Hej, ny på forumet och hoppas på att det finns många här som kan hjälpa mig.

Har lite funderingar runt mitt framtida garagebygge.

Det är nämligen så att vår hustillverkare har ritat upp ett garage till oss som vi ska ha med i bygglovsansökan tillsammans med huset.

De har ritat upp ett garage som mäter 5x8 meter dvs byggarea 40 kvm
Att det är just 40 kvm är pga att det är vad vi har kvar på den totala byggarean och vill maxa storleken på garaget.

De har egna varianter som mäter t ex 5.09x6.26 meter.

Det jag undrar är om det "exakta" måttet på garaget som de har ritat upp kommer ställa till det när jag väl ska bygga det själv?

Tänker då främst på c/c mått och andra mått som är standardiserade.

Eftersom de har väldigt specifika mått på sina egna garage så blev jag lite undrade.

Ska väl nämnas att deras garage är en byggsats.

Skulle det vara bättre som jag bad dem rita om ett av deras garage så det kommer så nära 35 kvm som möjligt?

Nu hänger jag inte med riktigt, det är minst tre olika storlekar du talar om här.

Om du söker bygglov för ett garage på 5x8 meter, så är det ett garage som är 5x8 meter och ser ut som det garage du fått bygglov på, som du får bygga, inget annat.

Om du vill bygga ett garage på 5.09x6.26 meter så är det det du ska söka lov för.

Bygglovet prissätts också efter ytan, så ett större garage blir dyrare bygglov.

Den enda rätta är att be dem rita garaget så som du vill bygga det.

Fördelen med att bygga lösvirke är just att det spelar typ ingen roll vilka mått det är. Du stolpar upp som vanligt cc-600 och i sista facket blir det lite mindre avstånd. Då är det bara i det facket du måste skära till isoleringen. OSB och Gips måste man juh ändå såga till lite så det blir inget merarbete.

Däremot då du bygger serieproduktion med block så förenklar det med fasta mått på alla block då du kör med fasta jiggar och inte får några ställkostnader.

• Gilla
C_Lindberg
  • Laddar…
Tackar för svaren, mina frågetecken rätades ut rejält. Kommer nu att be hustillverkaren att rita efter de måtten jag vill ha. Sen när jag väl bygger garage går jag efter c/c mått så gott det går och anpassar därefter.

C_Lindberg skrev:
Tackar för svaren, mina frågetecken rätades ut rejält. Kommer nu att be hustillverkaren att rita efter de måtten jag vill ha. Sen när jag väl bygger garage går jag efter c/c mått så gott det går och anpassar därefter.
Bra! :)

Kommunen kommer vilja ha vissa specifika ritningar, och garaget ska sedan byggas efter de ritningarna, kort och gott. Utöver vad som framgår av ritningarna, kan man göra lite som man vill. Men de delar som är med i ansökan, ska man följa. Kort uttryckt.

Ett litet tips är att ha bredd och längd på garage delbart med 60. Normalt avstånd mellan takstolar är tex cc120 och då blir det viss skillnad om ett garage är 6 meter eller tex 6,50. Det är väldigt smidigt att ha lika stora fack överallt. En sak till är att kantelement till grunden inte behöver kapas om man håller sig till "normalmått".

rogi skrev:
Ett litet tips är att ha bredd och längd på garage delbart med 60. Normalt avstånd mellan takstolar är tex cc120 och då blir det viss skillnad om ett garage är 6 meter eller tex 6,50. Det är väldigt smidigt att ha lika stora fack överallt. En sak till är att kantelement till grunden inte behöver kapas om man håller sig till "normalmått".
Fast det blir inte så, eftersom det blir olika mått överallt. Kör du modulmått på kantelementen så får du inte jämt modulmått på stommen, t.ex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.