Såna där brytare går ofta att reparera och om det inte lyckas finns de fortfarande att köpas.

Vad du än gör förstör inte en fin maskin.

Ja vad ska vi säga, du är utan trefas och har köpt dig en maskin som är svår att få att fungera utan trefas.
Liksom vägs ände, vi kommer inte vidare.

Protte

Kanske lättast att dra 3-fas, har du något uttag inom typ 10m från borrmaskinen så kostar ju en 10m 3-fas skarvsladd cirka 350:- nånting.

Det finns en bra lösning på problemet, och det är att ordna ett 400V-uttag. Sedan finns det mer eller mindre dyra, krångliga och dåliga lösningar för att få den att gå i alla fall.

1. Koppla den till enfas med en startkondensator. Det kanske går, men den kommer att bli mycket svagare än i original.

2. 230V frekvensomriktare. Du kan få fullt moment på motorn om du ställer in frekvensomriktaren så att motorn får 230V och 29 Hz. Ökar du varvtalet blir den svagare.

3. Transformator 230 - 400 V och en 400V frekvensomriktare. Du kan förmodligen få den att fungera bra på detta sätt, men det börjar bli komplicerat.

4. Roterande omformare. Möjlig lösning som kanske nämndes mest på skoj. Har du ett par motorer i din skrotlåda och inte bryr dig om att det blir en tung lösning så är det bara att sätta igång.

Som jag skrev tidigare kan du få prova omformare om du vill men med tanke på tex heimlagas positiva inställning till omformare i diverse trådar kan vi låta det bero. Vi får ta oss fram tum för tum, generation för generation verkar det som. Att till dels rusta upp en fin gammal maskin är inte vad som först associeras med förstöra i mitt huvud.

Inte i mitt huvud heller...... men att sänka varvtalet på en maskin så att motorn inte kyls ordentligt passar inte ihop med mina associationer till rusta upp.

Det beror ju delvis på hur den används om kylningen blir ett problem. Hobbyanvändande av en pelarborrmaskin förknippar jag med korta belastningar pausat med långa stillestånd. Då går det alldeles utmärkt att köra helt utan kylfläkt. 60% av märkvarvtal är fortfarande högre än det låga varvtalet vid normal drift. Och nog måste motorn vara gjord för att kunna gå på lågfart utan att överhettas. Vet vi ens att det är en kylfläkt på motorn? Alla asynkronmotorer har inte en kylfläkt. Jag kan komma på flera svårigheter med att få det hela att fungera, men att motorn skulle bli överhettad därför att varvtalet sänks till 60% är inte en av dem.

Inte vet jag om mitt hobbhyanvändande av en maskin är annorlunda än andras men i praktiken brukar det innebära väldigt krävande användning de dagarna när maskinen går. Sedan kan den stå några veckor tills nästa gång.

Kom igen, så dum är jag inte :)
Jag har haft och använt maskinen i 10 år. Som den är. Trefas.
Nu har jag flyttat, har inte trefas och ber om hjälp för det bär emot att sälja den och köpa en på Jula :) Fanns det möjlighet att dra in trefas så hadde jag gjort det :)
Jag kollar med GK100 om den omformaren han föreslår och får ni veta om det fungerade :)
Tack för era svar så här långt! :)

Hmmm, skulle allvarligt fundera på att flytta igen. Skulle inte få vardagen att funka utan 3-fas.

Edipedi skrev:
Kom igen, så dum är jag inte :)
Jag har haft och använt maskinen i 10 år. Som den är. Trefas.
Nu har jag flyttat, har inte trefas och ber om hjälp för det bär emot att sälja den och köpa en på Jula :) Fanns det möjlighet att dra in trefas så hadde jag gjort det :)
Jag kollar med GK100 om den omformaren han föreslår och får ni veta om det fungerade :)
Tack för era svar så här långt! :)
Men vad märkligt. Vad har du för konstig elmatning? Det är väl bara lägenheter där det kan saknas trefas? Har du pelarborrmaskinen i en lägenhet?

mattiasp skrev:
Men vad märkligt. Vad har du för konstig elmatning? Det är väl bara lägenheter där det kan saknas trefas? Har du pelarborrmaskinen i en lägenhet?
Ja det undrar jag också.

Jag har inte tänkt diskutera min livssituationen men om ni så gärna vill...
Jag har haft en liten verkstad i anslutning till min vila som jag har sålt p.g. skilsmässa och sedan flyttat. Nu har jag fått erbjudande av en kompis att sätta upp verkstan i hans uthus som jag nappade på. Där finns det bara enkel fas indragen. För att få in trefas så måste man gräva tvärsöver hans tomt med gammla fruktträd, stenlagda gångar och runt en stor pool... Jag har gjort mig av med de andra maskinerna som gick på trefas men pelarborren kan jag inte sälja för den har även affektionsvärde för mig. Har tänkt låta den stå och sammla damm tills jag hittar nåt bättre ställe att vara på men sedan läste jag om att det går konvertera till enklelfas...
Ok?
:)

Nå, en lösning kanske vore en ny (el begagnad) 1-fas motor. Då kan du lägga tillbaka gammelmotorn om du får 3-fas igen.

Eller en ny (igen, begagnad) 3-fas motor som inte är dahlander kopplad så kan du D-koppla den och köra frekvesomvandlare, man behöver ju inte trixa med frekvensen och löpa risken att bränna motorn genom att köra den för sakta.

Då är det nog vettigast att låta borrmaskinen stå tills du kommer på fötter igen i en ordentlig verkstad. Hitta en billig begagnad enfaskines på blocket att borra med under tiden.

Även om livet har gått över styr just nu så är det inte meningen att du skall leva provisoriskt hela livet. Saker brukar ordna sig med tiden.

Att byta motor går inte för de här motorerna har väldigt udda monteringsmått.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.