jag vill borra för bergvärme och har kontaktat ett borrföretag för det, certifierat såklart. och så måste man ta kontakt med närliggande grannar för deras medgivande enligt kommun som jag gjort. Där blev det problem. Då det är flera grannar som har dricksvattenbrunnar så menar grannen att det finns det risk att vattnet försvinner pga. att borrföretaget borrar genom någon kanal där vattnet rinner till brunnarna, då vi bor i en backe på ett berg och mitt hus är längst upp. Har grannen rätt att det går vattenkanaler i berget och att det kan ta bort vattentillringen till brunnarna eller är det något han själv har kommit på?

Claes Sörmland
Det kanske kan hända men den vanliga oron är att bergvärmen ska förorena drickvattenbrunnarna genom läckage från kollektorslangen eller saltvatteninträngning i grannens brunn. Vanligen så brukar ett skyddsavstånd på minst 30 m mellan borrhål och borrad drickvattenbrunn anses vara lämpligt.

Det låter konstigt att grannen ska ge sitt medgivande. Tänker du borra in till deras fastighet? Om du håller dig 10 m eller mer från grannens tomtgräns så brukar medgivande inte behövas. Vanligen så räcker det då med en anmälan till kommunen enligt 17§ Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Om inte kommunen nu har fattat ett beslut om att tillstånd krävs. Då krävs att du söker tillstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.