Jag återanvände vårt enkupiga. Det var tre olika sorter. Blev ok men mycket jobb. Har det hållt i hundra år håller det nog några sekler till. De pannor som blivit dåliga kasserades.
Ny papp då den gamla var spröd. Använde sen 35x22 mm som läkt betydligt stadigare.
Sprayar man lite utspädd bensaltensid längs nocken rinner det långsamt neråt och tar bort påväxt.
 
Vilket jobb du lagt ner. Men resultatet är kanon fint. Har inte sett din tråd förrän idag. Jag gillar återbruk av teglet men som sagt mycket arbete.

Huset ligger kanon fint vid vattnet .

//Mathias
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
I motsats till olika "olyckskorpar" i tråden gör inte så och gör inte så....

Jag gjorde precis "alla" dom felen som räknas upp och det har gått jättebra....

Jag byggde en helt ny villa för 8 år sedan i en gammal bebyggelse. För att få samma känsla på mitt (vårt) hus så valde jag att mura fasaden med återvunnen tegel och lägga återvunna tegelpannor på taket.
Eftersom tegelbruket lades ner redan 1974 så dom tegelpannor jag hittade var tillverkade 1950-talet från tak vars ägare ansåg dom vara utjänta !!! Således var pannorna redan över 50 år gamla och jag menar att dom håller 50 år till... :rolleyes:

Att hitta tegelpannor från bara ett tak var inte möjligt utan jag samlade ihop ifrån olika ställe men från samma tegelbruk med olika tillverkningsår.

En tegelpanna lägger ofta "till" sig på taket och blir då lite skeva. Detta var inget stort problem när jag lade dom på mitt tak. Lite pussel, men överkomligt.

Eftersom pannorna blev blandade så hamnade en del pannor som tidigare kanske legat på norrsidan på min östersida osv.
Detta medförda att det såg helt tokigt ut med vissa som var smutsigare än andra.

När taket var färdiglagt så högtryckstvättade jag med varmvatten. !!!

Taket blev enhetligt rent och regn och rusk gjorde resten av rengöringen.

I dag 8 år senare går det inte att se att taket är från skilda håll och den "antika" touchen finns där utan att några pannor har spräckts. Ingen markant påväxt har ej heller märkts pga högtryckstvättningen.

Nu ligger visserligen mitt tak i öster/väster och normalt är det väl i norr som den största påväxten brukar ske men då handlar det nog mer om väderstrecket än om pannan är högtryckstvättade eller ej.

Min slutsats: Om du ska tvätta dina pannor så gör det när dom är återlagda och bry dig inte om att numrera och kludda, läggningen ger sig automatisk med lite tålamod. :cool:
 
  • Gilla
Flyktsoda och 2 till
  • Laddar…
Bravo roland53

Man skall inte göra saker svårare än de är.
 
Så har vintern kommit och takprojektet är helt färdigt.
Skulle ljuga om ja säger att jag inte går och oroar mig för våren, om det kommer hålla tätt, vilket det såklart lär göra men när man e paranoid så är man..
Fick ju komplettera med en del pannor från tegelpannor.se som efter tvätt verkar passa bra precis. Vi får se när grön fri har gjort sitt.

Skräcken vore ju om massa pannor frös sönder:p


Renoverat hus med nytt tegeltak färdigt för vintern vid sjökanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rött tegeltak på traditionellt gult trähus med byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
annika.berger och 2 till
  • Laddar…
Ser kanon bra ut. Tror inte du behöver oroa dig.
//Mathias
 
Har även utöver takbytet hunnit byta ut den panel som var dålig och även skrapat och målat halva huset:)
Nu blir det innomhusarbete samt renovering av nått fönster i vinter så blir det målning av resterande panel samt altanbygge nästa vår.
Snötäckt väg leder till ett hus vid sjökanten i vintersolnedgången, med renoverad fasad och björkar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Det ligger vackert vid sjön .
Det blir till att bygga brygga till sommaren.
// Mathias
 
Mathias12 skrev:
Det ligger vackert vid sjön .
Det blir till att bygga brygga till sommaren.
// Mathias
Mja det vore ju jäkligt nice men jag tror inte tiden eller pengarna finns till sommaren, får va nöjd om vi hinner med altan samt puts på grunden utöver målningen, sen funderar jag på att renovera/bygga om garaget senare, brygga blir nog först om några år, nått liknande den du har hoppas jag:)
 
Låter som en vettig plan. Jag ska söka bygglov på att bygga ut ena huset samt att bygga garage.
//Mathias
 
Ser ut att vara ett fantastiskt hus på ett fantastiskt läge!

Och vilket jobb. Men fint med återbruket!

En på gatan bytte tak för ett tag sen. Gubbarna lät tegelpannorna "åka" ned på en fin bana, jättefina tegelpannor såg det ut som. Återvinning tänkte jag. Lite senare stod de å slog sönder varenda panna och packade i "bigbag" påsar. Nu ligger på det taket istället för tegel röda betongpannor. Nästan alla hus runtomkring har betong, även i övrigt jättefina sekelskifteshus. En gammal tant lägger om taket just nu, och jag frågade henne om hon skulle ta tegel denna gång (tidigare betongpannor på ett hus från ~1910) men hon sa att pga kostnad tog hon betong fast "mera tegellikt". Jag är glad att tidigare ägare till mitt hus la tegel (även om mkt annat som tex fönster är utbytt mot moderna saker).

Fram för återbruk! Är det verkligen så otroligt mkt dyrare, eller är folk bara tveksamma över teglets egenskaper?
 
  • Ledsen
Flyktsoda
  • Laddar…
Allt är relativt. Jag ska lägga om taket nästa år och köpte 2år gamla betongpannor på blocket för 1000 kr till hela taket. (inkl taksteg etc) räknar att hela omläggningen med ny råspont, papp och pannor landar på 15 kkr. Falsat tegel skulle lägga på 20kkr till. Jämfört med nuvarande pannor kommer det bli ett grymt lyft. Sen när jag blir gammal och rik kan jag byta till tegel....
 
swirve skrev:
Allt är relativt. Jag ska lägga om taket nästa år och köpte 2år gamla betongpannor på blocket för 1000 kr till hela taket. (inkl taksteg etc) räknar att hela omläggningen med ny råspont, papp och pannor landar på 15 kkr. Falsat tegel skulle lägga på 20kkr till. Jämfört med nuvarande pannor kommer det bli ett grymt lyft. Sen när jag blir gammal och rik kan jag byta till tegel....
Fast det är ju åxå återbruk... :)
 
Gör man inte mkt av jobbet själv blir det absolut dyrare.
Tegel är billigt även äkta om man jämför med timmarna att plocka ner det helt, tvätta och sätta upp det igen med hantverkartaxa.

Man är som orolig nu bar att det inte ska hålla tätt:p
Det är ju klart att nytt tegel är tätare men så länge pappen håller så spelar ju det mindre roll
MVH/
 
Varje gång jag läser om tegeltak som krossas blir man enbart förbannad. Visst kan det vara bekvämt/billigare och andra orsaker till ett materialbyte men likväl är tegeltaken snyggare och hållbarare! På mitt hus ligger återanvända enkupiga Weberöd mod. DH tillvaratagna från ett hus som fick nytillverkat tegel. Visserligen innebar det ett jevvla slit i julihetta och stekande sol att först plocka ner pannorna från det gamla taket, stapla dem på pallar, lyfta ner och transportera hem för att upprepa slitet och springet med att få upp dem på mitt eget tak men jag fick ett snyggt tak billigt som kommer att stå sig väl! För att upptäcka spruckna pannor behöver man endast lyssna på klangen när de hanteras, det hörs genast om pannan är intakt eller sprucken. Det som förstör tegelpannor är spik som använts för montaget och sedermera rostar sönder och spräcker pannorna när hålet inte längre räcker till, det märkte jag då vi plockade ner dem. Således har jag borrat ur resterna samt använt rostfria skruvar vid montaget. Att tvätta dem innan montage är ju en smaksak, dock kan jag tycka att påväxt av mossa och annat kommer likförbannat så det kan kanske vara bättre att spruta på sån däringa Grön-Fri...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.