Det har tagit lång stund att fylla toaletten. Jag tog av "porslinsryggen" och såg en massa svarta avlagringar. Se bild. Är det mangan? (Vi har egen brunn)

Nästa grej - samma svarta sak har satt igen "påfyllnadsslangen". Har försökt rensa med najtråd utan framgång - tips?
Toalett med avtagen porslinsrygg som visar svarta avlagringar i tanken och mekanismerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarta avlagringar på en toaletts insida bredvid en del av toalettens påfyllningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet verkar ju brunt - inte bara avlagringar då väl

Nä - inte brunt. Helsvart.

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
:eek:

Nä, mangan blir inte så svart. Det blir hårda klumpar som stenar eller grus.
Det där ser ju märkligt ut. Kan det vara alger?

Blir likadant i vår toalettcistern. Mangan är det jag har fått höra att det skall vara. Mangan blir väl just svarta avlagringar, nästan som skokräm? Jag blåste ur påfyllnadsslangen inne i cisternen med tryckluft. Samt rengjorde hela behållaren med trädgårdsslangen.

Vad säger brunnborrare? Finns d ngt filter spec för detta? Är dricksvattnet oxå sådär för er? (Har aldrig haft egen brunn men funderat på det)

Vi har testat utan att det gett något - finns mangan men under gränsvärden.

Vattnet är helt utan anmärkning - förutom om vi har varit iväg en vecka eller mer, då blir det svarta partiklar i. Ser ut som "svart vattenfärg" i vattnet - som består av små små partiklar om man kollar nära. Vattnet måste alltså stå länge för att det ska fälla ut.

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
ManganA skrev:
Vi har testat utan att det gett något - finns mangan men under gränsvärden.

Vattnet är helt utan anmärkning - förutom om vi har varit iväg en vecka eller mer, då blir det svarta partiklar i. Ser ut som "svart vattenfärg" i vattnet - som består av små små partiklar om man kollar nära. Vattnet måste alltså stå länge för att det ska fälla ut.
Jaha då förstår jag skillnaden på dricksvattnet och cisternen ☺️

Och ämnet sätter igen röret alltså..hm, skumt att mineral kan klägga ihop så,, låter som asfalt nästan 😁

Redigerat:
Det är Mangan, mangan är väldigt kletig i sin form och svärtar handen typ tjära.

Det räcker med ett mangan värde på 0,15mg/liter för att få sådana problem. Gränsvärdet är 0,3mg/liter.

Det finns två sätt att åtgärda mangan, enklaste är i jonform (mangan utan tillgång till syre).
Eller så tillför man syre och ombildar manganet till mangandioxid. Nackdelen är att det kräver väldigt högt pH >8,0.

Det hänger lite på om man vill bli av med kalken eller inte.

Annars är det smidigast med oxidrening, då man slipper fylla på och köpa salt. Filtret backspolat då vanligt vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.