4 451 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Elkomatic från Elko
Någon här som kör deras system, är inne på att installera detta och skulle behöva all input om detta om någon kör det idag eller varit i närmare kontakt med detta system.
Installatören är bekant med ELKO sortimentet så det är väl därför det lutar åt detta systemet.
All input uppskattas
/M
Installatören är bekant med ELKO sortimentet så det är väl därför det lutar åt detta systemet.
All input uppskattas
/M
Vi ska ha ett sådant system, men flyttar inte in förrän om 6 veckor.
Vår elektriker rekomenderade det till oss och han hade installerat några som fungerade jättebra.
Jag återkommer!
//M
Vår elektriker rekomenderade det till oss och han hade installerat några som fungerade jättebra.
Jag återkommer!
//M
(Klipper lite från ett annat svar jag skrivit och lägger till lite.)
Jag har ingen praktisk erfarenhet av elkos elkomatic (vilket inspirerande namn). Själv har jag installerat IHC från LK i Danmark. Dock kollade jag igenom orginalet Dupline, när det begav sig för mig 1999/2000.
Systemet har en hel del annorlunda givare, inklusive fukt, induktiva, capacitiva etc. Detta är dock inte konstigt med tanke på dess historia och ursprungliga användning.
I alla enheterna måste man hårdvarumässigt ställa in adresserna. Detta kräver ett speciellt instrument i en del fall eller så görs det med dip/rotary switchar på enheterna. Nu bör detta vara en engångssak, men kan vara bökigt.
Bussen som sådan är väldigt robust, men till priset av att den är långsam. Raktionstiden kan vara upp till 0.5s. Den är speciellt framtagen för att kunna ha sensorer och aktorer separerade med upp till 10km längd. Inte vanligt i hus. Den kan precis som EIB vara av helt fri topologi. Man kan av dessa egenskaper anta att den är väldigt driftsäker, störningsfri/känslig och väldigt förlåtande vad gäller installation. Valet av bussens egenskaper gör att man får känslan av att Elko hade bråttom med att ta fram ett system, och plockade ett från hyllan.
Bussen är en sorts TDMA system och fungerar som följande. Varje ingång/utgång har en adress som är 1-128. Det finns en "beacon funktion" som sänder ut en signal. Efter denna signal så finns det 128 tänkta luckor i tiden. Varje knapp eller sensor som skall sända lägger ut sin status på bussen under "sin" tidslucka och varje aktuator lyssnar på bussen vid "sin" lucka och sätter utgången efter det.
Addressutrymmet är som sagt på 128 adresser. Detta är liknande som fallet med IHC. Dock kan man där ha 128 ingångar och 128 utgånger. Man kan också kaskadkoppla flera centralenheter. I elko fallet kan man skaffa fler kontrollenheter, men de kan inte tala med varandra. Åtminstånde inte när jag undersökte fallet - kolla upp det. En knappsats med 4 lysdioder tar i elkom fallet 8 adresser. I mitt fall så har jag rätt enkelt närmat mig kapaciteten i IHC fallet. Man kan naturligtvis snåla med adresser genom att ha samma adress på knappar som gör samma sak, eller lampor som förväntas styras ihop. Vill man någon gång ändra detta så måste man fysiskt programmera om in/utgångarnas adresser.
Alla strömbrytarna har inbyggd intelligens, vilket jag antar drar upp priset. En IHC strömbrytare med 4 knappar och lysdioder, kostar redan den hutlösa 500 SEK + moms. Kolla upp. Visserligen drar busssystemet ner kabelkostnaden jämfört med IHC centraliserade styrning, men ...
Se också till att du får de intelligenta kontrollenheterna. Standard är annars att de "bara" innehåller en "buss beacon". Då kan man bara få väldigt begränsad funktionallitet.
Kort kan man säga att i en villa så kan man få de vanligaste funktionerna, men man är begränsad i komplexiteten och måste tänka efter lite före. Dock får man nog anta att Elkomatic har oöverträffad driftsäkerhet och störningsskydd.
IHC ligger någonstans mellan Elkomatic och EIB.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av elkos elkomatic (vilket inspirerande namn). Själv har jag installerat IHC från LK i Danmark. Dock kollade jag igenom orginalet Dupline, när det begav sig för mig 1999/2000.
Systemet har en hel del annorlunda givare, inklusive fukt, induktiva, capacitiva etc. Detta är dock inte konstigt med tanke på dess historia och ursprungliga användning.
I alla enheterna måste man hårdvarumässigt ställa in adresserna. Detta kräver ett speciellt instrument i en del fall eller så görs det med dip/rotary switchar på enheterna. Nu bör detta vara en engångssak, men kan vara bökigt.
Bussen som sådan är väldigt robust, men till priset av att den är långsam. Raktionstiden kan vara upp till 0.5s. Den är speciellt framtagen för att kunna ha sensorer och aktorer separerade med upp till 10km längd. Inte vanligt i hus. Den kan precis som EIB vara av helt fri topologi. Man kan av dessa egenskaper anta att den är väldigt driftsäker, störningsfri/känslig och väldigt förlåtande vad gäller installation. Valet av bussens egenskaper gör att man får känslan av att Elko hade bråttom med att ta fram ett system, och plockade ett från hyllan.
Bussen är en sorts TDMA system och fungerar som följande. Varje ingång/utgång har en adress som är 1-128. Det finns en "beacon funktion" som sänder ut en signal. Efter denna signal så finns det 128 tänkta luckor i tiden. Varje knapp eller sensor som skall sända lägger ut sin status på bussen under "sin" tidslucka och varje aktuator lyssnar på bussen vid "sin" lucka och sätter utgången efter det.
Addressutrymmet är som sagt på 128 adresser. Detta är liknande som fallet med IHC. Dock kan man där ha 128 ingångar och 128 utgånger. Man kan också kaskadkoppla flera centralenheter. I elko fallet kan man skaffa fler kontrollenheter, men de kan inte tala med varandra. Åtminstånde inte när jag undersökte fallet - kolla upp det. En knappsats med 4 lysdioder tar i elkom fallet 8 adresser. I mitt fall så har jag rätt enkelt närmat mig kapaciteten i IHC fallet. Man kan naturligtvis snåla med adresser genom att ha samma adress på knappar som gör samma sak, eller lampor som förväntas styras ihop. Vill man någon gång ändra detta så måste man fysiskt programmera om in/utgångarnas adresser.
Alla strömbrytarna har inbyggd intelligens, vilket jag antar drar upp priset. En IHC strömbrytare med 4 knappar och lysdioder, kostar redan den hutlösa 500 SEK + moms. Kolla upp. Visserligen drar busssystemet ner kabelkostnaden jämfört med IHC centraliserade styrning, men ...
Se också till att du får de intelligenta kontrollenheterna. Standard är annars att de "bara" innehåller en "buss beacon". Då kan man bara få väldigt begränsad funktionallitet.
Kort kan man säga att i en villa så kan man få de vanligaste funktionerna, men man är begränsad i komplexiteten och måste tänka efter lite före. Dock får man nog anta att Elkomatic har oöverträffad driftsäkerhet och störningsskydd.
IHC ligger någonstans mellan Elkomatic och EIB.
Vore skoj att höra vad för delar du valt och eller om du har en ritning eller liknande hur du tänkt systemet, ta det via PM om du inte vill lägga ut det här...behöver lite ideer och inspiration, vore kanon schysst!Manderberg skrev:
Du bor möjligtvis inte i närheten av göteborg så man kan komma och kika?
/M
Tack lövskog! låter som om man skulle ta in dig som konsult när det ska tänkas ut vad man bör och ska göra/inte göra när man tänker ut systemet shit! du har koll på det här med teknik, har följt de flesta av dina inlägg om intelligenta hus.TLovskog skrev:(Klipper lite från ett annat svar jag skrivit och lägger till lite.)
Jag har ingen praktisk erfarenhet av elkos elkomatic (vilket inspirerande namn). Själv har jag installerat IHC från LK i Danmark. Dock kollade jag igenom orginalet Dupline, när det begav sig för mig 1999/2000.
Systemet har en hel del annorlunda givare, inklusive fukt, induktiva, capacitiva etc. Detta är dock inte konstigt med tanke på dess historia och ursprungliga användning.
I alla enheterna måste man hårdvarumässigt ställa in adresserna. Detta kräver ett speciellt instrument i en del fall eller så görs det med dip/rotary switchar på enheterna. Nu bör detta vara en engångssak, men kan vara bökigt.
Bussen som sådan är väldigt robust, men till priset av att den är långsam. Raktionstiden kan vara upp till 0.5s. Den är speciellt framtagen för att kunna ha sensorer och aktorer separerade med upp till 10km längd. Inte vanligt i hus. Den kan precis som EIB vara av helt fri topologi. Man kan av dessa egenskaper anta att den är väldigt driftsäker, störningsfri/känslig och väldigt förlåtande vad gäller installation. Valet av bussens egenskaper gör att man får känslan av att Elko hade bråttom med att ta fram ett system, och plockade ett från hyllan.
Bussen är en sorts TDMA system och fungerar som följande. Varje ingång/utgång har en adress som är 1-128. Det finns en "beacon funktion" som sänder ut en signal. Efter denna signal så finns det 128 tänkta luckor i tiden. Varje knapp eller sensor som skall sända lägger ut sin status på bussen under "sin" tidslucka och varje aktuator lyssnar på bussen vid "sin" lucka och sätter utgången efter det.
Addressutrymmet är som sagt på 128 adresser. Detta är liknande som fallet med IHC. Dock kan man där ha 128 ingångar och 128 utgånger. Man kan också kaskadkoppla flera centralenheter. I elko fallet kan man skaffa fler kontrollenheter, men de kan inte tala med varandra. Åtminstånde inte när jag undersökte fallet - kolla upp det. En knappsats med 4 lysdioder tar i elkom fallet 8 adresser. I mitt fall så har jag rätt enkelt närmat mig kapaciteten i IHC fallet. Man kan naturligtvis snåla med adresser genom att ha samma adress på knappar som gör samma sak, eller lampor som förväntas styras ihop. Vill man någon gång ändra detta så måste man fysiskt programmera om in/utgångarnas adresser.
Alla strömbrytarna har inbyggd intelligens, vilket jag antar drar upp priset. En IHC strömbrytare med 4 knappar och lysdioder, kostar redan den hutlösa 500 SEK + moms. Kolla upp. Visserligen drar busssystemet ner kabelkostnaden jämfört med IHC centraliserade styrning, men ...
Se också till att du får de intelligenta kontrollenheterna. Standard är annars att de "bara" innehåller en "buss beacon". Då kan man bara få väldigt begränsad funktionallitet.
Kort kan man säga att i en villa så kan man få de vanligaste funktionerna, men man är begränsad i komplexiteten och måste tänka efter lite före. Dock får man nog anta att Elkomatic har oöverträffad driftsäkerhet och störningsskydd.
IHC ligger någonstans mellan Elkomatic och EIB.
//M