Hej
Jag har ett hus från 35 som jag tänkte isolera vinden på. Idag ligger det sågspån som enda isolering.
Tänkte isolera upp till nock med träfiber isolering, Kattvindarna under vinden är inredda. Och jag såg nu när jag krafsade l'ngs in i vinden mot taket att aket på kattvindarna är isolerade med glasfiber isolering. Frågan är nu om jag måste ta bort den isoleringen och ersätta den med träfiber. Tyckte isoleringen kändes lite fuktig då den låg mot yttertaket utan luft stpalt, Vi bytte yttertaket för nått år sen till plåt.
Så vad tror ni ska jag byta ut den befintliga isoleringen. Man kommer ju åt endel från vimden men inte allt

Mvh Calle

Det ska alltid vara luftspalt mot råsponten så det måste du ordna med. Sen såklart är det bäst om du har likvärdig isolering överallt (alltså ta bort glasullen).

K
Det finns en hel del som menar att luftspalten gör mer skada än nytta. Men ska man skippa luftspalten måste taket vara diffusionsöppet och det lär det inte vara under ett (falsat!)plåttak.

Edit: kom på att det kan vara ett profilerat plåttak med takduk under. Är denna duk diffusionsöppen ska du kunna skippa luftspalten.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Det är ett bandfalsat plåttak.
Men enligt isolerings firman så skulle jag ändå ha ett diffusionsöåppen väv under plåten. (va de nu skall göra för nytta kan ju inte vara mkt luftrörelse under plåten men visst lite blir det nog.)
Jo det är nog bäst att ta bort glasullen hur jag nu skall lyckas med det då man ju bara når ner 1m i facken och de är kanske 2,5m djupa. Får väl ta bort inneraket i värsta fall.

Behövs inte luftspalt ens om man har mineralulle eller glasfibeR ?

K
Jag har sett lösningar där det inte behövs luftspalt vid glasull.

Förstår inte hur man kan ha en diffusionsöppen takduk under ett falsat plåttak, det bildas ju kondens under plåten som kommer diffusionera ner genom duken. I ditt fall hade jag sett till att ha en luftspalt och övervakat fukten i råsponten noga!

Någon annan forummedlem kanske har andra åsikter eller erfarenheter?

De va va de sa när jag köpte isolering från firman. Jag har inte en aning hur man skall ha de. Får ju gå på vad de sa de borde ju veta.
Tänkte jag skulle spruta isolering mellan takstolarna med träfiber isolering. utan luftspalt som tillverkarna av isolering säger.

En diffusionsöppen släpper väl bara fukten igenom från ett håll eller har jag fel?

calle336 skrev:
...
En diffusionsöppen släpper väl bara fukten igenom från ett håll eller har jag fel?
Ja, du har fel. Fukt, vattenånga, kan vandra åt båda hållen.
Men duken släpper inte igenom vatten i vätskefas.
Men sådant brukar bara röra sig uppifrån och ned (bortsett från kapillär transport).

hade det inte varit fukt så skulle jag bara blåsa på med träull.

träullen i sig hjälper nog till att hålla det torrt med.

i fredags blåste jag på med fluffig träull, över blandningar av spån, torv frigolit och mineralull. jar är inte orolig, men kommer hålla lite koll och eventuellt montera en extra gavelventil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.