Status
Tråden går ej att kommentera.
E
Kallebo skrev:
Jag tycker att det framgår att rörmokaren var där mindre än 10 minuter och hade sakerna i bilen. Sen förstår jag att man kan ta en minimidebitering för att få ihop en månadslön. Dock är hantverkspriserna idag helt absurda och jag lider lite med TS.

Sen är det inte bara rotavdragen som drivit upp priser och efterfrågan, låga räntor och en allt dummare befolkning spelar en stor roll i sammanhanget
Jo kunden har antagit att en rörmokare har det "vanligaste materialet" i bilen. Vad har man för lastbil med släp för att kunna åka runt med dom vanligaste delarna till samtliga hus från 1800-talet till 2016 års nyproduktion?.
 
Jag tycker att företaget ska informera att dom fakturerar för minst 1 timme när jobbet beställs. Om TS varit medveten om detta kunde han ha bett montören att hjälpa med gräsklippning eller vad som helst!
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Säg att rörisen debiterar 600kr/h.
Han var inne i ditt hus i 5 min.
Hade du verkligen förväntat dig en faktura på 50 kr?
Helst rotavdrag på det också?
 
  • Gilla
kimpano och 6 till
  • Laddar…
K
Problemet är att rörisen inte tar 600 kr i timmen (vilket varit den övre gränsen för rimligt) idag tar de ofta upp mot tusen kr i timmen och sen moms på det.

Sen har väl en rörmokare det mesta i bilen? Likadant med elektriker
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Säg att rörisen debiterar 600kr/h.
Han var inne i ditt hus i 5 min.
Hade du verkligen förväntat dig en faktura på 50 kr?
Helst rotavdrag på det också?
Det kanske man inte hade men det känns som ett "slapp in the face" att få en faktura på 600:- för 5 min.
Sen ska det väl till en 400:- i bilkostnad också... sen gärna 400% påslag på prylen de hade med sig. Ja som man själv kunde köpt på Jula för 50:- men det kan man inte montera för då kan man inte garantera garanti och man jobbar ju inte så.

Tro fan att man blir förbannad.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
E
hantverkare1 skrev:
Säg att rörisen debiterar 600kr/h.
Han var inne i ditt hus i 5 min.
Hade du verkligen förväntat dig en faktura på 50 kr?
Helst rotavdrag på det också?
Ja att dom inte jobbar som volontärer är mycket märkligt. 😂😂

Då antar vi att rörmokaren tar ut en lön på ca 200 kr efter skatt då kostar han runt 400 med skatter och avgifter. Samt bilkostnaden som ligger på ca 30kr milen x2 och administrativa avgifter på fakturering osv på 100kr. Detta innebär då att ägaren av denna firman gick hela 510 kr back på detta jobb. Grattis alla svinrika hantverkare som lever på att lura folk och åker runt i gamla berlingos och kangoos bara för att dom inte vill slita på sina fina bilar som antingen står i vinterstugan i Schweiz eller sommarhuset på franska Rivieran.
 
Redigerat:
  • Gilla
hangun
  • Laddar…
S
Kallebo skrev:
Problemet är att rörisen inte tar 600 kr i timmen (vilket varit den övre gränsen för rimligt) idag tar de ofta upp mot tusen kr i timmen och sen moms på det.

Sen har väl en rörmokare det mesta i bilen? Likadant med elektriker
Har vi det mesta i bilen? varför finns då ens grossisterna med gigantiska lager om elektriker bara behöver så lite material att det ryms i bilen.

Nej vi har inte det mesta i bilen, faktum är att vi inte ens har 5% av det vi behöver i bilen. Förstår du inte hur dyrt det skulle bli om alla elektriker behövde lastbilskort och dessutom en egen lastbil inredd med hyllor för förvaring osv.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
S
Falkens skrev:
Det kanske man inte hade men det känns som ett "slapp in the face" att få en faktura på 600:- för 5 min.
Sen ska det väl till en 400:- i bilkostnad också... sen gärna 400% påslag på prylen de hade med sig. Ja som man själv kunde köpt på Jula för 50:- men det kan man inte montera för då kan man inte garantera garanti och man jobbar ju inte så.

Tro fan att man blir förbannad.
Fiktiva bilkostnader och materialpåslag kommer du ingen vart med, detta är ett avhandlat ämne väldigt nyligen och folk som ljuger ihop fantasikostnader blir väldigt snabbt överkörda av folk som har kontakt med verkligheten.
 
  • Gilla
buspojken och 3 till
  • Laddar…
Falkens skrev:
Det kanske man inte hade men det känns som ett "slapp in the face" att få en faktura på 600:- för 5 min.
Sen ska det väl till en 400:- i bilkostnad också... sen gärna 400% påslag på prylen de hade med sig. Ja som man själv kunde köpt på Jula för 50:- men det kan man inte montera för då kan man inte garantera garanti och man jobbar ju inte så.

Tro fan att man blir förbannad.
Du kan montera prylen från Jula om du gör det själv. Tror knappast Volvo skruvar dit ett egenköpt oljefilter från Biltema när du servar bilen heller. Man kan inte räkna med att allt i livet ska vara nästan gratis att få betala för 1 timmes jobb tycker i alla fall jag verkar helt ok man kan ju inte räkna med att betala per minut. Det finns ett bra sätt att slippa krånglet med hantverkare gör jobbet själv.
 
Falkens skrev:
Det kanske man inte hade men det känns som ett "slapp in the face" att få en faktura på 600:- för 5 min.
Sen ska det väl till en 400:- i bilkostnad också... sen gärna 400% påslag på prylen de hade med sig. Ja som man själv kunde köpt på Jula för 50:- men det kan man inte montera för då kan man inte garantera garanti och man jobbar ju inte så.

Tro fan att man blir förbannad.
Jag tar tillbaka allt jag sagt och ställer mig helt på hantverkarsidan..
 
Snowjim, varför böt du inte ventilen själv?
 
SueCia skrev:
Fiktiva bilkostnader och materialpåslag kommer du ingen vart med, detta är ett avhandlat ämne väldigt nyligen och folk som ljuger ihop fantasikostnader blir väldigt snabbt överkörda av folk som har kontakt med verkligheten.
Jag var ironisk... om du inte var med på det.
Men jag blir lika förvånad jämt över alla kringkostnader och deras debitering men för att svara på materialkostnader, fick en faktura på ett Lamputtag (för tak) och det var på 105+moms men samma finns för 49.90 ink Moms.

Men jag har ju ingen kontakt med verkligheten eller hur var det?
 
S
Falkens skrev:
Jag var ironisk... om du inte var med på det.
Men jag blir lika förvånad jämt över alla kringkostnader och deras debitering men för att svara på materialkostnader, fick en faktura på ett Lamputtag (för tak) och det var på 105+moms men samma finns för 49.90 ink Moms.

Men jag har ju ingen kontakt med verkligheten eller hur var det?
Ditt exempel är ju förbannat långt ifrån materialpåslag på 400%.
Sen att du kan köpa uttaget billigt ifrån elbutik.se eller liknande betyder ju inte per automatik att elektriker gör oskäligt påslag på materialet, han kanske har ett sämre inpris än elbutik (mkt troligt t.o.m) Du får nog försöka bättre om du ska smutskasta en hel yrkeskår :)
 
Asså en sån här tråd igen. Jag förstår TS. Han får alltså betala förmodligen 1000 spänn för min debitering 1h och ovanpå det säkert 6-700 spänn i restid. Detta 1700kr för 5 min jobb. Det är ocker och inget annat. Om jobbet tar 5 min borde man bannemig kunna släppa reskostnaden.

Material ska vi inte ens nämna.

Men utbud o efterfrågan. Ska plåga hantverkare nästa lågkonjunktur ;) Hämden är ljuv
 
Redigerat:
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
S
Skysodan skrev:
Asså en sån här tråd igen. Jag förstår TS. Han får alltså betala förmodligen 1000 spänn för min debitering 1h och ovanpå det säkert 6-700 spänn i restid. Detta 1700kr för 5 min jobb. Det är ocker och inget annat. Om jobbet tar 5 min borde man bannemig kunna släppa reskostnaden.

Material ska vi inte ens nämna.

Men utbud o efterfrågan. Ska plåga hantverkare nästa lågkonjunktur ;) Hämden är ljuv
Löjligt, fattar inte hur det kan vara så svårt att fatta att hantverkarens resa kostar honom PRECIS lika mycket oavsett om jobbet är 5 minuter eller 8 timmar stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.