slacker skrev:
Tyvärr inte röris - Men helt klart hantverkare.
Han kanske jobbade statligt, som min far?
Det sågs ju som en löneförmån på framför allt statliga verk att bära hem handverktyg i matlådan. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
trattalask
Norrhyttan skrev:
Han kanske jobbade statligt, om min far?
Det sågs ju som en löneförmån på framför allt statliga verk att bära hem handverktyg i matlådan. :)
Kanske därför allt märkes. Hittade en rulle med lödtenn märkt"Tillhör Televerket" i farsans verktygslåda för en herrans massa år sedan.

Lustigt nog så hittade jag även bestick stämplade med "Tillhör Televerket" och en stämplad Televerketlogo i personalmatsalen när jag exjobbade på Telia ett antal år sedan.
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
LsaiboT skrev:
Kanske därför allt märkes. Hittade en rulle med lödtenn märkt"Tillhör Televerket" i farsans verktygslåda för en herrans massa år sedan.

Lustigt nog så hittade jag även bestick stämplade med "Tillhör Televerket" och en stämplad Televerketlogo i personalmatsalen när jag exjobbade på Telia ett antal år sedan.
Långt ifrån allt märktes. Farsan jobbade på Statens Provningsanstalt, på en mekanisk verkstad där man gjorde lite allt möjligt till provningar. När han blev gammal och flyttade till lägenhet släpade jag hem en del verktyg till mig. Långt ifrån allt, eftersom han hade spritt ut grejerna hos många bekanta och inte riktigt höll koll på vad som var vems.
Någon märkning har jag inte hittat någonstans alls. Det enda märkta jag minns från min barndom var alla Ballografpennor som det stod "Tillhör statsverket" på.
 
1337 skrev:
Gll 3-80 är ingen dålig laser i den bemärkelsen, men när man köper något nytt för att ersätta något befintligt så vill iaf jag att det ska vara en uppgradering.

Prisskillnaden var ca 2000kr till Dewaltens nackdel. Men då får man även med ett 10,8v batteri och laddare
Jag har redan en 3-80 och kommer inte köpa någon ny laser, men det skulle vara jäkligt intressant att se skillnaden på laserlinjerna på ca 10 meters håll. Har du båda hemma kanske du kan ta ett par bilder?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
richardtenggren skrev:
[länk]

;D
Här hemma är min fru facebook proxy, jag får reda på allt jag behöver vid matbordet utan att behöva lägga en enda minut på att "facebooka".

Nu har jag även fått en google proxy så nu kan jag verkligen lägga all tid på att renovera huset. Bara att fråga här så får man en länk att klicka på. Helt fantastiskt! TACK! ;)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag har redan en 3-80 och kommer inte köpa någon ny laser, men det skulle vara jäkligt intressant att se skillnaden på laserlinjerna på ca 10 meters håll. Har du båda hemma kanske du kan ta ett par bilder?
Jag ska till Norge inom kort, jag mätte på kartan och det är nästan exakt lika långt mellan stockholm-svinesund och blekinge-svinesund, så om jag skickar ett PM när det är dax kanske ni kan starta era lasrar så kollar jag vilken som lyser starkast när jag åker över bron?
 
  • Gilla
Simon Swartling och 3 till
  • Laddar…
Den luringen går jag inte på. Allmänfarlig ödeläggelse är ett allvarligt brott så jag kan kan ju inte bara starta 3-80in och peka den lite hursom bara för att du vill. DEssutom kör du väl inte bil med svetsglasögon på? Du kan ju bli bli blind eller dö.
 
  • Gilla
Simon Swartling och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Han kanske jobbade statligt, som min far?
Det sågs ju som en löneförmån på framför allt statliga verk att bära hem handverktyg i matlådan. :)
Plåtslagare och industri-isolerare på större anläggningar så det har väl följt med ett och annat i fickorna genom åren..
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
richardtenggren
En uppsättning av isolerade och oisolerade skruvmejslar utspridda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick hem lite mejslar idag, insåg att PZ1 och PZ2 saknas bland de isolerade, så får komplettera med dessa senare. Ser även smidigt ut med en PZS :)
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Vad används isolerade mejslar till man brukar ju normalt bryta strömen innan ingrepp ?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Trevligt om någon får för sig att slå på när du står och skruvar...
 
  • Gilla
pacharan och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det är ju även smidigt att särskilja mejslar för el och för annat, då de vanliga tenderar att bli lite smutsiga, el är ju mer finskruvning och då är det trevligt med rena verktyg. De vanliga mejslarna ser ju ut så här efter lite lätt användning:
Använd mejsel med smutsiga gröna markeringar på svart handtag som ligger på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt kostar de ju ingen förmögenhet heller, så då fick de bli isolerade :)
 
Jag har duvk gått över till Slim mejslar för el. De funkar mycket bättre i plintar.
 
Industrimaskin med låga växlar och få gångtimmar

Pelarborrmaskin i en verkstad med verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 6 till
  • Laddar…
Björn Melander skrev:
Industrimaskin med låga växlar och få gångtimmar
Vad är detta för en maskin ? Inte en Arboga ?
Jag har en Arboga E100 som ju är liknande, men där veven för bordshissning sitter på motsatt sida .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.