Hej

Jag har idag kombinerad jordvärme/vedeldning.

Jag har även en liten Nibe VV beredare på 55 liter som är kopplad till systemet.
Som jag fattat det går vattnet från acc tanken till VV beredaren.
VV beredaren är väl igentligen bara till nytta på sommaren då jag har jordvärmen avslagen.

Nu har jag haft så tur att det har rostat hål i VV beredaren så jag behöver byta den.

Så frågan är ska jag bara byta rakt av till en annan VV beredare eller finns det något smartare system nuförtiden då mitt system är snart 30 år gammalt

Ska du inte ha så jordvärmen värmer varmvatten till beredaren, borde spara en del energi

Jo den går via acc tanken till beredaren.

Tänkte om VV beredare är endå alternativet eller om det finns något bättre när man endå byter

Går jordvärmen direkt ut på radiator systemet eller värmer det en tank och sedan shuntas värmen ner till ok framledning.

Det värmer en tank

Eftersom ditt system är så pass gammalt och när du byter kommer radiator vatten beredning samt vv beredning vara separerade så kan du i dag köpa välfri liten beredare det är ingen ide att bygga om ditt system i dag med så pass gamla grejer. Men frågan är behöver du vv beredare om jordvärmen får gå hela året och varför stänger du av den på sommaren ?

Jag gissar att dom gjort det såhär för att jordvärmen är lite klent dimensionerad så jag får inte upp mer än 50c i acc tanken om jag använder jordvärmen .
Man vill väl ha över 60 för att slippa bakterier?

Silly Bear skrev:
Jag gissar att dom gjort det såhär för att jordvärmen är lite klent dimensionerad så jag får inte upp mer än 50c i acc tanken om jag använder jordvärmen .
Man vill väl ha över 60 för att slippa bakterier?
Är det en slinga i tanken sak nog 50 grader vara ok är det beredare är det för lågt. En äldre vp som du har klarade nog inte mer än 50 grader oberoende av dimensionering det är först på senare år man fått till vp med lite högre temperaturer.

• Gilla
Kommentar
  • Laddar…
Lite oklart faktiskt varför beredaren sitter där. Enl farbrorn som byggde huset så var det för att höja värmen på vattnet.

Bör jag rent av skippa beredaren helt?

Finns det någon vinning i att ha jordvärmen av på sommaren och bara köra beredaren ?

Har du en växelventil i värmepumpen som växlar mellan att värma tappvarmvatten/värmevatten till huset?

Går allt på samma krets så bör du behålla varmvattenberedaren och köra så låg temp som möjligt till acctanken för husvärmen. På detta vis kommer värmepumpen att jobba effektivare.

HAR själv denna lösning med jordvärme som endast värmer huset på vinten och då förvärmt mitt tappvarmvatten till ca 35 grader som sedan toppas upp i en el beredare. El varmvattenberderaren drar hos oss endast ca 100kWh/ månad under sommaren så då får pumpen vila.

Redigerat:
Det har jag faktiskt ingen aning om, hur kollar jag det?

Försök att följa lite rör och rita upp en enkel skiss på hur allt är kopplat nere i pannrummet runt värmepumpen.

Har du tank samt shunt så har du ingen växelventil och då kör man fast temp mot tanken och den tempen kanske är i lägsta laget för ok vv och var en vanlig lösning för 30 år sen. Det kan vara bättre att köra lite lägre temp i tanken fast naturligtvis så hög så den räcker till radiatorerna och därefter spetsa upp vv med en extern vv beredare och den vv beredaren kan man ju nyttja även senare om man byter vp så får man lite mera vv kapacitet.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.