Hej,den går illa,hur ställa in förgasaren?Viss risk att membranen torkat så går den inte att ställa in får jag väl beställa membran.Tacksam råd!

Svårt att ge råd om man inte får någon information om vad som är problemet. Att den "går illa" är allt du säger. På vilket sätt, i vilka situationer, hur yttrar det sig? Varför tror du att det är fel på förgasaren eller dess membran eller inställningar?

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
De flesta små tvåtaktare som sitter på motorsågar, grästrimmers och dylikt har en förgasare av diafragma/membran typ, inte helt ovanligt över tid att just detta diafragma/membran blir dåliga. Speciellt när man kört med oljeblandat blyfri 95, det vittrar helt sonika sönder - Dåliga diafragma/membran i förgasaren betyder att den går dåligt eller kanske inte alls då den inte får soppa som den skall. Men det kan ju självklart vara en helt annat historia...
Det finns ganska många bra instruktioner på nätet hur man byter ut dessa och genom att kolla vilken typ av förgasare det sitter så är det heller inte så svårt att få tag i delar, har trimmern ett par år på nacken så är förgasaren och dess delar en möjligt stor bov i det hela.

Med tanke på att sprängskisser finns tillgängliga på nätet så skulle jag definitivt ta isär förgasaren för att kontrollera och byta ut eventuella delar innan jag rattar på allt som finns i inställningsväg. Färdiga kit att köpa online så bara att beställa! (Modell av förgasaren självklart en bra start).

Det är även min förståelse att akrylatbränsle är mer skonsamt mot allt som heter gummi i dessa förgasare och därför jag helt uteslutande använder det i alla mina motorsågar, grästrimmers och gräsklipparen...

Redigerat:
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
Nu lämnat in,sannolikt membran men orkar inte fixa själv just nu,hoppas på under 1000 lappen så funkar den i 10 år till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.