Tja!
Snabb dumfråga:
Sovrumsfönstret är alldeles blött på insidan på morgnarna. Vad beror det på förutom att jag ligger och flåsar på natten?
Inte tätt? (gammalt skraltigt fönster)
För lite ventilation? (har en ventil)

Fönster med kondens på insidan som visar träd utanför genom dimmig ruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För lite ventilation, det räcker inte med att det finns en (frisklufts)ventil i sovrummet det måste även finnas frånluftsventil(er) och "drag" hela vägen från ute-friskluftsventil-sovrum-xxx_rum-yyy_rum-frånluftsventil-ute.

Skaffa en fuktighetsmätare (RH%) och titta på vad den visar, så förstår du.
Om det sedan är gamla, dåligt isolerade fönster så blir ju insidan av innerrutan ganska kall och fukten fälls ut som kondens.

Så, som Demmpa antyder, öka ventilationen.
Du vet kanske att rekommendationen är att byta all luft i bostaden varannan timme?

Troligtvis beror det på att du har en rullgardin nere på natten.
Rullgardinerna brukar effektivt hålla undan värme och ventilation från fönstren, och då blir det imma. Brukar försvinna efter någon timme eller så när rullgardinen dras upp?

Så har det varit hos oss (2-glasfönster).

Dock beror problemets storlek på hur effektiv ventilation man har, och förmodligen också på hur varma/välisolerade fönstren är.

Fan man vill ju inte ha mer luft in.
Rummet är ju snorkallt redan.
Men jag får klura. Snart dags att isolera mer och byta fönster ändå.

Har du inget element under fönstret?

salbo skrev:
Fan man vill ju inte ha mer luft in.
Rummet är ju snorkallt redan.
Men jag får klura. Snart dags att isolera mer och byta fönster ändå.
Några enkla frågor:
Hur gammalt är huset?
Hur välisolerat är det?
Hurudan ventilation finns det?

Min gissning är att det är ett hus från 1950 - 1970 talet,
Isoleringen är minimal, det är kopplade tvåglasfönster, och lite dragigt,
och det är självdragsventilation (i princip ingen ventilation alls).

Det kanske är så att verkligheten har sprungit ikapp och ifrån?
Tilläggsisolering, energieffektiva fönster och mekanisk ventilation (helst FTX) är det som gäller med dagens energipriser (och skatter ( :p ).

Vad har ni förresten för uppvärmningssystem?

Hade mycket problem med fukt bakom rullgardinerna i våra gamla 2 glas fönster från 70 talet , främst höst,vinter och vår. Efter vi bytte till 3 glas fönster med U 1.2 så har det bara blivit fukt bakom rullgradinen när det varit riktigt kallt, dvs < - 20 ute.

Har man rullgardin som sluter tätt får man inte mycket värme från rummet vilket gör glaset kallt och då får man kondens även om man har bra relativ fuktighet i rummet vid typ +20 grader.

Haha. Din gissning stämmer exakt knockonwood!
1800talshus fast huset är höjt och utbyggt på 60-talet. Ett fuskbygge enligt svärfar. Dragit så inåt helvete. Isolerat minimalt tror jag. Lånade värmekamera från jobbet och kollade ett rum jag renoverar nu. 7-10 grader i några hörn. ;)
Tilläggsisolera och byter alla fönster i varje rum jag renoverar nu.
Uppvärmningen är luftvärmepump två små kaminer och el-element.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Se över ventilationen som KOW skriver, värt att satsa pengar på då hälsa å levnadsmiljö står på spel.

Gamla hus brukar inte ha problem med vent, snarare för mycket luft, framförallt på vintern..

Ombyggt på 60-talet är i farozonen i min värld iaf...

Vi har helt nya fönster och har också sådär, det blir kondens så här års, men eftersom fönsren är ventilerade så försvinner det när det blir varmare.
Var likadant i förra bostaden.

Men det ser rätt latjo ut en gång när jag vaknade 5 på morgonen så var det rejält fuktigt.
Inget att oroa sig för så länge ditt fönster inte är helt tätt.

fusion skrev:
...
Har man rullgardin som sluter tätt får man inte mycket värme från rummet vilket gör glaset kallt och då får man kondens även om man har bra relativ fuktighet i rummet vid typ +20 grader.
Intressant att spekulera :)

Men om rullgardinerna sluter så tätt, så kommer ju inget av rumsfukten ut i fönstersmygarna heller.
Eller tänker jag fel?

KnockOnWood skrev:
Intressant att spekulera :)

Men om rullgardinerna sluter så tätt, så kommer ju inget av rumsfukten ut i fönstersmygarna heller.
Eller tänker jag fel?
Helt tätt blir det kanske inte då det läcker in lite ljus, men det stoppar väl mycket av värmetillskottet som glaset behöver. I vårt fall har vi bara bytt fönster och det löste iaf situationen en stor del av året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.