S
sinuslinus skrev:
En yrkesperson med rätt utrustning fixar lite fler fönster än ett på en arbetsdag. 😉

[länk]
Absolut, men för mig som amatör var det bland det jobbigaste jag gjort på hela huset att få bort just det gamla kittet :D
 
Finndjävel skrev:
Bara för att man köper ett gammalt hus så följer det inte med nån skyldighet att hålla på med byggnadsvård.

Personligen hade jag bytt ut de gamla enligt mig strykfula fönstren emot nyare som isolerar och fungerar. En orsak är att jag vill ha det varmare än 15 grader inomhus på vintrarna. En annan är att jag inte vill göra av med 20000kWh för uppvärmning varje år.
Smaken är ju som baken. Men du har nog lite stark övertro på effekten av nya fönster :). Har man en förbrukning på 20000kWh så finns det nog mer relevanta investeringar att göra. Ett fönsterbyte lär ju vara det minst ekonomiskt försvarbara.

Personligen tycker jag det är lite sorgligt att folk undrar om dom måste byta fönster för att färgen flagnar. Fönsterförsäljare har det nog ganska lätt... Tur kanske i TS fall att du ställde frågan här först (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Absolut behålla fönstren, köp eller hyr en " speedheater " och ta bort allt kitt & färg. Grunda med linolja och sedan en linoljefärg alt vanlig grund och färg och sedan på med nytt kitt.

Har du en speedheater så fixar du lätt 2-3 fönster per dag, lite mer dagar med tanke på att allt skall torka. men effektiv arbetstid är inte så farlig.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Kan bidra med en prisuppgift från en bra målerifirma: 5000 kr per fönster i arbetskostnad (utan ROT-avdrag). Det gällde stora fönster (ca 140x120) inkl karm. Som någon sade, fönsterbågen tas lämpligast till verkstaden. Låter kanske mycket, men det är ett slitigt jobb och tar sina timmar.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Henkstar skrev:
Smaken är ju som baken. Men du har nog lite stark övertro på effekten av nya fönster :). Har man en förbrukning på 20000kWh så finns det nog mer relevanta investeringar att göra. Ett fönsterbyte lär ju vara det minst ekonomiskt försvarbara.

Personligen tycker jag det är lite sorgligt att folk undrar om dom måste byta fönster för att färgen flagnar. Fönsterförsäljare har det nog ganska lätt... Tur kanske i TS fall att du ställde frågan här först (y)
Den som tror att man ska tjäna pengar på att byta fönster måste läsa på!

Visst finns det en komfort och ljudaspekt, men i vårt hus har vi fönster från alla epoker sen 100 år tillbaka i tiden och jag upplever inte något problem med de äldre fönstren som uppväger ett byte. Möjligen om man bor vid en stor väg och störs av buller eller har sängen under ett fönster.

Dock ska man ju komma ihåg att långt i från alla moderna fönster är kanonbra ur ljud och värmesynpunkt. Och superisolerfönstren funkar inte på kallare breddgrader pga de isolerar FÖR bra så man får problem med isbildning på utsidan.

Härligt iallafall att ni kommit till insikt att försöka bevara fönstren.

Om ni händelsevis hittar något som ni måste byta (eller om ni tex ska byta dörren) så ska ni göra detta INNAN ni ytskiktsrenoverar. I gamla hus, speciellt med tegel och puts, så sitter fönstren fastbyggda i väggen. I nya hus är det ofta bara ett färdigmålat foder med målad spik, vilket gör att man lätt byter fönstret. Men i nya hus kommer det ju att behövas åxå eftersom fönstren inte är gjorda för att överleva sin ägare, eller huset, eller om ens huset överlever sin ägare (i fallet med enstegstätade putsfasader tex). I gamla hus är det betydligt mera jobb, om man inte bryter loss och sen smäller på fula lister att täcka skadorna.

Näe. Byt ni så lite ni kan, för utseende, plånbok och kultur.

Jag frågade några firmor vad de tar för att byta glas, och det verkade kosta ~500kr / h och ta en timme per båge, grovt räknat. Då kittar man ju om fönstret. "Fint" gammalt glas är ungefär lika dyrt som energiglas. "Dött" nytt glas ca 30% av detta pris. I ert fall kanske man inte behöver kitta om, men skrapa och måla tar ju lite tid också. Så tidigare pris verkar ju rimligt. Dvs renovera kommer kosta 1/3 mot att byta, lite mer om man ska skrapa, olja och sätta energiglas. Lite mindre om det bara är att måla. Och byta kommer aldrig att återbetala sig.
 
JohanLun skrev:
Dock ska man ju komma ihåg att långt i från alla moderna fönster är kanonbra ur ljud och värmesynpunkt. Och superisolerfönstren funkar inte på kallare breddgrader pga de isolerar FÖR bra så man får problem med isbildning på utsidan.
Hehe, ja, vi har ju inte exakt det problemet här i Göteborg men våra moderna fönster är helt igenimmade många kalla morgnar. På utsidan då. Ibland blir det till frost men det försvinner under dagen.
 
Bryr ni er om utseendet och känslan så behåll och renovera. Det är nog knappt möjligt att hitta nya som utseendemässigt passar. Oftast har nya mindre glasyta - mindre dagsljus inne och ett konstigt utseende både inifrån och utifrån. Nyligen fick jag syn på en lösning med en extra innerruta, det kan vara ett alternativ men jag har inte sett det IRL - www.nordic-house.se
 
Återanvänder ett inlägg jag precis skrivit i en annan tråd, modifierar lite efter TS förutsättningar:

Renovera eller byta fönster?

Som någon skrev, du kommer aldrig att räkna hem ett fönsterbyte på energibesparing, om du har tvåglas och inte englas. Ljudgenomsläpp är tveksamt om det blir så mycket lägre om man, som du, renoverar ordentligt och sätter i tätlister.

Vad jag kan se är dina fönster fina, lite flagnad färg bara. Fönster av kärnvirke (vilka dina garanterat är) kan se förjäkliga ut med flagnad färg och till och med delvis röta i bottenstycket. Trots det kan de med en liten insats åter komma till liv. Skrapa rent (man behöver inte ens gå så grundligt tillväga utan kan nöja sig med att skrapa bort lös färg) och sala in nytt trä om det är röta bitvis (många tror att där det flagnar är det rutten, men det är ju fel, det ska gå att köra in en knivspets utan större problem). Vad jag ser kommer dina fönster utan problem kunna sitta i 80 år till med lite målning och handpåläggning. Oljar du fönstren med en linolje/terpentinblanding (om du linoljemålar nu) var 5e år så är det inte mycket du behöver göra framöver.

Många som byter fönster gör det för att få "underhållsfria" - det är en sanning med modifikation, "underhållsfria" betyder "omöjliga att reparera", när de går sönder är de bara att kasta. Om de sker om 20-25 år är det omöjligt att hitta likadana fönster, utan då får man leva med ett eller flera uddafönster alternativt byta alla fönster igen. Man får många ommålningar och reparationer av 30-tals träfönster för de pengarna (även om man tar in hantverkare). Skulle ett 30-talsfönster i trä gå sönder kan vilken duktig snickare som helst i byggden bygga en kopia (se till att de använder ek, eller om du får tag i en gammalt senvuxen fura.)

Sen brukar energikassetter i moderna fönster pukteras efter sisådär 25-30 år. Nu kommer många protestera och säga "men nu är kassetterna så bra att de håller". Jaha, så bra, då kan vi väl vänta 25 år och se då, om de lyckas bryter en gammal tråkig tradition med punktering och imma inne i fönstren som följd. Kostnaden att byta en energiglaskassett motsvarar åtskilliga timmar i tid och material som kan läggas på underhåll av de fina fönstren du har idag.

Det som många inte heller tänker på är hur ventilationen fungerar med nya täta fönster. Äldre hus med självdrag behöver lite drag från fönstren för att fungera, även om det finns tilluft genom väggventil. Vissa äldre hus har till och med all tilluft genom fönstren. Sätter man in täta moderna fönster förändrar man självdraget och det kan i värsta fall sluta fungera. Då får man sätta in mekanisk frånluft, vilket inte är så kul då det kan bli livat i holken med den effekt som behövs. Spaltventil i fönstren ersätter inte den luft som kommer in naturligt i ett originalfönster, även om fönstersäljare gärna påstår det, spaltventiler ger punktdrag och det gör att folk stänger dom eller helt sonika tejpar över. Finns det radon i mark eller hus kommer lägre ventilation ge högre radonhalter...

Byter man fönster förlorar man också det mjuka ljus som äldre glas släpper igenom, äldre glas producerade på ett mer hantverksmässigt sätt än nya "floatglas", som ger ett mer sterilt intryck i ett äldre hus. Utifrån riskerar också husets fasad att se "död" ut med moderna glas.

Kör på med en renovering, tänk på att det finns flera nivåer att lägga sig på. Tex kan man låta en hantverkare måla om ytterbågen endast, och sedan måla det andra själv för att spara pengar, innerbågens färg har mest en estetisk funktion. Man behöver inte heller skrapa trärent och sedan måla, eller ta bort allt kitt för att viss del av kittet sitter löst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blwrgrl och 3 till
  • Laddar…
Oj så många bra tips av er alla. Så mycket att tänka på!

Eftersom vi själva inte är speciellt kunniga i detta, vem är det man ska anlita för att ta en titt på fönstren? Kan besiktningsmannen säga om de är dåliga/ruttna eller inte? Och vem anlitar man sedan för att göra jobbet? En 'vanlig' målare eller fönsterspecislist?
 
Säkert kommit upp tidigare i tråden, men "vanliga" moderna fönster har tjockare karmar och bågar så själva glasytan är ofta ganska mycket mindre (större skillnad ju mindre fönster det är). Så räkna med att det blir mörkare om ni byter.
 
IcePrincezzz skrev:
Oj så många bra tips av er alla. Så mycket att tänka på!

Eftersom vi själva inte är speciellt kunniga i detta, vem är det man ska anlita för att ta en titt på fönstren? Kan besiktningsmannen säga om de är dåliga/ruttna eller inte? Och vem anlitar man sedan för att göra jobbet? En 'vanlig' målare eller fönsterspecislist?

Ta lite bilder och lägg upp :) Renoveringen klarar ni nog själva då det inte krävs några fancy verktyg (tyvärr).
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Ta lite bilder och lägg upp :) Renoveringen klarar ni nog själva då det inte krävs några fancy verktyg (tyvärr).
Vinner vi budgivning och köper huset så kommer det absolut mer bilder! Och då kommer vi säkerligen behöva alla tips och hjälp vi kan få😊
 
Mitt viktigaste tips är nog att inte göra för mycket på en gång. Man tänker ut mycket bättre lösningar på hur man vill ha det om man går och klurar och lever i huset innan man gör något. Jag har fortfarande inte kommit på hur vi vill göra med planlösning, kökslayout osv fast jag klurat på det i två år, men hade vi renoverat entréplan på en gång hade vi definitivt fått det fint men "fel" utifrån hur man sedan lever i huset.
 
  • Gilla
varmkorv och 1 till
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Mitt viktigaste tips är nog att inte göra för mycket på en gång. Man tänker ut mycket bättre lösningar på hur man vill ha det om man går och klurar och lever i huset innan man gör något. Jag har fortfarande inte kommit på hur vi vill göra med planlösning, kökslayout osv fast jag klurat på det i två år, men hade vi renoverat entréplan på en gång hade vi definitivt fått det fint men "fel" utifrån hur man sedan lever i huset.
Tror helt på det du säger men i detta fall så är det inte direkt inflyttningsbart.....el och VVS stammar behövs bytas ut så kök och badrum måste göras ändå innan inflytt. Och ytskikt invändigt. Det bästa med detta huset är nog att layout inte måste ändras så det finns inte supermånga sätt att renovera det på. Stilmässigt vet vi nog redan ungefär vad vi vill ha. Så förhoppningsvis blir renovering bra och vi blir nöjda....
 
IcePrincezzz skrev:
Tror helt på det du säger men i detta fall så är det inte direkt inflyttningsbart.....el och VVS stammar behövs bytas ut så kök och badrum måste göras ändå innan inflytt. Och ytskikt invändigt. Det bästa med detta huset är nog att layout inte måste ändras så det finns inte supermånga sätt att renovera det på. Stilmässigt vet vi nog redan ungefär vad vi vill ha. Så förhoppningsvis blir renovering bra och vi blir nöjda....
För att spela "djävulens advokat", vad menas med att de behöver bytas ut? Är det läckage osv? Går det inte bo i huset som det är idag?

I vårt fall så har vi nyligen rivit ett förråd som var ihopbyggt med huset på baksidan och som därmed gjorde att man inte kunde gå runt huset. Nu har vi fått en helt ny yta som är husets bästa uteplats, där vill vi antagligen bygga en veranda och då vill man ju "ansluta" den till köket så det påverkar hela våningen så att säga.

På övervåningen (där vi har våra sovrum) hade vi ett badrum som var cirka 3,5kvm och slut i tätskikt osv. Vi ville ha ett större badrum (blev cirka 12kvm i slutändan) men det tog flera månader att lista ut hur man skulle få till det med bibehållen funktion i övrigt på våningen.

Med det sagt, givetvis kan man göra massa på en gång men jag tror man kommer upptäcka efter ett par år att man egentligen vill ha vissa saker annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.