TeroM skrev:
Slitit vidare med isoleringen.
Ser bra ut (y)

Kanske lite panel utanpå skulle göra det ändå bättre :)


Minns när vi isolerade och panelade om vårt förr-förra hus.
Jag var uppe och kröp på stegen och satte lockläkt på sista gaveln,
och fick skrapa bort rimfrosten på bottenbrädorna först.

Det var i december 1983.
Jäklar vad skönt det var att sedan komma in och få lite glögg framför kaminen :)
 
  • Gilla
alex86 och 2 till
  • Laddar…
Isolering som är så skoj!

Själv har jag dragit lite större rör att dra nätverk och eventuellt larm i (4 resp 2 35mm rör), nu kan jag förhoppningsvis lägga tillbaka lösullen ett tag.
Vind med installerade rör för nätverk och larm, samt lösullsisolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att byta ut de för långa skruvarna som stack ut genom panelen till kortare :)
 
Fortsatt att riva hallen. Får huvudbry för varje bräda jag tar bort. Bjälklaget går kors och tvärs, rören går inte alls såsom jag tänkt och plötsligt ligger det några helt okända rör i isoleringen.

Spännande dock :)
Renoveringsprocess i en hall med upprivet golv och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
M/s Conotoxin förliste i mörka farvatten i november 1976. Rykten påstår att hon sänktes av en sovjetisk u-båt då den ryska björnen hade synpunkter på lasten bestående av smuggelplutonium från Kambodja.
En dykare som lokaliserat vraket efter decennier av forskning bärgade nyligen dessa som numera pryder Höglunda Bar & Cigarrum. Vi hoppas att den mesta radioaktiviteten klingat av. Gammal mässingsskylt med texten "SMOKE ROOM" på ett väderbitet träskeppsvrak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt mässingsskylt med texten "COCKTAIL BAR" fäst på en träyta, återanvänd från skeppsvraket M/S Conotoxin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Det skulle smälla rätt högt i verktygstråden om du postar att du köpt en geigermätare ;)
 
  • Gilla
Gizer och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det skulle smälla rätt högt i verktygstråden om du postar att du köpt en geigermätare ;)
Jag har faktiskt en dosimeter från R1 nedpackad i en låda någonstans. Min far råkade få med sig en sådan på 70-talet...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hemmakatten
Neej, olja inte altanen, den kommer bara att bli mörk och oljan kommer att siga åt sig en massa smuts. Vår altan tvättar vi med vanlig grön/gul såpa. Den är jättefin nu efter 10 år. Just i år tvättade vi inte altanen och den lilla bit som är i norrläge är ful med algpåväxt men det tar vi till våren. För övrigt är altanen fin.


Pagno skrev:
Nu har del av däcket torkat, det har även blivit lite ljusare..
[bild]
Funderar på att riva igång en Husqvarna, göra sig populär bland barnfamiljerna som sover.
Trädäcket behöver en översyn, staketet är numera snedare än tidigare, två plintar lyftes med ur marken, huset skakade rejält. Träd modell stora har viss förmåga att orsaka skador när de oplanerat vill lägga sig, glad att det inte hände på dagen när ungarna har det som klätterträd.
 
I brist på panel blev det enklare vädersäkring av fasaden. Vore synd att blöta ner fasadskivorna innan panelen kommer på plats.
Fasad täckt med vindskyddspapp i väntan på panel, med synlig värmeenhet och röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Urk och stön... Rördragningen var sju resor värre än jag tänkt mig.
Nu har jag fått bort spånet, stött på en blind-/trossbotten för att mötas av typ kol, grus och spån samt en gjuten platta...

Jag vill ju bara dra ner ett avlopp lite enkelt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Renovering av golv och installationer med synliga rör och kablar samt en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag har jag köpt en MDF skiva till fönstersmygarna, efter det slängt skräp på soptippen. Det gjorde resten av Halmstad kommun med så det var kö till var enda container :/
 
Mask är bra!
Dammask hålls i hand framför en borr och en bitsats på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Efter att en vattenmelon fick för sig att ligga och bli gammal på en bänkskiva fick jag montera bort den, slipa och olja och sedan återmontera. Det positiva var att några andra märken också försvann.
Nyslipad och oljad bänkskiva i trä efter borttagning av gamla fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rörmokat lite, bytt ventilen till utekranen som inte höll tätt samt fixat ett element med ny packbox och ny termostat.
 
nikasp
Borrade och skruvade dit andra/nya vibrationsdämpare på vår gamla Nibe Fighter. Satte även 3 mm bitumen dämpmatta på en sida. Grym skillnad! Nu kan man ha dörren öppen till tvättstugan som ligger alldeles bredvid köket.


Inuti mekanisk anordning, rör, isolering, damm, potentiellt en läckage, underhålls- eller reparationsarbete behövs möjligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.