12 454 läst · 79 svar
12k läst
79 svar
Vem tusan betalar...!!!
Läste att först vid motorsågskurs C(alltså efter A&B) lär man ut lutande träd/ torrträd - och det ska vara svårt att ha skaffat sig erfarenhet nog att få tillträde till kursen - inte ens erfarenhet av att ha fällt 80 raka friska ska vara tillräckligt 🙈lbgu skrev:Just det att det är en vad det ser ut som frisk tall gör att jag inte riktigt kan se alla dessa faror som du verkar se. Visst kan det alltid gå åt pipan, men ifall man äger och kan hantera en motorsåg så har jag svårt att se hur man kan misslyckas med detta träd. Hade det varit t.ex. en Asp så håller jag med om att det kunde vara livsfarligt. Ännu farligare är att fälla stora torrträd som är ruttna/genomätna av mask i rotändan.
Sen finns det alltid risker, men det är också en risk att vara ute och cykla några km längs en trafikerad väg, men det är ingen som avråder folk från det bara för det.
Nu vi vet följande.
1.Trädet kan eventuellt krångla när man fäller och man behöver vara rätt bevandrad av trädfällning.
2. ”Det står på grannens tomt”.
3. Vi kommer att förlora 2-4 minder tallar a 5-7 meter höga.
Bävar för samtalet med grannen med tanke på omfånget, det är ju inte bara ett litet träd som ska fällas.
Ska man se de mindre tallarna som svinn eller ska det ersättas och kan det ersättas av grannens försäkring ??
Vad kan vara bra att veta mer ?
1.Trädet kan eventuellt krångla när man fäller och man behöver vara rätt bevandrad av trädfällning.
Bävar för samtalet med grannen med tanke på omfånget, det är ju inte bara ett litet träd som ska fällas.
Ska man se de mindre tallarna som svinn eller ska det ersättas och kan det ersättas av grannens försäkring ??
Det här går från ena extremen till den andra. En arborist med som jag antar en skylift lär kosta en hel del. Fast grannen kanske är beredd att betala för att få lite mer solljus.
Synd att jag inte bor i närheten, jag hade gärna tagit ner den mot att jag fått veden. Fast det finns säkert någon som kan tänka sig det nära TS skulle jag tro, så en pappersannons hos närmaste motorsågshandlare kan säkert ge napp.
Synd att jag inte bor i närheten, jag hade gärna tagit ner den mot att jag fått veden. Fast det finns säkert någon som kan tänka sig det nära TS skulle jag tro, så en pappersannons hos närmaste motorsågshandlare kan säkert ge napp.
Dina kunskaper om arborister är grunda märker jag.lbgu skrev:
Dom jag känner, och det är väl lite av affärsidén, klättrar upp i trädet med rep och med små motorsågar, antingen ansar eller sågar ner trädet bit för bit, beroende på uppdragets art.
Att använda skylift är inte deras huvudsakliga arbetsredskap.
Asså, jag tycker du fokuserar så mycket på "vem betalar" och alla problem.Sir James skrev:Nu vi vet följande.
Är både du och grannen överens om att trädet gärna ska bort.
Men så jättebra, isåfall är ni en jättelycklig sits jämfört med de tusentals husägare som tvistar om träd där ene vill att det ska bort den andra ha det kvar.
Vill ni båda ha bort trädet så fokusera nu först och främst i att få bort det gratis. Börja med att kolla runt samt annonsera på blocket att träd kan tas ner och veden behållas. Ev en liten smärre ersättning kan också utgå.
Sikta på att ni själva får ta hand om riset.
Ang problemet med lutningen så är det ju så att det är de stora böjspänningarna i stammen som är problemet.
I denna skrift adresserar man detta problem med V-kapning.
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/Gemensamt/Nyheter 2011/stormskadad skog.pdf
Det där trädet kräver inte någon arborist. Men helst ska det vara någon som har vana av fällning. Gärna ha utbildat sig och jobbat med stormfälld skog.
Men bara en del vana och gott förstånd kan nog räcka.
åsså en länk till med lite såg och fällteknik:
http://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/tillvaratagande-av-stormfallda-trad/
Redigerat:
Även ifall jag kanske inte har högsta säkerhetsmedvetandet alltid så tycker jag att en lutande tall kanske inte är förstahandsvalet för att välja som klätterträd. Jag har sett arborister jobba från skylift i betydligt klättervänligare träd så jag skulle inte bli förvånad ifall det skulle gå åt en skylift till detta träd.roland53 skrev:
Redigerat:
Jag tyckte att TS slutsats här var jättebra. Ge grannen möjlighet att åtgärda problemet han ser med trädet eller låt bliSir James skrev:
Justa arborister fäller utan att klättra när det är bättre. Klättra är inget självändamål utan en möjlighet som de har kompetens till. Det finns vettigt folk och sjörövare i alla brancher. Har rekomenderat en vettig redan.
mvh Findus
mvh Findus
Arborister använder man väl i första hand när det är besvärliga träd att ta ner, t.ex intill hus eller liknande.
Deras säkerhet tar dom nog bäst själv hand om, dom är utbildade.
I TS fall var arborist förslaget grundat på att han tydligen hade växtlighet i närheten som inte skulle skadas.
En arborist är inte billigaste förslaget. Om det ska vara billigt så skänk bort det via Blocket, så kommer säkert någon utan utbildning och utan ansvarsförsäkring men ägare till en motorsåg och TJOHEJ så är trädet fällt.:wow:
Frågan är hur omgivningen ser ut efteråt, :wow:
Deras säkerhet tar dom nog bäst själv hand om, dom är utbildade.
I TS fall var arborist förslaget grundat på att han tydligen hade växtlighet i närheten som inte skulle skadas.
En arborist är inte billigaste förslaget. Om det ska vara billigt så skänk bort det via Blocket, så kommer säkert någon utan utbildning och utan ansvarsförsäkring men ägare till en motorsåg och TJOHEJ så är trädet fällt.:wow:
Frågan är hur omgivningen ser ut efteråt, :wow:
Du vill se problem märker jag. Som jag skrev ovan så är det ovanligt att fallande träd verkligen förstör andra träd. Oftast glider de längs med sidan och kan då få med sig en gren eller två ifall det är en tall. Ingen större skada skedd oftast.roland53 skrev:
Sen ifall det är någon som fäller det lutande trädet så kan den säkert påverka fallriktningen tillräckligt för att undvika att träffa rätt på ett annat träd.