Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krilleman
snowjim skrev:
Så om du masseras i 30 min så är du med på att betala för 60 min även om de tar en ny kund direkt efter?

Om du går o klipper dig och det skulle ta över 1 timme att klippas, skulle det reflekteras i priset? Nej istället brukar det handla om vad som ska göras, färgning, klippning, skäggtrim. Man beräknar hur mycket tid det går åt på förhand.

En stor skillnad är dessutom att man alltid vet vad det kommer kosta på förhand. Det är en helt annat femma när man inte vet och där priset kan springa iväg ganska bra, särskilt när man lägger på massa avgifter som inte är självklara för en lekman.
Varken massören eller frisören åker till dig. Skulle det vara så vore priset ett annat.

Men om du fick betala 1000:- för byte av säkerhetsventil så är det faktiskt ett bra pris du fått med 8km enkel resa!

Varför köpte du inte bara en LK514 och bytte själv?
 
Stringfellow Hawke skrev:
Skämtar du eller? En massage kostar 3-500 kr för 30 minuter och en klippning som kan gå på så lite som 10 minuter kostar 2-300 kr. Hur får du ihop ditt resonemang egentligen?
Nej, jag skämtar inte, vad är det som får dig att tro det? Du pratar nu om fastpriser, kunden vet på förhand vad denne får betala och kan ställa det i relation för vad som ska göras. Tar jobbet bara 10 min så får man där avgöra om det är rimligt eller inte. Däremot om vi inte hade haft fastpriser, hur hade det då sett ut, jag kan försäkra dig om att det hade varit fler klagomål, särskilt om man lägger på som man gör "vissa" andra branscher.
 
snowjim skrev:
Nej, 5-10 min hos kund och med tanke på hur snabbt de var på plats så skulle jag säga att de hade ventilen hemma men det spelar mindre roll. Jag tvivlar på att de lade mer än 30-40 min på detta jobbet. Och om de gjorde, så fall har de en hel del optimering att göra.

Jag jobbar som utvecklare och när jag debiterar kunder så tar jag betalat enbart för den tid jag lägger. Det finns dock inga uppstartskostnader merän då krånglet med att ta sig in i en kundmiljö och möjligen insamling av mjukvara. Hade jag behövt ta betalt för 60 min även om jag bara lade 5 min inne hos kund så hade jag förklarat detta på förhand, iallafall om det rörde sig om privatkund.
Så hela denna tråd för att du tycker att du blivit blåst av en rörmokare på 20 min ?
 
krilleman_215 skrev:
Varken massören eller frisören åker till dig. Skulle det vara så vore priset ett annat.
Inte säker på hur detta spelar någon roll? Det stora skillnaden är att man alltid vet vad man ska betala oavsett hur jobbet ser ut.

krilleman_215 skrev:
Men om du fick betala 1000:- för byte av säkerhetsventil så är det faktiskt ett bra pris du fått med 8km enkel resa!

Varför köpte du inte bara en LK514 och bytte själv?
Denna frågan har redan ställts par gånger, gå tillbaka o titta om du undrar.
 
Polos skrev:
Så hela denna tråd för att du tycker att du blivit blåst av en rörmokare på 20 min ?
Så du kommenterar i en tråd som stör dig? Stackare!
 
snowjim skrev:
Så du kommenterar i en tråd som stör dig? Stackare!
Hela denna tråd för att du tycker att du blivit blåst på 20 min ?
Vill du inte svara för att du börjar fatta att det är ett ynkligt beteende ?
 
  • Gilla
kimpano och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
snowjim skrev:
Inte säker på hur detta spelar någon roll? Det stora skillnaden är att man alltid vet vad man ska betala oavsett hur jobbet ser ut.

Denna frågan har redan ställts par gånger, gå tillbaka o titta om du undrar.
Men hur ska rörisen veta hur just ditt jobb ser ut?

Du har fått ett helt OK pris med körning. Medans du antyder på att du är lurad på pengar.
 
  • Gilla
kimpano
  • Laddar…
Polos skrev:
Hela denna tråd för att du tycker att du blivit blåst på 20 min ?
Vill du inte svara för att du börjar fatta att det är ett ynkligt beteende ?
Jag postade denna tråden för att det kändes orimligt att betala 1000 kr för 5-10 min jobb. Efter en del diskussioner så kan man konstatera att det ligger en hel del mer bakom de där 5-10 min jobbet som en lekman inte tänker på. Jag anser dock fortfarande att det är på sin plats att förklara att priset kommer spegla 1 timmes jobb.

Att du är för dum att läsa dig till det i tråden får stå för dig.

Frågan du bör ställa dig istället är om du verkligen skulle lägga din tid på att kommentera i en tråd som du anser direkt bortkastad.
 
krilleman_215 skrev:
Men hur ska rörisen veta hur just ditt jobb ser ut?

Du har fått ett helt OK pris med körning. Medans du antyder på att du är lurad på pengar.
Hur menar du? Jag skickade bild på komponenten som skulle bytas och det var enligt dem ett enkelt jobb. De visste på förhand vad det skulle ta i tid.

Det är möjligt att det är ett OK pris men det är ändå på sin plats att förklara vid så små jobb att man debiterar för minst 1 timmes jobb.
 
Stringfellow Hawke skrev:
I "Alla" branscher betalar man för påbörjad timme också, håller du inte med?
Nej, vid konsulttjänster brukar minsta tidsenhet vara mindre än en timme, t ex 15 minuter. Men jag medger att är det en skillnad mot hantverkare. En konsult sitter oftast vid skrivbordet och kan byta kunduppdrag på tio sekunder. En hantverkare kan inte byta kund omedelbart.

Jag har inget problem med att hantverkare debiterar hela timmar, det är ändå inga jättesummor. Däremot gillar jag inte om man debiterar timmar för tid som utförs på annan plats som inte är överenskommet och som inte är transparent, som fakturaskrivning och inköpsadministration. Med timpriser på 500-700 kr som verkar vara standard i alla fall i storstadsområdena förväntar jag mig att sådant ska ingå i overheaden på timpriset. Om jag tar in en kille med enmansfirma som tar ett lägre timpris skulle det vara helt OK att han debiterar en fast administrationsavgift i stället.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Fick faktiskt ett pris från ett byggföretag för att såga till par brädor, de tog 10 kr / min, bästa av allt, inga dolda tillägg för att dra på sig kläderna , uppstart av maskin, transport(gång säkert 50 meter)! Perfekt!
 
Ett av de rikstäckande företagen i VVS branschen har i en broschyr en del arbeten, där både produkt och montering hemma hos privatperson ingår.

Jag tittade lite på det och kom fram till att det skulle kosta:

Ifö Sign 6860 från Ifö 5.369 Kr
Toalettstolen kan köpas för 2.200 Kr
Installationen kostar då 3.169 Kr

FM Mattsson vattenutkastare 2652
kan köpas för 495 Kr
Installationen kostar då 2,157 Kr

Siljan – Tvättställsblandare 3080 Kr
kan köpas för 925 Kr
Installationen kostar då 2,155 Kr

Detta inkl ROT avdrag och att det är att byta ut befintlig produkt mot en ny och enbart inom butikens arbetsområde.
Knappast något av dessa arbeten kommer att ta mer än en timme hos kunden, men kostar ändå över 2000 Kr och det är med ROT! Så det där som att TS vill ha en fast prislista på VVS arbeten, är knappast något som skulle göra det billigare.
 
thomas33 skrev:
Ett av de rikstäckande företagen i VVS branschen har i en broschyr en del arbeten, där både produkt och montering hemma hos privatperson ingår.

Jag tittade lite på det och kom fram till att det skulle kosta:

Ifö Sign 6860 från Ifö 5.369 Kr
Toalettstolen kan köpas för 2.200 Kr
Installationen kostar då 3.169 Kr

FM Mattsson vattenutkastare 2652
kan köpas för 495 Kr
Installationen kostar då 2,157 Kr

Siljan – Tvättställsblandare 3080 Kr
kan köpas för 925 Kr
Installationen kostar då 2,155 Kr

Detta inkl ROT avdrag och att det är att byta ut befintlig produkt mot en ny och enbart inom butikens arbetsområde.
Knappast något av dessa arbeten kommer att ta mer än en timme hos kunden, men kostar ändå över 2000 Kr och det är med ROT! Så det där som att TS vill ha en fast prislista på VVS arbeten, är knappast något som skulle göra det billigare.
Jag betalade 1500 kr inkl.. ROT och material(utöver blandare) för att koppla in köksblandare och avlopp. Jobbet tog runt 1 timme. Vet man på förhand vad priset(inkl. dolda avgifter) kan tänkas hamna på så är det en helt annan sak. I mitt fall antog jag att ett 5 min jobb inte hade så fasligt mycket overhead och att prislappen troligen skulle hamna runt 600 kr. Men när det visar sig att man tar betalat för påbörjad timme så förstår man att priset blir något helt annat, det hade varit på sin plats att förklara detta på förhand särskilt när man ser att jobbet är så pass kort ute hos kunden. Då hade jag troligen försökt åtgärda det själv först och om inte annat så hade jag kunnat lägga in lite mer jobb samtidigt. Det finns alltid saker att göra :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
snowjim skrev:
Jag betalade 1500 kr inkl.. ROT och material(utöver blandare) för att koppla in köksblandare och avlopp. Jobbet tog runt 1 timme. Vet man på förhand vad priset(inkl. dolda avgifter) kan tänkas hamna på så är det en helt annan sak. I mitt fall antog jag att ett 5 min jobb inte hade så fasligt mycket overhead och att prislappen troligen skulle hamna runt 600 kr. Men när det visar sig att man tar betalat för påbörjad timme så förstår man att priset blir något helt annat, det hade varit på sin plats att förklara detta på förhand särskilt när man ser att jobbet är så pass kort ute hos kunden. Då hade jag troligen försökt åtgärda det själv först och om inte annat så hade jag kunnat lägga in lite mer jobb samtidigt. Det finns alltid saker att göra :)
Det blir ju ungefär samma relation, på någon hundring när. Du fick en blandare monterad, "på en timme", det var inkl. körtid och lite overhead snarare 1,5 - 1,75 h plus bilkostnad, för 1 500 kr.

Här har du fått ett snabbjobb utfört 1000 kr. Dvs. du har fått betala ca 1000 kr för lite mindre än en timmes jobb (inkl. körtid och overhead) inkl. bilkostnad.
 
Jag har rensat bort en del inlägg som driver väl långt ifrån ämnet.

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.