Aluminum drar inte till sig kyla, det leder bara värme väldigt bra.

Gör med fönstren vad du vill ha i slutresultat, vill du ha gamla renoverade fönster väljer du det.
Vill du ha nya med lägre u-värde och mindre risk för kallras så kör du på det.

Vad jag kan se är det inte "bråttom" att göra något alls så du kan känna efter ett tag. Tänk på att det blir ganska kallt om man gör fönsterjobb mitt i vintern ;)
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Håller med övriga skribenter: fönstren ser finfina ut. Altandörren, som redan är utbytt en gång efter vad det ser ut, kan du däremot gärna byta, och få väldigt mycket varmare inne.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Johannes Carlsson skrev:
Vad jag kan se är det inte "bråttom" att göra något alls så du kan känna efter ett tag. Tänk på att det blir ganska kallt om man gör fönsterjobb mitt i vintern ;)
Feedback jag fått är att göra iordning fönstren innan man gör alla ytskikt invändigt - eftersom dessa kan gå sönder om man väljer att byta ut fönstren helt. Instämmer du med detta? Eller håller du fast i att fixa fönstren efter annan renovering är gjord?
 
Dom är mycket bättre än många fönster du ens kan köpa idag. Snygga! (bortsett från finishen då) och med en grundkvalite som inte finns längre.

Gör nu inte som alla hustidningar säger (byta fönster och dränera) utan renovera dom några i taget.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
S
Nya fönster kommer dessutom förfula den vackra, bevarade fasaden. TS har visat bild i en annan tråd...
 
  • Gilla
Blwrgrl och 3 till
  • Laddar…
Jag börjar bli övertygad om att behålla fönstren 😊 Ska kika på möjligheten att sparsamt renovera dem så att charmen behålls. TACK för alla kommentarer. Har ni andra synpunkter eller tips gällande fönstren så tas devtavksant emot!
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
Sådana fina gamla riktiga kvalitetsfönster!

De är praktiskt taget outslitliga, behöver bara lite färg (linolja) och kitt nu och då.

De har dessutom det fina gamla dragna glaset som ger liv åt fönstren och ett oslagbart vackert ljus i rummen.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Vi fixade våra trettiotalsfönster för några år sedan och de var ungefär i samma skick med flagnande färg på både in och utsida. Vi gjorde så här.

1. Tog ner fönster och skrapade/slipade och tog bort allt löst kit. (Vi gjorde detta själva)

2. Glasmästaren kom och hämtade fyra bågar åt gången och bytte innerglasen till energiglas och kittade om det som vi pillat bort.

3. Jag körde iväg fönstren till en målare som målade ut- och invändigt.

Jag tror att det blev ungefär 15.000kr för sex fönster (12 bågar) och en altandörr. Mycket billigare än att byta fönstren även om vi fick lägga en del jobb på att skrapa. Men eftersom vi blev tvungna att byta fyra fönster på övervåningen (de var yngre och av sämre kvalitet) så vet jag att det också kostar en del tid med foder och annat som man kanske inte tänker på.

Jag tycker helt klart att du skall renovera dem!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det är nästan helgerån att byta ut dem mot någon modern skit som har en förväntad livslängd som inte ens kommer i närheten av dina nuvarande. Var rädd om dem så kan de kanske räcka i 80 år till.
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog också ställa frågan om ni vet om att ni köper ett hus och därmed fönster från 1938?

Främst tänker jag då på komfortfrågan "kallraset" och kondensen ser ut att ha runnit på underbågen?
Då spelar det ingen roll om det är tätvuxen fura.

TS kanske ställer krav eller förväntar sig högre komfort än de hade 1938?
 
Redigerat:
M
Alla har ju redan rekommenderat dit om att renovera, så jag ska inte göra det :)

Men jag tänkte tipsa om att sticka en kniv i bågarna och se om det är hårt. Är det inte hårt så kan man byta trät lokalt där det är dåligt, är det hårt så är det bara att följa tidigare tips.
 
sune73 skrev:
TS kanske ställer krav eller förväntar sig högre komfort än de hade 1938?
Det tråkiga är att 30-talsfönstret är kvalitetsmässigt helt överlägset ett nyproducerat fönster. Det är samma sak som med vitvaror, ekonomerna hos tillverkarna har kommit på att det är dumt att göra saker som håller länge. Ju fortare de behöver bytas ut, desto mer pengar tjänar tillverkarna.
 
lbgu skrev:
Det tråkiga är att 30-talsfönstret är kvalitetsmässigt helt överlägset ett nyproducerat fönster. Det är samma sak som med vitvaror, ekonomerna hos tillverkarna har kommit på att det är dumt att göra saker som håller länge. Ju fortare de behöver bytas ut, desto mer pengar tjänar tillverkarna.
Jo visst var kvaliteten på trä bättre förr.
Dock betyder inte det att fönster från den tiden är bättre - eller hur
Det finns många argument till att välja ett modernt fönster också.
Allt handlar om vilka krav och önskemål man har.

Kan man acceptera kallras, kondens och bågar som kärvar med årstiderna.
Eller kanske inte ens går att öppna vissa tider på året.

Vilka delar på de gamla fönstren har bättre kvalitet än nya förutom det tätvuxna träet?

Samma resonemang kan användas på skor eller varför inte bilar :)

Hur gamla är dina träskor och vilken sorts bil åker du?
 
S
Vill man ha dragfritt ska man inte köpa ett hus från 30-talet oavsett om fönstrena är moderna eller ej.

Köper TS huset i fråga så kommer det vissa skyldigheter med att ta vara på det gamla och att inte förvanska det som stilmässigt är bevarat. Självklart får man renovera och modernisera men inte med riv- och bytmentalitet. Tycker jag.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Köper TS huset i fråga så kommer det vissa skyldigheter med att ta vara på det gamla och att inte förvanska det som stilmässigt är bevarat. Självklart får man renovera och modernisera men inte med riv- och bytmentalitet. Tycker jag.
Bara för att man köper ett gammalt hus så följer det inte med nån skyldighet att hålla på med byggnadsvård.

Personligen hade jag bytt ut de gamla enligt mig strykfula fönstren emot nyare som isolerar och fungerar. En orsak är att jag vill ha det varmare än 15 grader inomhus på vintrarna. En annan är att jag inte vill göra av med 20000kWh för uppvärmning varje år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.