Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Funderar på att köpa mig ett mft/3 och ha till utomhusjobb.
Nu tänker alla att jag är idiot och att mdfskivan kommer bli kass efter 5 min. Sant.
Frågan är alltså om det finns något man kan behandla mdf med som tål väder och vind? Eller är det att byta ut skivan mot en formplyfa som gäller?
Nu tänker alla att jag är idiot och att mdfskivan kommer bli kass efter 5 min. Sant.
Frågan är alltså om det finns något man kan behandla mdf med som tål väder och vind? Eller är det att byta ut skivan mot en formplyfa som gäller?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Brukar vaxa mdf med bivax. Funkar bättre iaf?
Alternativt är ju en Valchromat skiva betydligt tåligare än MDF, lite Osmo hårdvax på den så skall den klara sig rätt så bra.
Själv tycker jag MFT bordet är bra, stabilt men på tok för stort att släpa runt på - Jag gör det enkelt, ett par hopfällbara Stanley bockar av plast och när dom är helt söndersågade i toppen köper jag bara ett par nya:
EDIT: Finns tex på Toolstop, Axminster, Lawson-HIS osv
http://www.toolstop.co.uk/stanley-1-97-475-folding-metal-leg-saw-horse-twin-pack-p37560
Själv tycker jag MFT bordet är bra, stabilt men på tok för stort att släpa runt på - Jag gör det enkelt, ett par hopfällbara Stanley bockar av plast och när dom är helt söndersågade i toppen köper jag bara ett par nya:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: Finns tex på Toolstop, Axminster, Lawson-HIS osv
http://www.toolstop.co.uk/stanley-1-97-475-folding-metal-leg-saw-horse-twin-pack-p37560
Redigerat:
Jag hade i första hand provat med lösningsmedelsfri lamineringsepoxy. Det finns på Biltema till överkomligt pris. Till att börja med hade jag nog hobbyforskat på någon testbit av MDF, ffa för att se hur insugningen är i ytskikt och i insidorna av borrhål. Om jag hade tänkt använda benchdogs i utomhusbordet hade jag kanske provborrat i en spillbit och behandlat den för att se om håldiametern påverkas signifikant. I samma veva hade jag nog plockat fram varmluftspistolen för att se om det går att sänka viskositeten på epoxyn och/eller underlätta insugningen. Sågsnitt för att kolla inträngning, ja listan kan göras lång.
Jag har råkat spilla lite sådan epoxy på mitt eget MFT, och det sögs in tillräckligt för att lämna en tydlig permanent fläck även efter snabb avtorkning. Det finns även lågviskös lamineringsepoxy att köpa, men jag har bara köpt storpack från England.
Eftersom man kan segla jorden runt i en epoxybehandlad plywoodlåda, så är det ingen tvekan om att ytan blir tillräckligt vattentät. Ovanstående förberedelser handlar om att förbereda första strykningen. Det är då man har chansen att få en matt och tät yta. Därefter kan man glömma ytterligare insugning, då blir det som en glasyr i stället. Blanda noga, använd ingen accelerator. Öppettiden är ca 30-45 min i rumstemp. Att värma epoxyn är ett vågspel. Det finns en risk att man sparkar igång härdningen för tidigt. Vid behandling av MDF hade jag ändå gjort det, av nyfikenhet, men då värmt små volymer tunt i botten av ngn behållare. Jag hade också låtit skivan sluthärda någon vecka i en torr och varm inomhusvrå före väderexponering.
Efter genomläsning och vid närmare eftertanke så framstår all värmning som överkurs. Köp, blanda, stryk på provbit, studera ytupptaget, låt härda och utvärdera sedan!
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/
Mvh, Erik E
Jag har råkat spilla lite sådan epoxy på mitt eget MFT, och det sögs in tillräckligt för att lämna en tydlig permanent fläck även efter snabb avtorkning. Det finns även lågviskös lamineringsepoxy att köpa, men jag har bara köpt storpack från England.
Eftersom man kan segla jorden runt i en epoxybehandlad plywoodlåda, så är det ingen tvekan om att ytan blir tillräckligt vattentät. Ovanstående förberedelser handlar om att förbereda första strykningen. Det är då man har chansen att få en matt och tät yta. Därefter kan man glömma ytterligare insugning, då blir det som en glasyr i stället. Blanda noga, använd ingen accelerator. Öppettiden är ca 30-45 min i rumstemp. Att värma epoxyn är ett vågspel. Det finns en risk att man sparkar igång härdningen för tidigt. Vid behandling av MDF hade jag ändå gjort det, av nyfikenhet, men då värmt små volymer tunt i botten av ngn behållare. Jag hade också låtit skivan sluthärda någon vecka i en torr och varm inomhusvrå före väderexponering.
Efter genomläsning och vid närmare eftertanke så framstår all värmning som överkurs. Köp, blanda, stryk på provbit, studera ytupptaget, låt härda och utvärdera sedan!
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/
Mvh, Erik E
Jag hade lackat ytan med något som ger en beständig yta. Problemet är väl hålen - de har ju ganska fina toleranser så frågan är om du kan köra ner något där utan att de blir för trånga. Men om du bara ska köra med tvingar så är det nog lugnt.
Hur det är med segelbåtar är jag inte säker, men kanoter har byggts i fanér under några decennier innan kolfibern gjorde sitt intrång. Faneren korslimmas med epoxy, men lackas slutligen med flera lager fernissa. Skadas fernissan suger faneren vatten och ruttnar så småningom.obo skrev:
Epoxy bryts ner av solljus och måste toppas med ett UV-skydd. Därför är jag inte övertygad om att en MDF dränkt i epoxy kommer hålla speciellt länge utomhus, speciellt om den skall användas som MFT-bänk.
Givetvis är din idé värt att prova och kanske håller skivan tillräckligt länge.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 208 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 208 inlägg
Använd Tricoya!
http://www.ceos.se/sv-SE/Produktinformation/Tricoya-MDF
http://www.ceos.se/sv-SE/Produktinformation/Tricoya-MDF
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Tack för alla svar!
Har nog bestämt mig för att mdf är en dum ide oavsett vad man gör med den.
Blir ju sågsnitt osv lite här och där samt andra skador och skavanker.
Kör med 18mm byggplyfa utan behandling och byter när den känns kass.
Är ju inget superfint snickrande som kommer ske utomhus så behöver inte vara 100% plant osv
Har nog bestämt mig för att mdf är en dum ide oavsett vad man gör med den.
Blir ju sågsnitt osv lite här och där samt andra skador och skavanker.
Kör med 18mm byggplyfa utan behandling och byter när den känns kass.
Är ju inget superfint snickrande som kommer ske utomhus så behöver inte vara 100% plant osv
Till sommarens projekt använde jag mig av plyfa o "lagom storlek" till mitt centipede (https://www.youtube.com/watch?v=h4fQAhPpkJ0) bord.
Funkade lysande tå det var lätt att plocka bort
Funkade lysande tå det var lätt att plocka bort
Kan du inte replikera skivan till en formplywood? Billigt och klarar ju en del fukt (i alla fall bättre än MDF). Sedan är väl frågan hur mycket regn det faktiskt blir, inte ställer man väl upp hela sin verktygsarsenal under bar himmel när det väntas regn?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Tänkte ta en 18mm formplyfa och använda en mft skiva som mall och fräsa en kopia.
Har ett tält från 24mx. Bästa investeringen jag gjort
Har ett tält från 24mx. Bästa investeringen jag gjort