5 587 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Montera Dörrkarm bastu
Då är det dags för Dörrkarm som ska monteras till bastun innan mattläggare kan komma, frågan är hur sätter jag den? Väggen är ca 110 tjock och karmen är 85, ska karmen liva med insidan av väggen? Eller sätter jag karmen livat med utsidan av väggen och sedan salar på insidan av karm in mot bastu?
Mattläggaren får skära och svetsa. Om du inte sätter dörren så den livar med utsidan riskerar den inte att gå att öppna fullt och kan ta i passbitarna du sätter vid karmen.
I flera fall med bastu så låter man golvet vara jämt med golvet utanför och lägger mattan över hela utrymmet. Efter mattsättning sätt man dit dörrkarmen utan tröskel eller glipa under tröskel så kan man enklare rengöra bastun.
I flera fall med bastu så låter man golvet vara jämt med golvet utanför och lägger mattan över hela utrymmet. Efter mattsättning sätt man dit dörrkarmen utan tröskel eller glipa under tröskel så kan man enklare rengöra bastun.
Du kan nog göra vilket som, välj det som blir enklast. Min dörr livar med insidan och det är inga problem med att öppna tillräckligt.
Du har väl koll på att bastudörrar MÅSTE öppnas utåt, inte inåt bastun.
Du har väl koll på att bastudörrar MÅSTE öppnas utåt, inte inåt bastun.
Redigerat:
Nackdelen med om det inte livar är att dörren kan ta i väggen vid gångjärnen och att du får en bryteffekt i gångjärnen när det tar stopp. Men har man en vägg som dörren tar emot innan man kommer så långt är det inga problem.