19 121 läst · 59 svar
19k läst
59 svar
130kvmlycka - Eksjöhus Lyckan Funkis
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 35 inlägg
Jadå jag följer med spänning! Pågår det markarbete för fullt nu? . Måste vara riktigt häftigt att det startat på riktigt för er nu!
För oss går det sådär.. Inget bygglov ännu, det ligger fortfarande och maler i kvarnen så att säga =/.
För oss går det sådär.. Inget bygglov ännu, det ligger fortfarande och maler i kvarnen så att säga =/.
Tråkigt, hoppas de trillar ner ett godkännande i lådan snart!Scabbers Wes skrev:
Nu har det hänt ytterligare lite på tomten, garaget är färdigpreparerat inför gjutning, troligtvis nästa torsdag.
Röris har varit på plats och dragit avlopp i cellplasten. Nu börjar man se exakt var huset ska stå och hur garageuppfart blir och var altanen ska vara.
så coolt!
fler bilder nedan:
Röris har varit på plats och dragit avlopp i cellplasten. Nu börjar man se exakt var huset ska stå och hur garageuppfart blir och var altanen ska vara.
så coolt!
fler bilder nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 35 inlägg
Det har ju hänt massor verkligen! Förstår att det måste vara en häftig känsla! Har alltid flutit på som det ska hittills?
Tänkte passa på att fråga dig om avloppsbrunnen, beställde ni den själva? Hur lång tid från att den beställdes levererades den?
Tänkte passa på att fråga dig om avloppsbrunnen, beställde ni den själva? Hur lång tid från att den beställdes levererades den?
Ja det går hiskeligt fort nu känns det som!! bara 13 dagar till husleveransen också! Ja det har flutit på, lite problem med garageuppfart då den är ganska brant, men vi löste det rätt bra tycker vi. Du får se på plats sen när den är anlagd, svårt att se på bild och just nu är den inte färdig.Scabbers Wes skrev:
vi har markarbete och sånt på helentreprenad. Så markkillarna har haft full koll och ansvar för de, så det vet jag tyvärr inte. Måste ni lösa sådant själva??
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 35 inlägg
Då ska jag kolla lite extremt på uppfarten nästa gång! Jag och sambon brukar åka en runda på "slingan" då och då och se hur husen växer fram .
Jo vi har helentreprenad men jag har fattat det som att beställningen av slutlig inkoppling på va-nätet till Norrköping vatten och avfall är något som endast fastighetsägaren kan göra..? I och med slutbeställning ska brunnen levereras och den sista betalningen faktureras. Jag får helt enkelt ringa och fråga på måndag.
Jo vi har helentreprenad men jag har fattat det som att beställningen av slutlig inkoppling på va-nätet till Norrköping vatten och avfall är något som endast fastighetsägaren kan göra..? I och med slutbeställning ska brunnen levereras och den sista betalningen faktureras. Jag får helt enkelt ringa och fråga på måndag.
Nu är det sista färdigt av rörisarna.
Avlopp, golvvärme, armering etc är på plats.
Gjutning ser väl ut att ske på torsdag, så nu är det bara att hålla tummarna att det inte spöregnar
Och stomresning av huset sker torsdagen efter, 22 september.
Avlopp, golvvärme, armering etc är på plats.
Gjutning ser väl ut att ske på torsdag, så nu är det bara att hålla tummarna att det inte spöregnar
Och stomresning av huset sker torsdagen efter, 22 september.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är gjutningen klar, det blev någon timme försenat då förmiddagens gjutning för teamet var sen och börja. Men det gick bra till slut med allt, och betongen räckte =)
Kommer lite bilder nedan, och förhoppningsvis en film också på gjutningen om uppladdningen går bra =)
Kommer lite bilder nedan, och förhoppningsvis en film också på gjutningen om uppladdningen går bra =)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 35 inlägg
Finfint ! Stomresning idag förstår jag! Vilken lycka, i dubbel bemärkelse!
Ja igår var det stomresning, har gjort en lite snabb film här med hjälp av en GoPro och ett hööögt stativ =)Scabbers Wes skrev:
Det var jättecoolt, allt gick som på räls och inga problem under tiden. strax innan 7 började dem och runt 08-15 var hela våningsplanet på plats =)
Tanken är att vi ska måla huset imorgon, jag har spenderat kvällen till att maskera alla fönster och plåtar, målat ändträ och städat runt arbetsplatsen. Mn vi får se, det hänger lite regn i luften. I värsta fall får vi ställa in... =(
[video=youtube;hI2jOI0ccjI]https://www.youtube.com/watch?v=hI2jOI0ccjI[/video]
Någon här på forumet som har själva gjort dragning för automation och/eller inbyggda högtalare i hus som kan ge mig tips och tankar. Det blir till en början bara förberedande, alltså inte helt utbyggt. Men dra rör/dosor, men hur ska dessa dras och planeras?
Någon som vill hjälpa?
Någon som vill hjälpa?
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 35 inlägg
Halloj! Åkte förbi igår och kikade. Ser bra ut, gillar skarpt färgen på fasaden! Vad händer just nu, står bygget stilla eller jobbas det på för fullt inomhus?
Själva inväntar vi samrådsmöte för startbesked i början på nästa vecka. Får vi startbesked då så drar det igång inom ett par veckor förhoppningsvis
Själva inväntar vi samrådsmöte för startbesked i början på nästa vecka. Får vi startbesked då så drar det igång inom ett par veckor förhoppningsvis
Tjena, ja det är riktigt snygg färg tycker vi (annars hade vi nog aldrig valt den )Scabbers Wes skrev:Halloj! Åkte förbi igår och kikade. Ser bra ut, gillar skarpt färgen på fasaden! Vad händer just nu, står bygget stilla eller jobbas det på för fullt inomhus?
Nej det står inte still, men jag blev sjuk i samband med byggstarten, hjärnhinneinflammation, och var borta ett tag och sedan efter det har jobb och utbildning samt garagebygge tagit tid. Men nu ska jag försöka uppdatera lite igen :wow:
Hur går det för er nu? Fick ni något startbesked? Har ni kommit nånstans?? =)
Nu blir det en längre uppdatering!!!! :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:
Vi började dagen efter leverans med att börja måla huset.
Det blev NCS S 8500-N, en MÖÖÖRK grå men den upplevs som svart
i slutet på september kom garagedelarna och vi började bygga direkt. Väggmodulerna kom upp under dag 1.
Dag 2 började vi med takstolarna och det hanns med
Dag 3 bestod av råspont, och åter råspont....
Dag 4 blev det takpapp och läkt.
Efter det så börjades det med panel och foder för att kunna få det tätt.. men också porten blev installerad, det gick mycket smidigare än jag trodde, en halv dag ungefär.
Sen när panelen tog slut och vi väntar på mer så lades taket och takavvattning installerades.
Och sedan så långt som jag kommit i dagsläget. Hälften av vindskivorna har tagit plats och resterande är kapade men inte monterade.
Hoppas nu i framtiden göra fler uppdateringar med mindre mellanrum, men är bortrest nästa vecka. Tar lite bilder inomhus i huset i helgen så får ni se.
Just nu är innertaket färdigt och de har börjat rita linjer för innerväggarna. Men inte mycket mer än så.
Jag ska in innan dem börjar med takgipsen och dra rör och sätta lådor för framtida inbyggda högtalare också. Så det blir väl under mellandagarna.
Vi började dagen efter leverans med att börja måla huset.
Det blev NCS S 8500-N, en MÖÖÖRK grå men den upplevs som svart
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
i slutet på september kom garagedelarna och vi började bygga direkt. Väggmodulerna kom upp under dag 1.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 2 började vi med takstolarna och det hanns med
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 3 bestod av råspont, och åter råspont....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dag 4 blev det takpapp och läkt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter det så börjades det med panel och foder för att kunna få det tätt.. men också porten blev installerad, det gick mycket smidigare än jag trodde, en halv dag ungefär.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen när panelen tog slut och vi väntar på mer så lades taket och takavvattning installerades.
Logga in
Skapa konto
Och sedan så långt som jag kommit i dagsläget. Hälften av vindskivorna har tagit plats och resterande är kapade men inte monterade.
Logga in
Skapa konto
Hoppas nu i framtiden göra fler uppdateringar med mindre mellanrum, men är bortrest nästa vecka. Tar lite bilder inomhus i huset i helgen så får ni se.
Just nu är innertaket färdigt och de har börjat rita linjer för innerväggarna. Men inte mycket mer än så.
Jag ska in innan dem börjar med takgipsen och dra rör och sätta lådor för framtida inbyggda högtalare också. Så det blir väl under mellandagarna.