Hej,

Ska inom ett par veckor montera en luftvärmepump och då rekommenderas att man har den på en egen säkring, jag har två lediga säkringar som tidigare var kopplade till en frånluftsvärmepump (går till badrummet).
Nu handlar det här inte om att jag ska göra det själv ut mer hur stor apparat det är att få till. Gjorde en väldigt förenklad bild på planlösningen som kanske hjälper?. Förenklad planlösning med befintligt eluttag, nytt uttag för luftvärmepump, badrum och proppskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tack

Tolkar att den bef. matningen avslutas i badrummet i ngn sorts dosa där?

I så fall är ju bara frågan hur man kan koppla vidare därifrån. Går det att på något rimligt sätt dra en utanpåliggande kabel genom badrummet och fram till platsen där uttaget skall sitta?

Inne i badrummet vill man troligen inte öppna upp väggen och dra en slang inne i väggen, utanför badrummet så kan man ev. gömma ledningen inne i väggen om man kan acceptera att måla/tapetsera om i rummet.

Sedan kan man ju också fundera över om man vill ha VP kopplad via en egen jordfelsbrytare i centralen, för att minska risken att något annat skall så ut all el, och därmed även VP.

Mikael_L
Värmepumpen kan ju gå att ansluta fast också, och då ha utanför jordfelsbrytare.

På det viset slipper man ju också bry sig om problemet som uppstår ifall det är befintliga ojordade uttag i rummet där pumpen ska sitta.

Nu, iom. att ledningen verkar passera igenom badrummet, så är det krav på jordfelsbrytare. Även ledningar som passerar helt dolt i väggar till ett våtrum måste vara skyddade av jfb. numera.

• Gilla
Fredrik Sjödin och 1 till
  • Laddar…
Om det stämmer att kablen slutar i en dosa i badrummet, får det att gå igenom botten på uttaget och komma ut på ett vettigt ställe på andra sidan väggen?

Vilket forum :)
Har inte hittat dosan än men misstänker att den sitter bakom en "lucka" som sitter ovanför frånluftsvärmepumpen men jag behöver skruva ner luckan för att vara säker.

Jordfelsbrytare hade jag nog tänkt installera när man ändå håller på, jag har idag 2st jordfelsbrytare som går till 2 olika grupper men dom sitter utanför elcentralen och det kanske är bra o köra på en liknande lösning? Säkring X tillsammans med en egen jordfelsbrytare.
Försökte googla mig till vad jordfelsbrytarna som jag har heter men hittade inget men ni kanske fattar ändå, det är alltså ingen som sitter direkt på skena.

Sen var det en annan tanke som slog mig när jag satt o bläddrade i elritningarna, jag har idag 3 radiatorer på nedervåningen som alla sitter på 3 egna säkringar och då fick jag idén att avveckla radiatorerna och ersätta med uttag istället. Vad tror ni om det?
Jag har ju ändå tänkt att radiatorerna inte ska användas just pga att VP installeras

• Gilla
Mygg
  • Laddar…
Om ändå ska ha dit en elektriker kan ett sätt vara att dra en ny matning från centralen så slipper du ingrepp i våtrummet. Jordfelsbrytare rekommenderar jag skarpt för det är en fantastisk säkerhetskomponent som dessutom gav mig 10-15% rabatt på hemförsäkringen. Förslaget med att ha en separat jordfelsbrytare/grupp till VP är kreativ. Den tanken har jag inte fått men den är smart. Jag vet inte hur din plan-lösning ser ut men jag skulle avvakta med att ta bort radiatorerna till jag ser att VP orkar hålla varmt i alla delar av rummen framförallt viktigt när det blir riktigt kallt ute. Jag har flera bekanta som har kvar el-radiatorerna och slår på dem vid behov alternativt har termostaten ställt lägre så att de stöttar med värme ifall VP inte orkar sprida värmen till alla utrymmen.

hsd
Mindre trassel i framtiden om Du drar den lilla extrabiten till centralen

Om vi tar bifrågan om radiatorerna.

Du "måste" ju ha någon tillskottsvärme av någon form. En luftVp, oavsett om det är luft/luft eller luft/vatten kommer inte att ge värme som räcker om det blir riktigt kallt. De flesta modeller ger överhuvudtaget inget när det går under -20 utomhus, och de ger mindre värme ju kallare det är, så även vid -10 eller -15 kommer du att behöva tillskott, såvida du inet har en enormt överdimensionerad VP.

Dessutom så är elradiatorer ofta kopplade som 400V över två faser, ett vanligt fel som uppstår när hempulare får för sig att byta till uttag där radiatorn satt är att det då blir 400V i uttagen, med dramatiska följder för TVn man kopplar in... Ofta finns ingen nolla framdragen till radiatorn, lätt för en mindre kunnig att anta att de 3 trådarna är fas, nolla och skyddsjord (man får aldrig anta något överhuvudtaget vid elinstallation, man måste VETA, och sedan fundera en stund över varför man troligen har fel).

Tummen upp för hempularen. Glömde att nämna att vissa radiatorer är kopplade över 400Volt.

Som jag skrev i mitt inlägg så har vi samma syn när det gäller att behålla radiatorern men din motivering är elegantare,

Helt korrekt som ni skriver att radiatorerna är 400 volt och det är kanske inte så smart o avveckla radiatorerna helt, precis som ni är inne på.

Det får bli via badrummet eller en helt ny direkt från centralen, för jag har plats för minst en dvärgbrytare till (rent fysiskt i skåpet).

Den befintliga matningen avslutas i en dosa på väggen (som just nu är i ett skåp), det skulle nog kunna gå att dra en utanpåliggande kabel från badrummet o ut. När jag tittar på min ritning igen så stämmer den inte, proppskåpet är mycket mer till vänster, badrummet och proppskåpet delar faktiskt (inner)vägg i vänstra hörnet.

bild på uttaget:
Eluttag i vägg med öppet kabeluttag och synliga ledningar, nära ett skåp.
Skapa konto

bild på var kabeln skulle kunna gå
där det är rött är samma vägg som uttaget sitter på och det gula är väggen mot proppskåpet. (som är ett utrymme inbyggt i väggen)
Värmepumpsinstallation med synliga rör och anslutningar, röda och gula markeringar som indikerar väggpositioner.
Skapa konto

När jag gjorde en större renovering passade jag på att lägga allt viktigt på en egen säkring. En VP är rätt högt prioriterad. Mitt hus är från 1945 och när jag köpte huset fick en elektriker göra om rätt mycket och med ny central och jordfelsbrytare. Hade annan elektriker på plats för några veckor sedan. Vi konstaterade att el-ritningen stämde dåligt så jag ägnade en kväll åt att säkring för säkring kontrollera vilka uttag/lampor och tvätt, spis, kyl som låg på respektive säkring. En nyttig övning i ett gammalt hus. Det var en hel del som inte stämde trots att centralen gjordes ny 2007. Vi gjorde om så att alla "kritiska funktioner" som värme, kyl/frys pumpbrunn mm fick egna säkringar. Det blir lätt ett lapptäcke när man "knycker matningar" i dosor en bit från centralen. Resultatet blev en ritning per våningsplan och garage där allt elektrisk är uppmärkt rätt säkring. I centralen uppdaterade jag informationen. En hel del jobb men värt varje minut.

Mitt råd är nog att mata en så viktig funktion som en VP från centralen. Alternativt noggrant kontrollera vad som ligger på samma säkring. Nu ser jag inte placering på dosan i badrummet men jag har träffat elektriker som inte gärna drar om el i våtrum.

Det ska absolut matas via centralen på egen säkring och med jordfelsbrytare.

Så som jag tänker nu så får det bli en utanpåliggande kabel från centralen till uttag och då har jag några ytterligare frågor.
- Får man koppla koppla ihop VP med kopplingsdosa? Handlar om det estetiska nu, vill ha det så diskret som möjligt. Om inte, får man använda uttag som är specade för utomhusbruk inne? Varför jag vill det är för att kunna ha ett lock för att göra uttaget mer osynligt
- Finns det så att man kan ha EKK kabel i kabelkanal? Alltså fastspikad men dold för snyggare montering (för visst måste den vara fastspikad?)

Du har ordning på tillräckligt med detaljer för att elektrikern du tänker dig ett förslag direkt. En rutinerad noggrann elektriker tittar på detta och ställer några frågor och börjar sedan jobba:)

Har du inte valt elektriker än tycker jag din skiss och dina frågeställningar bör räcka för att få ett förslag och en uppskattad tidsåtgång. Elektrikern jag anlitar nu är duktig på att dra med kabelkanaler för att få snyggt men när det gäller estetiska kanaler tror jag inte påverkar vilken typ av kabel du får dra.

De flesta elektriker jag träffat tänker lite olika så ring och prata med den du tänkt anlita. Jag tror du får svar på de flesta av frågorna ganska snabbt,

Lycka till !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.