S
Det är ju därför så många hus har tappat sin själ.
 
De är inte levande ting.
 
Tänk den som hade sådär fina fönster att jobba med. Här är ett av våra bättre :p Nåja, vi blir nog klara innan det är dags igen ;)

Ett närbildsfoto av ett fönster med flagnande vit färg och synliga tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Det är ju därför så många hus har tappat sin själ.
Jag tror att hus som har tappat sin själ är just för att ägarna eller brukarna inte har en blekaste om vad eller hur man sköter om det.

Hantverket är borta, precis som yrkesstoltheten ;)
 
Y
Denna fix idé att ta vara på gammalt är för mig ologisk. Finns väl nya med modern teknik fast samtidigt gammalt utseende också som jag hellre hade valt över slitna om-målade fönster.
Strävar mest efter få tystare fönster dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Denna fix idé att ta vara på gammalt är för mig ologisk. Finns väl nya med modern teknik fast samtidigt gammalt utseende också som jag hellre hade valt över slitna om-målade fönster.
Strävar mest efter få tystare fönster dock.
Allt är lätt att köpa nytt. Men att renovera ett fönster är både givande, miljövänligt och ekonomiskt. Finns väl egentligen inga nackdelar?
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
...Finns väl nya ... fast samtidigt gammalt utseende...
Då får man specialbeställa dom från något snickeri.
Det som heter "allmoge" och "tradition" och allt vad det är, ser inte genuint ut tyvärr.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Allt är lätt att köpa nytt. Men att renovera ett fönster är både givande, miljövänligt och ekonomiskt. Finns väl egentligen inga nackdelar?
Att det är aptråkigt? ;-)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Y
SP fönster med dess extra fasade karm, mjukare handtag och stor variation av spröjs är nära nog för mig som ser det som en fördel med moderna gångjärn, ljud och värmeisolering.
Allt behöver inte vara en ärofylld utmaning. ;)
 
Min inte 100% faktaunderbyggda åsikt angående i stort sett alla energisparande åtgärder, är att inget betalar sig inom ens egen livstid. 3-500,000 för att isolera grund, byta fönster och tilläggsisolera vinden som många verkar göra kan ju omöjligtvis betala sig? eller?
 
Y
Ifall du inte går och dagligen stör dig på dina fönster så röstar även jag på att du ska renovera dom, att pilla dit ett energiglas lät som en god kompromiss dessutom.
Själv så stör jag mig på mina 3 glas hela tiden och därav är dessa värda att bytas för få sinnesfrid.
 
Renovera. Helst själv, lagom svårt. Extremt tacksamt. Man kan stolt visa upp sitt hantverk. Tråkiga Sp, Traryd eller Mockfjärd blir ingen imponerad av. Att byta alla fönster i en villa kostar minst 100.000. Det "tjänar" man inte hem ens på 20 år. Dessutom underskattar man alltid merkostnaderna när fönstersmygar, tapeter foder osv måste bytas ut i samband med bytet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
I vårt hus har tidigare ägare bytt ut cirka hälften av fönstren på en våning mot moderna vilket vi upplever som en oerhörd miss. De andra fönstren är mycket vackrare, både i profil och själva glasen. Och de är alla i gott skick, de behövde bara lite färg och kitt för att kännas fräscha igen. Mycket djupare fönsternischer så krukor får plats på ett vettigt vis också.

På sikt planerar vi att byta ut alu-bågarna mot kulturfönster istället så att huset blir mer enhetligt igen.
 
Adam F skrev:
Min inte 100% faktaunderbyggda åsikt angående i stort sett alla energisparande åtgärder, är att inget betalar sig inom ens egen livstid.
Det är nog väldigt ofta så. Problemet är att många går på det. Jag har bekanta som köpte ny kyl/frys enbart för att de tyckte att det var värt det för att få bästa energiklass. Sen går det inte att få dem att förstå hur korkat det är med tanke på hur lite de gamla kostade i el. Det är något med energisparande och logiskt tänkande som lätt går väldigt fel.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 2 till
  • Laddar…
Om man inte eldar olja så är det nog bättre att se till komfortfrågan. Vi värmer i huvudsak upp med luft/luft-värmepump och gillar det inte, hade helt klart föredragit vattenburen golvvärme så sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.