Dörr som går att låsa

Nyinstallerad vit dörr på en byggarbetsplats med isolering och arbetsstege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
laidback och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt att hänga med i, och imponerande tempo!

Vad valde du för fabrikat på dörren? Funderar själv på att byta ytterdörr till en liknande...
 
Dörren är från Bauhaus, https://www.bauhaus.se/ytterdorr-vaxjo-thermo-m10x21-hoger.html. Då jag ville får väggarna klara innan vintern behövde jag gå för dörr utan leveranstid. Den känns gedigen och helt OK men det visar sig om några år förmodligen. Läste även ngt dörr test och där klarade sig billigare dörrar i stort sätt lika bra som mycket dyrare märkes dörrar.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Idag började med en tur till lokala K-Rauta för nya skruvar till lås och handtag på dörren. Somliga andra i familjen hade åsikter om att få handtaget i handen plus inte ha ngt låsvred på insidan, nya dörren är tydligen rejält mycket tjockare än gamla garageporten.

Sen blev det fortsatt jobb med väggen, fick på fasadskivorna och spikläkten idag. Fortfarande fundersam på hur långt ut jag skall montera dörren och fönstret (som skickades från Traryd igår och borde komma början nästa vecka). Just nu har jag satt dörren så den livar med ytterkanten på isoleringen. Skulle vara möjligt att flytta jäms med spikläkt och även panelen men hur pass stadigt är det att montera en dörr i salningen runt öppningen och inte i reglarna?. Tog även en tur till Hornbach och shoppade panelbrädor till väggen.

Imorgon är det golfbanan istället, behövs lite avkoppling med. Hoppas dock hinna slamma Lecablocken och fästa insektsnätet i takkanten i alla fall så det går att börja spika panel. Och så skulle jag behöva tömma släpet på brädor så den kan fyllas med rivningsbråte som skall till tippen.

Renoverad vägg med gul isolering och ny dörr, fasadskivor och trädgårdsspill på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Det går framåt sakta nu när det bara är kvällar på bygget. I söndags blev jag tvungen att bygga regnskydd så nu har jag jobbat under tak i alla fall. Fick fönstret levererat igår och satt den på plats och har även fått dit mesta av panelen, med bara 4 brädor kvar att spika på plats. Hittade även ett enkelt 2 meter brett entrétak på Jula för halva priset, 998;-, som förhoppningsvis kommer på plats snart så att jag kan riva presseningen. Är ju ingen takfot att prata om på garaget så ngt måste till. Har planer på en i plåt men då färgen på huset inte är klart än blir det en lagom temporär lösning.

Delvis färdigställd yttervägg med nymonterat fönster och dörr samt nästan komplett liggande träpanel under kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sista panelbrädorna på plats, temporärtaket på plats, andra lampan på plats, foder, tröskel och lite annat smått saknas än men är inte kritiskt med taket på plats. Nu åker jag och köper en burgare på MAX ...

Nyinstallerade ytterbelysningar och temporärtak över husets entrédörr med nymonterad panel på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Imponerade tempo (y)
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
maah skrev:
Imponerade tempo (y)
En grupp personer på hästar framför en stor ismur med texten "WINTER IS COMING".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Är det sånt där entretak med ledbelysning "inbyggd"? (Verkar finnas en modell med och en utan) :)
Blidde fint iaf! (y)
 
Snigla skrev:
Är det sånt där entretak med ledbelysning "inbyggd"? (Verkar finnas en modell med och en utan) :)
Blidde fint iaf! (y)
Utan belysning. Då det är en (förhoppningsvis) temporär lösning gick jag för ngt billigt. Det är dock ljusare vid dörren än vad som det ser ut på bilden, help OK att välja nyckel och hitta nyckelhålet.

Tanken är när vi vet vilken färg vi kan ha på huset att välja entrétaket i samma färg som husets nya falsade plåttak kommer att ha, förhoppningsvis mörkgrått hus med silver (RAL 9006) på alla plåtdetaljer och ett tak i stil som nedan med två LED:ar nedåt om jag får plats med den över dörren ...

Entrétak i silverfärg ovanför en modern dörr, mot en vägg klädd i mörkt trä, utan belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TiborK och 1 till
  • Laddar…
Blivit lite småpyssel på sistone och fått isoleringen på insidan på plats. Att rulla ut en 100mm isolermatta över alla takstolar och annat nerifrån var en utmaning ...

Isoleringsarbete med 100mm matta monterad över takstolar i en byggnad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag hann jag få dit nya dörren så det går att jobba i värme till helgen när prognosen är snöblandat regn. Hoppas hinna sätta dit fasadskivorna imorgon men får vänta lite med panelen.
Nyinstallerad dörr på en byggnad under konstruktion täckt med byggfolie på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hann med fasadskivorna idag och en del spikläkt innan jag fick slut på det. Blev en sväng till hornbach för kompletering för morgondagen.

Husvägg med isoleringsskivor och spikläkt, byggarbetsplats på kvällen, med stege och arbetsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snabbfasad på plats för att väderskydda lite.
Fasad täckt med vindskyddspapp i väntan på panel, med synlig värmeenhet och röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen blev det ångbroms i badrumsdelen och hann få dit två plyfaskivor med innan det blev dags att göra kväll. Ja ute i alla fall, blir lite hylljobb i garaget fortfarande.

Färdigställd snabbfasad med ångbroms och två monterade plyfaskivor i ett byggprojekts badrumsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får posta en bild som denna med så kanske arga snickaren rycker ut ...

Elledningar och rör draget oorganiserat längs en isolerad vägg under pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag åkte plåtslagarhatten på. Grävde fram "plåt"-lådan för att knöla till lite fönster- och tröskelbleck.

Verktygslåda fylld med verktyg för plåtarbete inklusive tänger och mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med fönsterblecket då jag inte är helt klar på hur jag skall göra med tröskeln.

Rita och klippa

Närbild på en vit plåtskiva med uppritsade linjer för klippning i en byggrelaterad arbetsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett vitmålat fönsterbleck på ett rörigt arbetsbord med diverse verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bocka och montera

Närbild av ett vitmålat fönsterbleck med böjda kanter och synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster med nyinstallerat bleck i förgrunden och suddig bakgrund av ett garage eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lärdom, mät hur djupa blecken skall vara istället för att räkna teoretiskt. Fönstret sitter 28+22mm in, + 22mm foder så 80mm bleck borde sticka ut 1cm. Skåran är ju för f..n indragen nästan 1cm under framkant på nya fönstret, i plan på de gamla jag hade i tankarna. Blir till att skaffa 100mm djupt bleck till nya fönstret.

Dörren då, det är en Safco dörr med aluminiumtröskel. Vad jag gjorde var att klyva en regel så att den går längs framkanten på tröskelns aluminiumprofil och skruvade fast den i syllen. På denna satt jag först ett överbleck en bit ner och sedan en tröskelplåt i spåret.

Nymonterat tröskelbleck vid dörr, verktyg och snö syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av tröskelbleck vid dörr, synligt arbete pågår med verktyg och snö i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det här ett ok sätt att montera plåtar vid en tröskel? Kanske bättre med en lite djupare plåt här med så att den sticker ut framför fodret då den med nuvarande djup är i framkant med panelen. Är även lite väl luftigt under plåten. Får ta och ställa den frågan i en annan forumdel ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.