Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr ett gammalt torp där man innan har rivit ner delar av taket och kvar finns bara massa spik och pappers rester, jag har ingen el i torpet annars kunde ju ett alternativ varit att slipa bort det.
Någon som har tips på något annat lämpligt material som tål de värmeväxlingarna och fukten som kan bli då torpet står ouppvärmt i långa perioder ? Skulle vilja sätta på någon sorts skiva för att sedan måla taket !
// Markus
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vitlaserad träpanel?
Det borde väl passa i ett gammalt torp?
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/invandiga_paneler/VIT_LASERAD_FASPANEL_A-KVAL.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde väl passa i ett gammalt torp?
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/invandiga_paneler/VIT_LASERAD_FASPANEL_A-KVAL.html
Jo det hade funkar men då alla väggar i detta rummet är panel på så blir det lite för mycket panel för min smak !KnockOnWood skrev:
Det är även lågt till tak och tänker är någon tunn skiva som lätt fästs upp och målas.
Men frågan är vad för material som tål de skiftande temperaturerna! Jobbar på en luft solsfångare vilket bör kunna hålla nere luftfuktigheten lite !
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
du har ju redan ett tak där? Det är ett mödosamt arbete men skaffa dig lite verktyg och dra ur all spik försiktigt och borsta rent och vitlasera försiktigt. Det finaste som finns är ju gamla innertak med riktigt virke som en gång i tiden ändå varit synligt.
Observera dock att du ska absolut inte använda nån modern plastfärg eller nån enkel lösning.
Observera dock att du ska absolut inte använda nån modern plastfärg eller nån enkel lösning.
Målar gärna med bra färg mitt problem är att jag har försökt dra ut spiken problemet är att det blir bara fula märken i taket och ibland går spik skallen sönder då de flesta spikar är sönder rostade så letar efter en smidig och helst ekonomisk lösning och lägger då hellre cashen på bra färg =)
Det är inga problem att dra ut spännpappersnubb med minimala skador på träet.
Bästa verktyget är en hovtång av högsta kvalitet som inte har någon större slipfas på utsidan. Min är av fabrikat E.A.Berg och härstammar från svenska försvarets utskottslager.
En Bahco spikutdragare kan också vara bra iband.
Ett kinastämjärn med ett litet v slipat i eggen kan också fungera.
Pappret som finns kvar går att blöta loss och skrapa bort.
Ett sådär fint gammalt tak skall man inte täcka över med något nytt som låtsas vara gammalt. Man skall inte heller slipa det.
Bästa verktyget är en hovtång av högsta kvalitet som inte har någon större slipfas på utsidan. Min är av fabrikat E.A.Berg och härstammar från svenska försvarets utskottslager.
En Bahco spikutdragare kan också vara bra iband.
Ett kinastämjärn med ett litet v slipat i eggen kan också fungera.
Pappret som finns kvar går att blöta loss och skrapa bort.
Ett sådär fint gammalt tak skall man inte täcka över med något nytt som låtsas vara gammalt. Man skall inte heller slipa det.
Produkter som diskuteras: "spikutdragare bahco"
Spikutdragare 36 Bahco
För enkel utdragning av spik
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag får göra ett försök med bättre verktyg helt enkelt 👍🏻
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Innertak gammalt häbre
Lösvirke & Timmerhus -
Söker gammalt kök/bänkskåp/bänkskiva 120 cm för renovering av torp-kök
Köpes, Hyres & Bytes -
Varför svart innertak i gammalt hus
Byggnadsvård -
Hej! Jag vill renovera ett gammalt torp/garage till en konstnärslya🙃. Hur rita sina tankar till en byggbar plan?
Byggnadsfysik -
Gammalt torp STINKER kattpiss - kostnader?
Övrigt husrelaterat