Hej!

Kom ut till stugan i fredags och såg att en stor del av gräsmattan blivit uppbökad av vildsvin. Natten till igår hade de varit där igen och förstört ännu mer.

Tomten ligger på ett sätt som gör att det är svårt att sätta upp elstängsel. Dessutom har vi barn, som vi helst inte skickar 5000 volt igenom.

Är det någon som haft sviniga problem och provat någon sorts skrämmarmaskin? Hittade ett par olika med ljud och ljus, till exempel denna:

http://www.vasstorp.se/shop/product/vildsvinsskramma?tm=repellers

Tacksam för svar.
Mvh
Anders
 
Riktiga vapen går bra att skrämma dem med, skjuter man eller skadskjuter ett eller två av dem så lär de sig. Prata med kommunen eller den som äger marken runt omkring.
 
Har du jakträtt på marken så är det bästa du kan göra att skjuta en gris då och då. Ett par veckor bör de hålla sig undan efter att du har skjutit ett djur och under tiden får du kött i frysen. Saknar du jakträtten själv så får du fjäska lite för det lokala jaktlaget så att de kan kolla av din tomt regelbundet. Du kanske kan hjälpa dem med att fixa någon sorts skyl/skjutstöd som de tipsar om i den här videon så kan de lätt och smidigt besöka din tomt regelbundet och skjuta av en gris om de är på plats.
 
  • Gilla
Daniel0907 och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr är fortfarande elstängsel det mest effektiva. När det gäller barnen kan man ju sätta på elen när de gått och lagt sig. Om du börjar med att sätta stängsel där det går, så är det möjligt (?) att svinen undviker trädgården.

Jag planerar själv elstängsel i min by för min nye, potente och vuxne hund. Kommer bara ha den igång när han är ute i trädgården under uppsikt, tills han förstår var gränsen går. Jag har själv 5 små barnbarn som ofta är här så jag måste också vara mycket försiktig.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Angående elstängsel så är det inget som är skadligt om man råkar röra det. Så barn liksom djur går mot det en gång, får en 'stöt', sen lär de sig att undvika det.
 
  • Gilla
quattro1 och 8 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
skjuter man eller skadskjuter ett eller två av dem så lär de sig.
?!
Skadeskjutet vilt är ju det sista man vill vara med om. Ett skadeskjutet vildsvin kan dessutom bli mycket farligt.
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
Jag är själv inte jägare, och har inget önskemål att bli - så jag kan inte springa ut och smälla av ett skott när det rör sig i buskarna.
Dessutom är vi väldigt oregelbundet i stugan, så på vintern har de mycket tid att böka ostört.

Vår tomt är väldigt svår att rama in med elstängsel pga både skog och berg, därav min önskan att lösa det på annat sätt.
Jag såg en video på youtube - om ni orkar kolla på den så är min tomt rätt lik den som skyddas (eller i alla fall försöksskyddas) i videon. Just nu ser min gräsmatta ut som grannens (visas c:a 3:30 in i videon).

Återigen tack för alla svar! :)

edit: kanske ska lägga med länk till videon: https://www.youtube.com/watch?v=sliJvO3Kwew

Mvh
Anders
 
Redigerat:
Det fungerar inte med ljud eller lukter som en del hävdar dvs de som säljer dessa värdelösa produkter. Det enda som fungerar är att sätta upp elstängsel, fyrtrådigt bör det vara.

Den kraftigt ökande vildsvinspopulationen börjar bli ett stort bekymmer för markägare och bönder som får sina skördar förstörda - och det kommer att bli värre men kanske inte förrän grisarna börjar invadera städerna kommer det att tas ett nationellt ansvar. Tills dess får vi skydda oss så gott det går.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
?!
Skadeskjutet vilt är ju det sista man vill vara med om. Ett skadeskjutet vildsvin kan dessutom bli mycket farligt.
Nu svarade jag på hur man blir av med dem, inte vad som är mest djurvänligt.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Det är inte särskilt människovänligt heller med ett skadeskjutet vildsvin ;). De är rent ut sagt livsfarliga då.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Nu svarade jag på hur man blir av med dem, inte vad som är mest djurvänligt.
Om olyckan är framme och man av misstag råkar skadskjuta ett djur är man enl. lag tvingad att organisera eftersök inom några timmar. Att medvetet skada ett djur är alltså inte tillåtet. Det finns dessutom inga skäl att inte hålla etiken hög även om det är ett oönskat djur i vår närhet.

Det finns inte, vad jag känner till i alla fall några belägg för att skadeskjutning skulle hålla grisarna borta någon längre tid. I de län som har mycket vildsvin är det många olika grupper som strövar omkring, galtarna går själva utom under parningstiden.

Ett skadskjutet vildsvin är nog det sista man vill ha runt knutarna, mycket farlig för både husdjur och människor.
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Som en del andra har varit inne på så är det både oetiskt och olagligt att medvetet skadeskjuta ett djur. Nu jagar jag lite själv och tycker att människan hör hemma i toppen av näringskedjan men eftersom vi ändå är en tänkande apa så har vi ett djävulskt stort ansvar att inte orsaka lidande i naturen. Tyvärr så verkar vildsvin ha fått en ganska dålig "status" jämfört med andra djur i skogen och det är många som kastar iväg chans-skott på ett vis som de aldrig skulle göra mot en älg eller ett rådjur. I min värld så finns det en särskild plats i helvetet för den sortens människor men det är kanske bara jag som är hård...

Förutom de uppenbara felaktigheterna med att medvetet skada djur så ska man komma ihåg att vildsvin troligen är det farligaste djuret som finns i Sverige. Både suggor och galtar har rejäla betar på upp mot 20cm som är lika vassa som en kniv. Om man retar upp ett vildsvin så får man alltså en best på upp mot 200kg med två stora köksknivar i käften som stormar mot en. "Ohälsosamt" är väl en kort sammanfattning av hur det mötet kommer att kännas... :screwy:
 
  • Gilla
Elektra och 8 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Angående elstängsel så är det inget som är skadligt om man råkar röra det. Så barn liksom djur går mot det en gång, får en 'stöt', sen lär de sig att undvika det.
Förvisso ot, men kan inte låta bli.
En länk till en klassisk Hassan-snutt:
https://m.youtube.com/watch?v=9BbpSOufDyc
 
Jag har inget säkert svar, men har funderat lite på att ha ett par tamsvin själv och har därför hört mig för bland folk som vet om just tamsvin. Den uppfattningen jag har fått är att de är enkla att hägna in med elstängsel - de gillar verkligen inte att få ström i trynet. En enkel tråd i just trynhöjd fungerar mycket bra, efter att de fattat att tråden gör ont så går de inte ens nära igen. Det kanske inte är så svårt att sätta upp även där det är lite krångligt?

Vi har också fått hela trädgården upp-och-nervänd av grisar och var nära att sätta upp ett elstängsel, men det blev aldrig av. Grisarna har inte kommit tillbaka igen så jag tror att det är liten risk för så stora grisskador. Men detta är numer bara att tugga i sig om man har hus i glesbygden, problem måste man lösa helt själv utan samhällshjälp. Om det är grisar eller tjuvar eller avloppsanläggningar som kommunen underkänner. Bara att lösa helt själv, samhället bidrar ingenting trots att du betalar skatt som alla andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.