Hej alla,
Jag undrar hur man kan frångå detaljplanen på något kreativt sätt.
Detaljplanen tillåter bara en öppning i staket eller häck på 4,5m till tomt. Jag tycker att det är för tight för att ha en bra parkering.
Eftersom detta är en liten stadstomt så är jag något begränsad av storleken på parkeringen på djupet, bredden är inte lika allvarligt då jag kan ha den mot granntomten.
Hus och garage står vart det står, det går ej att ändra på. Men är det någon som har ett kreativt förslag om bredden på infarten?
Jag undrar hur man kan frångå detaljplanen på något kreativt sätt.
Detaljplanen tillåter bara en öppning i staket eller häck på 4,5m till tomt. Jag tycker att det är för tight för att ha en bra parkering.
Eftersom detta är en liten stadstomt så är jag något begränsad av storleken på parkeringen på djupet, bredden är inte lika allvarligt då jag kan ha den mot granntomten.
Hus och garage står vart det står, det går ej att ändra på. Men är det någon som har ett kreativt förslag om bredden på infarten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar bort hela sista biten av häcken mot grannen, då har du väl ingen öppning? Får man inte plantera 3 meter häck mot gatan och ha resten öppen??? Vi har mer än en granne som skulle bli upprörd i så fall...
Jag har funderat på något slags öppningsbart staket på den sidan och häck på andra sidan.ghoti skrev:
Se bild nedan, häck eller staket ska anordnas mot gata.sunqan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det var en intressant formulering av detaljplanen. är den gammal?
Frågan är om en sådan formulering är giltig. Det borde ju gå att ha ett "pågående staketsbyggnadsprojekt", kanske kan få ta 5 år, sedan är det dags att byta ut staketet osv...
Frågan är om en sådan formulering är giltig. Det borde ju gå att ha ett "pågående staketsbyggnadsprojekt", kanske kan få ta 5 år, sedan är det dags att byta ut staketet osv...
Men egentligen är den ganska luddig. Staket eller häck skall anordnas, men står det vilken höjd det skall vara på dessa? Eftersom man får bygga staket så skulle jag nog satsa på staketet, det är inte så svårt att göra det öppningsbart...
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
jag skulle nog chansa på att ha den öppning jag tycker är lämplig. Bråkar kommunen så borde man kunna sätta upp en stolpe (förbered med ett rör som mynnar i marknivå), och sätt en tvärbräda. Jag skriver stolpe och bräda, men det kan väl lika gärna vara läkt på kanske 25x35mm.
Bygger du staketet tillräckligt klantigt så river det sig själv efter ett par dagar.
jag har svårt att se att kommunen skulle komma med vitesföreläggande för en sådan sak.
Bygger du staketet tillräckligt klantigt så river det sig själv efter ett par dagar.
jag har svårt att se att kommunen skulle komma med vitesföreläggande för en sådan sak.
Den är antagen 2006 hempularen
Det var mig en petig stadsarkitektvanhaniemi skrev:
Är det utfartsförbud på hela sträckan där staket eller häck ska anordnas?
Jag har väldigt svårt att se att det skulle innebära några påföljder att inte ha anordnat häck eller staket enligt dp. Men om det ändå är utfartsförbud spelar det ju ingen roll för din parkeringslösning.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 890 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 890 inlägg