5 230 läst · 30 svar
5k läst
30 svar
Planlösning kök nybyggt hus
I vårt förra boende hade vi ett stort riktigt skafferi och det var verkligen toppen! Inte bara för mat utan att alla köksmaskiner också fick också plats. Så jag hade gärna planerat in ett sånt om jag byggt nytt och plats fanns.
Gällande storleken på matplatsen så tycker jag det beror på huset, är det ett väldigt stort hus kanske matplatsen upplevs som trång. Är det ett mindre hus är den rimlig.
Gällande storleken på matplatsen så tycker jag det beror på huset, är det ett väldigt stort hus kanske matplatsen upplevs som trång. Är det ett mindre hus är den rimlig.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Smaksak med spisen, jag gillar det för att det känns rymligt och jag hatar "tomma" hörn och hörnskåp. Mina föräldrar har diskbänken i hörnet, funkar men lite tajt för sopskåpet där
Det finns hörnskafferier som trollar bort hörn.
Att föreslå en kökslayout till någon vars förväntningar och vanor är okända är jättesvårt.
Varför inte göra en lista på lösningar och prylar som ni vill ha och vad ni vill göra och sedan får ni prioritera.
Använder ni micro? Kanske ett högskåp för micro och ugn? Kaffemaskin? Vilka maskiner skall få plats i köket?
Att föreslå en kökslayout till någon vars förväntningar och vanor är okända är jättesvårt.
Varför inte göra en lista på lösningar och prylar som ni vill ha och vad ni vill göra och sedan får ni prioritera.
Använder ni micro? Kanske ett högskåp för micro och ugn? Kaffemaskin? Vilka maskiner skall få plats i köket?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Vi kommer att ha liggande fönster som ryms i höjd mellan överskåp och bänk. Då får du in rätt många fler överskåp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Vi har 235 cm från arbetsbänkens kant över matbordet till motsatt vägg. Med ett bord som är 100 cm brett är det lite trångt på den sida som är mot väggen, där är det lite drygt 60 cm och det funkar för att sätta sig men det är omöjligt att gå bakom.jojje12 skrev:
Men hur många brukar ni vara kring bordet till vardags?
Sätter man bordet med gaveln mot väggen/fönstret neråt i bilden och är 4-5 får man ju betydligt mer plats än med ett bord för 6-8 personer mitt på golvet.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Fast då får halva styrkan sitta med ryggen mot fönstret, och kan inte se ut.BirgitS skrev:
Det tycker i alla fall jag är en stor nackdel.
"Titta, kolla, där kom det tre älgar!"
"Va var då?"
"Nej, nu är de borta."
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Jag rekommenderar att ni läser på lite om bra köksplanering, likaså om de tillgänglighetskrav som man måste ta hänsyn till vid nyproduktion. Här kommer några snabba tips:
- minst 80 cm bänkyta mellan hoar och spishäll, gärna mer, detta är kökets viktigaste och mest använda yta
- placera inte diskmaskinen under den ytan
- diskmaskinen bör inte heller placeras i hörnet, det blir skvätt på skåpet jämte plus att man inte kan öppna det medan man tömmer diskmaskinen
- väggskåp nära diskmaskinen för koppar och glas.
Gå gärna in och titta på kökslösningarna på de stora husfabrikanternas hemsidor, de är oftast genomtänkta och väl fungerande.
- minst 80 cm bänkyta mellan hoar och spishäll, gärna mer, detta är kökets viktigaste och mest använda yta
- placera inte diskmaskinen under den ytan
- diskmaskinen bör inte heller placeras i hörnet, det blir skvätt på skåpet jämte plus att man inte kan öppna det medan man tömmer diskmaskinen
- väggskåp nära diskmaskinen för koppar och glas.
Gå gärna in och titta på kökslösningarna på de stora husfabrikanternas hemsidor, de är oftast genomtänkta och väl fungerande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Ser i och för sig ut som att det är fönster neråt i bilden också, även om jag inte är säker på att det är vad de extra strecken är. Men det beror ju på vad man har för utsikt åt olika håll också.KnockOnWood skrev:
Det verkar här i forumet som många som håller på och ritar hus inte bryr sig om att ha matbordet vid ett fönster utan ritar in det långt in i rummet, känns konstigt för mig men det är ju en smaksak. Kanske beror på att fönstren så ofta går ända ner till golvet eller att det är dörrar.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Jag gillar också Johannes(?) förslag med halvön på andra sidan, förutom spis i hörn som känns 80-tal och dessutom är en kass lösning om man är flera i köket. Flytta hällen till övre väggen, ändra till 80-brett diskbänkskåp med plats för två stora hoar och placera diskmaskinen till höger om hoarna så är det klart!
En bra matplats bör ha minst 80 cm utrymme mellan bord och vägg. Då kan man resa sig utan att stolen slår i väggen, när man sitter kan någon passera bakom. Matplatsen bör alltså vara bordets bredd plus 160 cm.
En bra matplats bör ha minst 80 cm utrymme mellan bord och vägg. Då kan man resa sig utan att stolen slår i väggen, när man sitter kan någon passera bakom. Matplatsen bör alltså vara bordets bredd plus 160 cm.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag tror att det är ett tidsfenomen.BirgitS skrev:
Nu sitter folk, till och med vid matbordet, och tittar ner i sina smartphones, pratar inte med varandra, tittar inte ut och ser vad som händer i verkligheten, utan är helt absorberade av vad som rör sig på den lilla skärmen på netflix, instamgram, facebook eller vad det är, som är intressantare än verkligheten i närrummet.
Eller om man är lite äldre, och inte tillhör "the face down generation" så glor man på Let's dance, På Spåret eller Mello i stället för att se varandra i ögonen och tala med varandra.
Ja, jag är tyvärr lite dystopisk visavi den nya generationen
U-formade kök får så mkt hörn. Du ska inte pröva ett parallellkök istället? Det liknar mer det Johannes gjort.
2,8 m funkar men du har dörrar ut vid kortändan bordet och det blir trångt att gå förbi matbord och ut där, tycker jag.
Jag tycker absolut du ska rita in en upphöjd diskbänk. Själv tycker jag det är hur värdefullt som helst att slippa böja mig ner o tömma DM. Nackdelen är att barnen har svårt att nå upp till överkorgen innan de är 4-6 år.
2,8 m funkar men du har dörrar ut vid kortändan bordet och det blir trångt att gå förbi matbord och ut där, tycker jag.
Jag tycker absolut du ska rita in en upphöjd diskbänk. Själv tycker jag det är hur värdefullt som helst att slippa böja mig ner o tömma DM. Nackdelen är att barnen har svårt att nå upp till överkorgen innan de är 4-6 år.
Medlem
· västmanland
· 39 inlägg
Vi har gjort som Johannes förslag med spishällen i hörn. Älskar den layouten då man nyttjar något som annars blir dödyta. När vi ritade upp vår matplats så stte vi tejp i golvet i lägenheten och provade hur ytan kändes. Svårt att få ett bra grepp bara genom ritningar. Lycka till
Här hatar vi hörnspis, men det beror på att det då bara får plats en person vid spisen. Är det alltid en person som lagar mat så är ju hörnspis istället jättebra med så mycket tillgänglig arbetsyta. Här blir det 80-spis mitt på bänken när vi bygger om köket nästa gång.
Medlem
· västmanland
· 39 inlägg
Ja smaken som baken. Här hemma är det jag som står för 90 % av spistiden och min fru får vara kallskänka annars tycker jag att överskåp är kraftigt överreklamerat och lådor i alla underskåp är det bästa som finns!