Jag har skaffat mig ett par gamla lampor som har ojordade stickkontakter men vill kunna använda dem hemma där jag har jordade uttag. Jag hade tänkt byta ut kontakten mot jordade stickkontakter, men har förstått att det inte bara är att göra hur som helst. Vad gäller egentligen om man vill kunna använda ojordade lampor? Kan någon hjälpa mig förstå om jag kan/får byta till jordad stickkontakt på lamporna. Skickar med bilder på lamporna och kontakterna om det hjälper.
Lampa 1
En jordglob som jag tror är från ca 1940-talet.
Stickkontakten
Lampa 2
Plåtlampa nog från 60-talet någon gång.
Stockkontakten
Tack!
Lampa 1
En jordglob som jag tror är från ca 1940-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickkontakten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampa 2
Plåtlampa nog från 60-talet någon gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stockkontakten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Nej du bör absolut inte byta till jordad kontakt utan vidare.
Antingen måste lampan jordas, dvs. alla berörbara metalldelar måste anslutas till en skyddsjordledare som leds till jordblecket på den jordade kontakten.
Eller så måste man bygga om lamporna så att de blir s.k "dubbelisolerade".
Moderna lampor är oftast dubbelisolerade, de förses sedan med den platta Europluggen (heter så eftersom den fungerar i hela Europa, utom storbrittanien).
Att i efterhand införa skyddsjord i en gammal lampa kan vara rätt struligt, för om där är flera ihopskruvade metalldelar, så skall man egentligen ha en jordledare till varje liten metalldel, detta eftersom man inte vet om det kan finnas lite halvt isolerande färg eller annan ytbehandling imellan delarna. Man kan alltså inte lita på att ihopsatta metalldelar verkligen har elektrisk kontakt med varandra.
Att göra lampan dubbelisolerad, kan i vissa fall vara så enkelt som att byta ut lamphållaren i lampan mot en modern dubbeliolserad, och dra en lämplig kabel med Europlug obruten hela vägen ut, man kan inte räkna med att en äldre strömbrytare skall gå att göra säker. Sladden måste då gå hela vägen från lamphållaren. Det finns färdiga liknande sladdar med monterad godkänd sladdströmbrytare.
Denna metod för att skapa dubbeliolsering är rätt vanlig, men strikt formellt egentligen inte helt tillåten. En apparat som är dubbelisolerad och alltså godkänd att användas utan jordad kontakt skall egentligen genomgå en isolationstest där man lägger på uppmot 4000V på apparaten, och testar att det inte någonstans kan "läcka" igenom isoleringen, denna test (skall) utförs på varje tillverkat exemplar av apparaten vid tillverkningen.
Jordgloben skulle jag gissa går att bygga om till dubbelisolerad, svanhalslampan kan vara svårare. Svanhalslampan är också svårare att jorda. Jag tror inte att man kan inte lita på att den böjbara svanhalsen ger god elektrisk kontakt, därför tror jag att man måste montera en jordanslutning både i lampskärmen, och i mässingskåpan på sockeln.
Antingen måste lampan jordas, dvs. alla berörbara metalldelar måste anslutas till en skyddsjordledare som leds till jordblecket på den jordade kontakten.
Eller så måste man bygga om lamporna så att de blir s.k "dubbelisolerade".
Moderna lampor är oftast dubbelisolerade, de förses sedan med den platta Europluggen (heter så eftersom den fungerar i hela Europa, utom storbrittanien).
Att i efterhand införa skyddsjord i en gammal lampa kan vara rätt struligt, för om där är flera ihopskruvade metalldelar, så skall man egentligen ha en jordledare till varje liten metalldel, detta eftersom man inte vet om det kan finnas lite halvt isolerande färg eller annan ytbehandling imellan delarna. Man kan alltså inte lita på att ihopsatta metalldelar verkligen har elektrisk kontakt med varandra.
Att göra lampan dubbelisolerad, kan i vissa fall vara så enkelt som att byta ut lamphållaren i lampan mot en modern dubbeliolserad, och dra en lämplig kabel med Europlug obruten hela vägen ut, man kan inte räkna med att en äldre strömbrytare skall gå att göra säker. Sladden måste då gå hela vägen från lamphållaren. Det finns färdiga liknande sladdar med monterad godkänd sladdströmbrytare.
Denna metod för att skapa dubbeliolsering är rätt vanlig, men strikt formellt egentligen inte helt tillåten. En apparat som är dubbelisolerad och alltså godkänd att användas utan jordad kontakt skall egentligen genomgå en isolationstest där man lägger på uppmot 4000V på apparaten, och testar att det inte någonstans kan "läcka" igenom isoleringen, denna test (skall) utförs på varje tillverkat exemplar av apparaten vid tillverkningen.
Jordgloben skulle jag gissa går att bygga om till dubbelisolerad, svanhalslampan kan vara svårare. Svanhalslampan är också svårare att jorda. Jag tror inte att man kan inte lita på att den böjbara svanhalsen ger god elektrisk kontakt, därför tror jag att man måste montera en jordanslutning både i lampskärmen, och i mässingskåpan på sockeln.
Även om hempularen har rätt rent regelmässigt faller det lite utanför rimlighetens gräns att konvertera allt.
När jord införs i ett rum skulle faran öka om dina lampor blir spänningssatta samtidigt som du vidrör ett nytt skyddsjordat objekt.
Nu ska man komma ihåg att t ex radiatorer har funnits i vardagsrum i alla tider - sida vid sida med ojordade lampor.
JFB viktigare.
När jord införs i ett rum skulle faran öka om dina lampor blir spänningssatta samtidigt som du vidrör ett nytt skyddsjordat objekt.
Nu ska man komma ihåg att t ex radiatorer har funnits i vardagsrum i alla tider - sida vid sida med ojordade lampor.
JFB viktigare.
Så om man har en "farlig sak" i sitt hus så kan man lika gärna ha två (eller hundra) farliga saker???? i mina ögon blir risken minst dubbelt så stor i det här fallet. Så hempularens svar är det enda rätta.
Dessutom har dom allra flesta element ett lager av färg som ger ett visst skydd, det saknas på lamornas metalldelar.
Dessutom har dom allra flesta element ett lager av färg som ger ett visst skydd, det saknas på lamornas metalldelar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Nej, men det avsteget får också vägas mot andra risker. T ex att man kopplar in lampan i ett ojordat uttag i en "isolerad miljö" (sämre skyddskoncept som fortfarande är tillåtet får man ju kämpa för att komma på), eller all skit som väller in från Kina och används till höger och vänster. (Vi skall ju inte tro att elsäkerhetsverket hittar allt, även fast de inte tycks göra mycket annat än att dra tillbaka undermåliga apparater.)hempularen skrev:Denna metod för att skapa dubbeliolsering är rätt vanlig, men strikt formellt egentligen inte helt tillåten. En apparat som är dubbelisolerad och alltså godkänd att användas utan jordad kontakt skall egentligen genomgå en isolationstest där man lägger på uppmot 4000V på apparaten, och testar att det inte någonstans kan "läcka" igenom isoleringen, denna test (skall) utförs på varje tillverkat exemplar av apparaten vid tillverkningen.
Så i praktiken så skulle jag säga att det inte är några problem med att bygga om till dubbelisolering. Det duger i de allra flesta fall gott och väl. Man behöver inte sila alla mygg när det ändå finns en och annan kamel kvar.
(Och till TS, har du inte JFB, se till att skaffa det ögona böj! Det är mycket viktigare för din elsäkerhet än om din lampa klarar 4000V i testspänning eller inte.)
Tack för alla svar!
För att försöka sammanfatta detta, och om jag har förstått era svar rätt:
Prio 1! Se till att det finns JFB i lägenheten. Jag tror att det finns, se bild nedan på mitt "proppskåp". Brytarna till höger är jordfelsbrytare, eller?
Lamporna är med absolut största sannolikhet inte jordade, så att bara sätta en ny jordad stickpropp på dem är inte att rekommendera och dessutom förbjudet. Vad är de direkta riskerna med att sätta en jordad kontakt på en ojordad sladd?
Istället behöver de dubbelisoleras, vilket skulle innebära att jag byter den befintliga sladden mot en ny, dubbelisolerad, som har den platta Europapluggen. Räcker det att byta sladden eller måste alla komponenter bytas i lamporna? Att dubbelisolera innebär egentlige bara att man förser den med en modernare sladd?
Plåtlampan borde helst jordas genom att sätta jordledare mot alla separata plåtdelar (känns som att det kan bli svårt att få till). Är det den traditionellt gul/gröna kabeln i en sladd som man då ska fästa mot plåtdelarna?
Har jag förstått det rätt att om den gamla sladdens hölje, på tex plåtlampan, skulle skavas av och nudda vid plåten, så kan lampan bli strömförande om den inte är jordad. Detta skulle kunna bli farligt om man tar vid lampan samtidigt som man rör vid någonting som i sin tur är jordat? Om det finns JFB i det fallet så borde den slå av?
Kan man dubbelisolera lamporna själv eller ska det göras av fackman?
Många frågor, men min förståelse för el och elsäkerhet är mycket begränsad. Därför ska jag nog heller inte lita på mitt sunda förnuft som föreslagits
Mitt proppskåp
För att försöka sammanfatta detta, och om jag har förstått era svar rätt:
Prio 1! Se till att det finns JFB i lägenheten. Jag tror att det finns, se bild nedan på mitt "proppskåp". Brytarna till höger är jordfelsbrytare, eller?
Lamporna är med absolut största sannolikhet inte jordade, så att bara sätta en ny jordad stickpropp på dem är inte att rekommendera och dessutom förbjudet. Vad är de direkta riskerna med att sätta en jordad kontakt på en ojordad sladd?
Istället behöver de dubbelisoleras, vilket skulle innebära att jag byter den befintliga sladden mot en ny, dubbelisolerad, som har den platta Europapluggen. Räcker det att byta sladden eller måste alla komponenter bytas i lamporna? Att dubbelisolera innebär egentlige bara att man förser den med en modernare sladd?
Plåtlampan borde helst jordas genom att sätta jordledare mot alla separata plåtdelar (känns som att det kan bli svårt att få till). Är det den traditionellt gul/gröna kabeln i en sladd som man då ska fästa mot plåtdelarna?
Har jag förstått det rätt att om den gamla sladdens hölje, på tex plåtlampan, skulle skavas av och nudda vid plåten, så kan lampan bli strömförande om den inte är jordad. Detta skulle kunna bli farligt om man tar vid lampan samtidigt som man rör vid någonting som i sin tur är jordat? Om det finns JFB i det fallet så borde den slå av?
Kan man dubbelisolera lamporna själv eller ska det göras av fackman?
Många frågor, men min förståelse för el och elsäkerhet är mycket begränsad. Därför ska jag nog heller inte lita på mitt sunda förnuft som föreslagits
Mitt proppskåp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 393 inlägg
Det ser inte ut som att du har någon JFB här, utan den som finns täcker troligen endast golvvärmen. Detta måste vara tydligt på din gruppförteckning annars är det allvarligt.
För att förklara faran med att sätta en jordad stickpropp på lampan, dvs tillåta att lampan används i rum med jordade uttag, så måste man gå in tekniskt på grundprinciperna för skydd mot elchock. Vill du veta så säg till, annars följ den enkla regeln att låt bli.
Att skyddsjorda alla metalldelar på lamporna kan bli svårt som du själv inser, det beror på hur lampan ser ut.
Dubbel isolering innebär i praktiken att en kabel, t.ex lampsladd med dess mantel används hela vägen. Ingenstans får den enskilda ledarna med dess isolering komma i kontakt med metallytor på lampan, utan det måste vara en kabel precis hela vägen. Därför går det inte att använda strömbrytaren i foten på ena lampan, det ser du om du öppnar botten på den. Det går inte att ansluta en kabel där utan att ledarisoleringen riskerar komma i kontakt med metallhöljet. Detsamma gäller lampsockeln. Den behöver kanske bytas mot dagens modell som sväljer "hela kabeln" av samma skäl som ovan. Så dubbel isolering handlar inte enbart om att en kabel ska användas, den ska kunna anslutas också. Ta en närmare titt på dina lampor så ser du nog om det är enkelt.
Om vi återvänder till skyddsjordning igen så är det där tillåtet att ledarisoleringen kommer i kontakt med metallhöljet. Tanken är där helt riktigt att proppen ska gå, eller att JFBn ska lösa. Detta sker endast om lampan verkligen sitter i ett jordat uttag, annars händer inget annat än att lampan blir strömförande. Då kan det hel riktigt bli farligt om man tar i lampan samtidigt med något jordat, och helt riktigt kommer JFBn att lösa om strömmen blir tillräckligt hög, en säkring kommer inte att lösa för så hög blir aldrig strömmen. Men trots JFB är det ingen angenäm upplevelse så det är ingen "lösning". Den rätta lösningen är att följa reglerna för ojordat, jordat och dubbel isolering så att JFB täcker de mer osannolika fel som trots detta kan uppstå.
För att förklara faran med att sätta en jordad stickpropp på lampan, dvs tillåta att lampan används i rum med jordade uttag, så måste man gå in tekniskt på grundprinciperna för skydd mot elchock. Vill du veta så säg till, annars följ den enkla regeln att låt bli.
Att skyddsjorda alla metalldelar på lamporna kan bli svårt som du själv inser, det beror på hur lampan ser ut.
Dubbel isolering innebär i praktiken att en kabel, t.ex lampsladd med dess mantel används hela vägen. Ingenstans får den enskilda ledarna med dess isolering komma i kontakt med metallytor på lampan, utan det måste vara en kabel precis hela vägen. Därför går det inte att använda strömbrytaren i foten på ena lampan, det ser du om du öppnar botten på den. Det går inte att ansluta en kabel där utan att ledarisoleringen riskerar komma i kontakt med metallhöljet. Detsamma gäller lampsockeln. Den behöver kanske bytas mot dagens modell som sväljer "hela kabeln" av samma skäl som ovan. Så dubbel isolering handlar inte enbart om att en kabel ska användas, den ska kunna anslutas också. Ta en närmare titt på dina lampor så ser du nog om det är enkelt.
Om vi återvänder till skyddsjordning igen så är det där tillåtet att ledarisoleringen kommer i kontakt med metallhöljet. Tanken är där helt riktigt att proppen ska gå, eller att JFBn ska lösa. Detta sker endast om lampan verkligen sitter i ett jordat uttag, annars händer inget annat än att lampan blir strömförande. Då kan det hel riktigt bli farligt om man tar i lampan samtidigt med något jordat, och helt riktigt kommer JFBn att lösa om strömmen blir tillräckligt hög, en säkring kommer inte att lösa för så hög blir aldrig strömmen. Men trots JFB är det ingen angenäm upplevelse så det är ingen "lösning". Den rätta lösningen är att följa reglerna för ojordat, jordat och dubbel isolering så att JFB täcker de mer osannolika fel som trots detta kan uppstå.
Det kommer alltid att finnas en viss % fel som inte ligger i lampor och andra apparater, utan på andra ställen som skavda kablar, spretande kardeler som går ut genom brytare etc.
För dessa fel ovan innebär närvaron av jordade apparatskal (t ex lampskärmar) en ökad risk för elchock om inte JFB finns.
För dessa fel ovan innebär närvaron av jordade apparatskal (t ex lampskärmar) en ökad risk för elchock om inte JFB finns.
Man kan väl också lösa detta genom att stoppa dit en 12V LED-lampa och mata via en ordentlig transformator?
Farsan hade en sådan plåtlampa, den har jag säkert inte tänkt på under de senaste 35 åren. Märkligt vad man kan komma ihåg.
Farsan hade en sådan plåtlampa, den har jag säkert inte tänkt på under de senaste 35 åren. Märkligt vad man kan komma ihåg.
Jag skulle vilja påstå att andra meningen svarar på första....pend00 skrev:
Håller med om att det ser ut som att JFB endast täcker värmegolvet. Lustigt också att man noterar 2-pol belysningsgrupp. Eftersom du med all sannolikhet har enfas in i lägenheten så förstår jag inte vad det avser.
Du har gasspis gissar jag?