Jaha, då är det dags som jag skrev i idag tråden. Nu börjar jobbet.

Vi har fått bygglovet klart efter 8 månader, ja nästan klart förstås. Under tekniska samrådet tog jag upp färgbytet på huset och byggnadsinspektören från kommunen tyckte det var konstigt att det inte nämndes specifikt på bygglovet trots att det var med på ansökan och även poängterat i mail konversation med handläggaren. Hon gick till handläggaren som bara konstaterade att "Det har jag missat, det där kan vi aldrig gå med på. Husen i det området skall vara röda", vi vill byta till grått (och 1/3 av husen i vårt område har långt ifrån röda originalfärgen). Blir till att lämna in en ny ansökan då jag valde att inte överklaga den jag fått godkänd, då hade vi förmodligen inte kommit igång före nästa sommar. Nog gnällt om det men jag kommer nog att återkomma under processen då jag räknar med att jag kommer att behöva överklaga ett nej till grått då en statsarkitekt i slutet på 70-talet tyckte röda hus i klunga var fint.

Vad skall vi göra då?

Vi har en entré med indragen ytterdörr, den skall flyttas i liv med fasaden och platsen för gamla sopskåpet, numera litet förråd, skall bort. Den nya ytan kommer att ge en ngt större hall och framför allt, mera plats i badrummet nere så det får plats med både dusch och badkar. Det badrummet är från -81 då huset byggdes så våtrumstapeten på 0,1mm har nog gjort sitt, blir en total utrivning och bygge av det rummet.

Rödmålat hus med indragen entrédörr och vit dekoration, omgivet av grönt gräs och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad för det med sig då?

Jo, kopparrören för vattnet kommer upp i golvet (knappt) där var det inte blir vägg kvar så det måste flyttas. Självklart kommer dessa från köket under halva huset så det får bli nya rör-i-rör och dra dessa i mellanbjälklaget med ett fördelarskåp i tvättstugan och ett i badrummet då alla rören till badrummet på övervåningen redan idag är dragna till badrummet nere (framförhållning för 4 år sedan).

Tvättstugan, ja den är ju från -81 med så det blir nytt golv, ny golvbrunn förstås och kakel och klinker och så vidare. Lika bra att byta ut VVB från -81 med.

Bredvid tvättstugan, med dörr från tvättstugan ligger garaget. Eller, nej, det är inget garage längre. Under våra 23 år i huset har det aldrig varit en bil där inne, det är ju vår köksingång, hemmabio och förråd. Och det skall det fortsätta med men med en ordentlig vägg, dörr och isolerat golv, fortfarande förråd men en mini hemmabio med ljudisolering och en ordentlig köksingång. Dörren till tvättstugan skall sättas igen och en ny skjutdörr till köket öppnas upp.

Mera då?
Golvet i vardagsrummet behöver rivas upp, betongplatta - plast - sand - frigolit - parkett. Sand - frigolit har givit upp, gropar i golvet med sprucken parkett vid alla dörröppningar och andra ställen där man alltid trampar till. Funderar på att lägga in elslingor när vi ändå river upp allt, huset har direktverkande el idag men det mesta sköts av en LLVP. Skall byta ett par fönster till fullhöjd med så det blir mera ljus.

Bredvid ligger matrummet vilken skall öppnas upp genom att ta bort väggen mellan rummen. Den är så klart bärande så det måste åtgärdas. Jag vill inte ha ngn balk som sticker ned från taket, det skall bara vara stort vitt och slätt. Lösningen på det är att riva en mellanvägg i övervåningen mellan två sovrum, fälla in en S-Kerto balk i den väggen och hänga mellanbjälklagen från balken. . Och förmodligen åker en bit av väggen mellan kök och matrum bort med. Öppet! Luftigt! Less på dessa mörka vrån som vi har i huset.

På väg upp är det lika bra att riva väggen bredvid trappan längs med men strax ovanför räcket så blir det luftigare i trappan, värmen från kaminen når utanför vardagsrummet och luften från värmepumpen når in till vardagsrummet med. Hmmm, sitter ett 70*70 fönster i trappan, den får vi byta mot en 70*200 så blir det ljusare i hallen på övervåningen. Väl uppe så är ju gamla bokgolven slitna bortom räddning så det är lika bra att byta dessa mot ny ek-parkett när man ändå är där och river.

Ner igen, med väggarna borta så blir gipsplank taket (långa över hela huset) rätt defekt så det är lika bra att ta ner allt och sätta nya gipsplattor, såna fasade i alla kanter, spackla måla, spackla, måla ..., och få ett nytt helt slätt tak. Spåntapeterna då, riva ner, spackla över, renoveringsgips på, riva det lilla som kommer att vara kvar av innerväggarna och sätta upp nya gipsskivor även där? Kanske det sistnämnda kräver minsta arbetsinsatsen ...

Hmmm, är ju bara i vardagsrummet parketten ligger på frigolit, resten av nedervåningen har golvspån emellan vilket ger en höjdskillnad. Så kan man ju inte ha det mellan rummen som blir ett rum ... Lägg mera frigolit i vardagsrummet, ta bort golvspånet i de andra rummen - många beslut kommer det att bli på vägen ...

Sa jag att yttertaket och panelen behöver bytas på hela huset? Och frun pratar om en ny stenlagda framsida när entrén är klar ...

Låter som att denna tråd kommer att leva ett bra tag, får uppdatera med bilder allteftersom.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
P
Låter som du har en plan! :) Intressant projekt som jag kommer att följa med intresse
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Idag blev det lite mer grävande men framför allt tömning av förrådet så att jag kommer åt att gräva ur där med innan ny vägg skall byggas.

Tog bort innertaket på förrådet och tittade in ... Konstruktionen med takstolarna över är ngt bristfällig så det blir till att stämpa upp vad som går att stämpa, bygga nya ytterväggen och sedan fixa till takstolarna så mycket det går.

Delvis demonterat trägolv och takstolar inne i ett förråd, med synlig isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inblick i ett förrådstak med synliga träreglar och takstolar som visar tecken på bristfällig konstruktion som behöver förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett förrådstak med synliga takstolar och mineralullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela väggen i hörnet behöver rivas och byggas på nytt då det är uppbyggt med 95mm reglar där spikläkten sitter direkt på, inte mycket plats för isolering. När takbytet kommer att göras, under nästa vår/sommar får jag bygga om takstolarna över denna del då det i alla fall skall byggas ut mera tak över nya entrén.
 
Ser ut som ni vet var er lediga tid kommer spenderas ett tag framöver :) .. kommer nog bli skitbra i slutänden! Först ser jag fram emot nya entrén och badrummet (verkade stå först på tapeten?!)..

Lycka till med allt (y)
 
Igår blev det handlande och lite mer grävande,

Säckar med cement och singel säkrade på släpvagn med blått nät och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag blev det gjutning,

Nyligen gjuten betonggrund mellan trästöd vid rödvitt hus, byggsäckar och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plasten är nu på och så skall det vattnas under veckan, imorgon blir golfbanan istället ...
 
  • Gilla
Johan Olsson
  • Laddar…
Lite murning idag.

Början på murningsarbete vid husgrund med en del EPS-cementblock på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu bär det av till hornbach för lite eps cement och vad som hör till.
 
  • Gilla
Goteborg och 1 till
  • Laddar…
Lite gjutning och slammning har hunnits med i veckan.

Ny gjuten betongplatta med blå skyddsplast vid röd husvägg med en dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kreativ upphängning av takstolarna, verkar vara ett par 4" spik som håller ihop det som syns bakom arbetsbelysningen jag lät sitta kvar tillsvidare ...


Takstolar upphängda med spik bakom belysningsarmatur under pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Än så länge idag har det blivit en takstol och mera rivande. Hoppas ha en regelvägg på plats innan dagens slut då prognosen för imorgon är regn.

Nyinstallerad takstol i ett rum under renovering med synliga träreglar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med delvis isolerad vägg, byggmaterial och verktyg spridda framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stämpade upp två takstolar och rev resten.
Renoveringsarbeten på hus, med en delvis monterad vägg och takstolar, samt en stege och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hann med lite av nya väggen, hoppas ha det på plats imorgon och även på gavelsidan. Beror på hur lång tid det tar att få in en regel för takstolarnas bakkant på plats.
Renovering pågår med nya takstolar synliga och delvis byggd väggkonstruktion vid nattbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Bygget har inte stått still, bara lite dåligt med uppdateringar. Byggde regelväggen och satt på vindpappen i helgen. Ursäkta märkesexponeringen i detta inlägg ...

Delvis renoverad husvägg med vindskyddspapp och exponerad isolering, träreglar synliga, vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår skar jag bort mera isolering för att se vad som finns där bak. Kan även konstatera att fåglarna i området kommer att ha varma bon denna vinter så mycket glasull som de sliter bort från huset när det är åtkomligt.

Hittade en balk bakom isoleringen men den går inte fram till nästa bärande vägg då det finns en H balk som är i vägen. H-balken bär upp övervåningens vägg och takstolar över köket. Så, räknade lite på detta och planen blev en kertobalk skruvlimmat på nuvarande balken och instucken i H-balken för upplägg. Blir inte mer än 170cm öppning så enligt moelvens beräkning skulle kerto balken ensam ge Max 5 mm nerböjning men nu tillsammans med nuvarande balk skall det bli mindre.

Nyinstallerad kertobalk skruvad vid en befintlig träbalk med isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, vem har kertobalkar på lager??? Tog några samtal men den jag hittade var Uppsala Trä så det blev en lunchtripp till Uppsala idag.
Balken i väggen är 215mm hög, kertobalken 45 * 220 * 4000 så det behövdes lite trimning. Bort med 5 mm.

Lång kertobalk på arbetsbänk utomhus med cirkelsåg för trimning på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade till ändan som skall in i H-balken,

En handhållen cirkelsåg kapar till en träbalk utomhus på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kapa till rätt längd. Här var jag väldig fundersam på om jag vågade använda talmetern med risk för 10cm fel men jag jag gick på devisen, "measure twice, cut once" innan kapningen.

Kertobalk på arbetsbockar med såg och skruvdragare för byggprojekt om natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här hålet skall den in i ...

Öppning i vägg med synlig kertobalk och isolering, sett utifrån i dunkelt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och efter några ord som inte gör sig i tryck var den där.


Träbalk monterad i vägg med synlig isolering och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inre vy av en byggarbetsplats med isolering synlig, träreglar och en nystödad balk inklämd i en H-balk, bevis på nyligen utförda renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klämde in rejält med PU-lim i mellan och drog fast med ordentliga skruvar. Fick gräva fram Heavy Duty dragaren för att orka dra dessa. Slagskruvdragaren gjorde självklart jobbet och skonade handlederna med den lät lite väl mycket i lilla utrymmet.

Trävägg med isolering och en borrskruvdragare från Makita används i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men tillslut satt den perfekt i balken och alla skruvarna på plats, dags att göra kväll.


Nyinstallerad kertobalk skruvad mot en äldre balk med glasullsisolering i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Idag åkte gamla gavelväggen och fick upp nya reglar i öppningen.

Renovering med nya reglar i väggöppning och synliga isoleringsskivor i bakgrunden i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar hur länge jag kan hålla LLVP:n igång innan rören är väldigt i vägen. Idealet vore att ha nya ytterväggen klar så att det bara vore att flytta till rätt ställe direkt.

Börjar bli dags att handla isolering snart :)
 
Spännande :). Detta ska följas :)
 
Vad har hänt sen sist då? Har varit lite annat men har påbörjat isoleringsjobbet.
Idag fick jag nytta av en av dom där bra att ha sakerna, CableScout:en.

CableScout verktyg för kabelinstallation ligger intill en husvägg bredvid gula flexslangar och ett vitt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövde få in en flexslang bakom 5m panel, bara börja mata i ena änden efter att jag lossat på en bräda och skruva på pinnar tills det stack ut på andra sidan.


CableScout verktyg används för att dra flexslang genom isolerad väggpanel med röd ytterbeklädnad och synlig gul isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Verktyget CableScout används för att dra en flexslang genom isolerade väggsektioner vid byggrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fästa slangen och dra tillbaka, klart på ett par minuter :)


Flexslang förs genom isolerad vägg vid husrenovering, med synlig gul isolering och husnummer 5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvällen har gått åt till att återerövra garagegolvet då jag behöver lite plats närmast porten då jag skall angripa den väggen imorgon. Då entré delen klarar sig ett litet tag innan panelen skall på behöver jag starta tvåfrontskrig så båda nya ytterväggarna är någorlunda klara innan frosten kommer.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det attack på garageväggen. Som det såg ut nästan i början,

Stängd garageport före renovering med en stege till höger och gula slangar till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick porten "lyfta på kjolen" med hjälp av tigersågen.

Garagevägg delvis uppbruten med verktyg och lecablock synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och mura en radda med lecablock så jag får något att bygga nya väggen på.

Delvis avtäckt garagevägg med ny rad av lecablock och synliga isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om murbruket har brunnit nog blir det väggbygge imorgon fast där blir timingen problematisk då när jag river behöver jag få upp nya väggen samma dag eftersom garaget har ett innehåll vi inte vill ha öppen. Får vara snabb med kofoten ...

Ja, fick även LLVP:n bortkopplad idag så jag kan fortsätta med entré/badrums väggen med.
 
Redigerat:
Första halvlek klar ....

Renoveringsprojekt halvvägs, visar byggnadsställning framför en öppen garageingång med isolering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.