Hejsan, såhär ser det ut under ett av mina handfat. Det ser ju tråkigt ut är det något att oroa sig över och hur ordnar man med det? Tack för hjälpen!
29av18o.jpg

Redigerat:
Bilden fungerar icke

Ok tack för infon! Jag provar igen.

Är det blött?

Den sista bilden ser ut som ngn form av läckage => rost.

Den första bilden ser ut att vara nydragna rör, kanske mot en gammal stam?
Är det gamla röret koppar eller järn?
Ser ut som att det skulle kunna vara ett litet läckage med rost som följd.

Om det är torrt när du använder tvättstället och spolar kallt och varmt vatten så är det kanske gamla/mindre läckage som inte längre är "aktiva"?

Det har varit torrt sedan jag upptäckte det och har kollat i alla fall. Jag tycker också att det ser ut som rost men alla kopplingar och rör verkar vara koppar (ej magnetiska) och koppar kan väll inte rosta? Om ni ser precis där den nya kopplingen möter stammen så har färg flagnat av och där ser man att det (stammen) är ett rent men målat kopparrör.

Obehagligt om det är ett gammalt läckage skulle ni rekommendera att byta ut kopplingen?

Svårt att avgöra om det är rost eller mattlim?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Du kan öppna upp kopplingen och kolla konan.
Det troligen den som läcker eller har läckt. Rengör den försiktigt och återställ.
kolla under en tid om det fortsätter läcka. Om inte, så kan du rengöra röret på utsidan och måla nytt.

Just det! Tapetklister kan över tid och tillsammans med en gnutta fukt ge bajsbrun färg. Vi hade det i vårt reservwc. När vi flyttade in för 16 år sedan såg det bra ut, men för några år sedan var tapetklisterslafset i nederkant ut på golvuppviket bajsbrunt. Såg synnerligen trist ut.

Är det missfärgat klister är det bara att måla över.
Är det rost och aktivt läckage så kommer rosten snart att blöda igenom ett nytt färglager (plastfärg).

Fantastiskt, tack för hjälpen alla! Jag tar bort, målar och ser vad som händer över tid om det återkommer. Tar man loss en liten bit känns det nästan som poröst gummi så det kan mycket väl vara gammalt lim, antar dock att det även skulle kunna vara gammal färg.. Vi får se vad tiden ger, tack igen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.