Varmförzinkad dyckert:
50 x 2,0
60 x 2,3

Finns "överallt" t.o.m. på Biltema.

För att få 1,4 mm får du nog gå ned till 25 mm längd.
Och det är litet knapp tycker jag också.

KoW

Grejen är att trådspik har en större skalle än dyckert. Den håller bättre utan att krypa igenom.

Och är spiken varmförzinkad får du mycket större utdragsmotstånd (och bra rostbeständighet förstås).

Nu är vi nere på grym detaljnivå :)

KoW>Jopp men inte när man pratar om dyckertpistoler som vi pratar om här, att spika ytterpanel med en dyckerpistol och med 2.0 mm t.huvud och 1.05 diameter är vansinne, punkt slut. Om du vill övertyga mig så var snäll och berätta om vilka dimensioner den pistolen som avses kan klara. Om den kan klara spik i typ 50x2.0 så är nog fler än jag mer än intresserade av att köpa den men av någon konstig anledning så har vi inte hittat de drömprodukterna för 199:- än *s*

/Kent *som undrar när man kan sluta med detta tramset snart*

Eftersom jag började svara så vill jag klargöra att jag använt pistolen innomhus till takpanel och pärlspont på väggarna. Trodde ingen skulle komma på tanken att spika panel med den. ??? ???

Kan man använda deras häftpistol med 16mm stift till att fästa takpapp som man ska ha under betongtegelpannor?

Tack Snickarboden för att du raserade mina drömmar :(

Gör ju vad som helst för att slippa ifrån handspikandet!

Vad tror ni om att skruva upp fasadpanel med rf trallskruv?

KoW

Rostfri trallskruv till fasad går alldeles utmärkt. Biltemas är billig och fungerar bra. Tänk bara på att det är svårt att demontera utan att virket går sönder om man har målat igen Phillips-spåret i skallen. Demontera fönsterfoder vill man göra om man tex byter fönster.

KoW, det fungerar bra att skruva upp panel med RF träskruv, men det blir såklart dyrare än att spika och risk för att brädorna spricker finns också om du är ovan.

Investera i en redig spikpistol om det är mycket att spika och du inte gillar hammaren, Biltema har en som klarar 50-90 mm spik för 1998.-. Grannen köpte en sån och panelade om hela villan i ett nafs. Är det till engångsjobb kan du hyra både spikpistol och kompressor.

Bob_the_builder
ecke skrev:
Kan man använda deras häftpistol med 16mm stift till att fästa takpapp som man ska ha under betongtegelpannor?
Nej, till underlagspapp ska det vara pappspik. Det finns pappspikpistoler att hyra (och givetvis köpa också, men det är knappast försvarbart för oss hemmasnickare).

Köpte mig en sådan picka för ett par dagar sedan. Har lekt loss ganska ordentligt.

Fungerar kanon!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.