Netgear gs108tv2 är en annan kapabel gigabit switch som kan matas med poe.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Idag har jag varit på Kjelle och skaffat lite material. Jag avvaktar fortfarande respons från Netgearsupporten, så idag blev det bara kabel, kontakter, böljskydd i två olika färger och kabelklammer.

Det var en kille som verkade kunnig när det gäller nätverk och jag fick lära mig något nytt angående hård resp. mjuk kabel. Nämligen att hård kabel (med gedigna kopparledare) inte går att klämma kontakter på och att mjuk kabel (med flerkarderliga ledare) inte går att koppla in i uttag...:thumbdown: Detta betyder att om jag väljer hård kabel så måste jag vid varje accesspunkt ha först ett uttag och sedan dra en kabel till switchen. Väljer jag istället mjuk kabel kan jag inte ha uttag. Detta tycker jag är riktigt dålig industridesign som begränsar användaren till att välja det ena eller det andra.

Jag fick förklarat för mig varför det är så här, och det är logiskt, men att ingen tagit fram produkter som accepterar både mjuk och hård kabel är uselt enligt mig. Eftersom mitt mål är att ha så få komponenter som möjligt i det här nätverket valde jag mjuk kabel och får därför jobba med endast kontakter och ha switcharna som uttag. Inte på något sätt optimalt, och det riskerar att se lite fattigt ut att det på sina ställen ha kablar som går direkt från sista klammern till användarkomponenten. :|
 
Det finns modularproppar för solida kablar också :)
 
nikasp
Tänkte du inte montera uttag i varje rum som du väljer att dra till? Jag tänker dra kabel från fiberswitch upp på taket och ner i en garderob med eluttag och ha det som IT-skåp med NAS m.m. Sen ett 32 mm rör som jag sedan kan dra kabel upp på vinden och ut till alla rum (blir nog bara 2-4 st i början). Bra nog satte de dubbla flexrör överallt i vårt hus från 1997. Imponerande att de framtidssäkrade såpass redan då. Då körde jag uppringt med 32k-modem :)
 
"hård kabel" = installationskabel
"mjuk kabel" = patchkabel

Det finns speciella kontakter som man kan klämma på installationskabel, men jag ser det som en nödlösning. Hellre patchkabel hela vägen. Varför inte uttag? Det är så proffsen gör och varför ska man göra annorlunda hemma? Någon gång kanske du vill använda anslutningen till något annat, och då är det tråkigt om kabeln är 1 meter för kort.

Edit:
Cat 6 patchkablar är ibland så stela att man kan tro att det är solida ledare ...
 
Det finns kontrakter för att klänma på kablar med enkatdeliga ledare, men det används bara i undantagsfall/nödfall. Ett exempel är uttagsstolpar för undertak som ibland har kontakter klämda på enkardeliga kablar.

Enkardeliga ledare mår inte bra på att röras och används bara fast förlagt, aldrig som anslutningskabel. Enkardeliga ledare är lite billigare, snabbaste att kontaktera mm och används där man kan, dvs där den aldrig rör på sig. En kabel med kontakdon (hane) är svårt att garantera inte rör sig, den ska ju kopplas in och ut.

Jag har aldrig sett uttag för flerkardeliga ledare.

Det normala är enkardeliga ledare fast förlagda från patchpanel till uttag och sedan flerkardeliga ledare i patchkablar på båda sidor till den anslutna utrustningen.
 
VikHe skrev:
Det finns modularproppar för solida kablar också :)
Det verkar inte som att Kjelle har det i alla fall. Har du någon länk?
 
nikasp skrev:
Bra nog satte de dubbla flexrör överallt i vårt hus från 1997. Imponerande att de framtidssäkrade såpass redan då.
Kanske inte så konstigt då en stor del av alla fiberrör som används nu grävdes ner kring den tiden. Smarta hem fanns som koncept och demo ännu tidigare. Är nog IPTV, fildelning och online gaming som har fått konsumenterna att inse behovet av "Fiber to the home".
 
nikasp
Där ser man, det känns skönt att bara behöva ta bort ett lock och skicka ner kabel från vinden nu. Vi använder inte antennkabeln i det andra röret men kablarna får sitta kvar tills vidare. Men antennen på taket ryker när jag får tid.

arneri68 skrev:
Kanske inte så konstigt då en stor del av alla fiberrör som används nu grävdes ner kring den tiden. Smarta hem fanns som koncept och demo ännu tidigare. Är nog IPTV, fildelning och online gaming som har fått konsumenterna att inse behovet av "Fiber to the home".
 
b_hasse skrev:
Varför inte uttag? Det är så proffsen gör och varför ska man göra annorlunda hemma
Smaken är ju olika, men jag vill inte ha en massa lådor och kablar på väggarna. Jag har åtskilliga gånger skrivit i den här tråden att jag inte kan gömma någonting i huset, allt måste vara utanpåliggande, och måste jag ha uttag blir det två boxar bredvid varandra vid varje accesspunkt och kablar däremellan...det kommer vara otroligt fult enligt mig.

Andra kanske tycker det är häftigt att "tekniken" syns, men så är det inte för oss. Helst skulle vi vilja ha allt trådlöst så inga kablar eller boxar syns, men så långt har inte teknologin kommit ännu.

Bara för att proffsen gör på ett sätt betyder inte det att alla tycker att det är snyggt. Du skulle se hur "proffsen" drog rören när de installerade vår bergvärmepump! :thumbdown:
 
M
b_hasse skrev:
"hård kabel" = installationskabel
"mjuk kabel" = patchkabel

Det finns speciella kontakter som man kan klämma på installationskabel, men jag ser det som en nödlösning. Hellre patchkabel hela vägen. Varför inte uttag? Det är så proffsen gör och varför ska man göra annorlunda hemma? Någon gång kanske du vill använda anslutningen till något annat, och då är det tråkigt om kabeln är 1 meter för kort.

Edit:
Cat 6 patchkablar är ibland så stela att man kan tro att det är solida ledare ...
Både installations och patchkabel kan vara endera hård eller mjuk. Det viktiga är att man använder en kabel där tåtarna är i solid koppar (aka inst.kabel) till uttag och paneler.
 
J
Kan man få lite bilder på väggarna och rummen? Jag hängde min ap etc bakom skåp och tv etc. Nordiskt sterilt möblerat? :)
Bakom TV tex borde du väl ha någon plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.