Tror han brukar annonsera under "beg stiga delar" eller nåt liknande.
Vad är det för fel på Park motorn?
Mvh
Anders
Park till vänster, Villa till höger:
Jocke
Nu har jag funderat lite. Remskivan från Park kan jag ju svarva/borra/fräsa upp ett större hål så att den passar på axeln. Men hur gör jag med "kilspåret"?
Remskivan till Villa där kan jag kanske svarva till ett rör som passar på axel för att den lite större så att remskivan passar. Men samma sak där, hur gör jag med "kilspåret"?
Jocke
Remskivan till Villa där kan jag kanske svarva till ett rör som passar på axel för att den lite större så att remskivan passar. Men samma sak där, hur gör jag med "kilspåret"?
Jocke
Jag skulle nog försöka hitta en ny remskiva som passar motoraxeln och Parkens utväxling. Att fräsa upp hålet eller trixa med skuvar genom axeln låter som att be om problem. Som Mats säger så gör det höga varvtalen allt ganska kritiskt.
Eller... sälj Villamotorn och köp en Parkmotor som passar rakt av.
Eller... sälj Villamotorn och köp en Parkmotor som passar rakt av.