Kollat m Hilti efter reservdelar?
 
Daniel_N skrev:
Kollat m Hilti efter reservdelar?
Jo det är ju den lätta vägen. Har dock inte tillräckligt mycket användning av denna som hemmafixare för att motivera den förmodade kostnaden. Men det skadar ju inte att kolla!
 

Bästa svaret

Skulle det vara en billigmaskin skulle jag säga skrota men nu är det en Hilti och då är det en annan kalkyl som gäller.

Resistanserna skiljer misstänkt mycket mellan lindningarna men i det här fallet är det sannolikt isoleringen som är skadad och inte själva koppartrådarna.
Isoleringen inuti en lindning kontrollerar man med en megger.
Meggern innehåller en likströmsgenerator som ger 500 volt likström när man vevar. Resistansen mellan lindningarna vid 500 volt skall vara minst 1 kiloohm per volt det vill säga 230 kiloohm mellan lindningarna i din enfasmotor.

Att linda om ankaret i en sån där motor är väldigt svårt. Sedan måste man balansera ankaret eftersom det roterar med högt varvtal. Allt det här är genomförbart men ingenting man gör hemma i verkstaden. Det lär finnas bara ett företag i hela Finland som klarar av sådant. Sannolikt blir det för dyrt för att vara lönsamt.
Jag hade tänkt skicka ankaret till min gamla dymlingsborrmaskin på omlindning då den hade brunnit på ett bygge men priset blev alldeles orimligt så jag backade ur och donerade maskinen i befintligt skick till stadsmuseet i Jakobstad. Museichefen blev glad:)

Om du lyckas få tag på ett ankare för rimligt pris som reservdel antingen från Hilti eller på E-bay så tycker jag att du skall byta ankare och köra vidare.
 
  • En begagnad megger isolationsprovare placerad på ett orange underlag med röda kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Äh, jag hittade en begagnad på Tradera. Kom i en låda som jag behövde och dessutom ett bit i ok skick. Nu har jag en del extra delar över istället :)

Begagnad Hilti SD 5000 skruvautomat i acceptabelt skick på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.