Tvingar, 275:- hos verktygsladan.
 
Är också blandmissbrukare och älskar mina Makita. Hur står sig deras vinkelslipar mot blå Bosch?
 
Batteridrivna vinkelslipar överlag är väl inte så mycket att hurra för annat än till småpill? :)

När nördarna ändå står runt vattenhålet, skulle jag må bättre/bli en bättre människa/hempulare med en kex-maskin? Jag tänker främst till möbler och bänkskivor. I köket så kommer det bli rejält med löpmeter bänkskiva..
 
Chrissofsweden skrev:
Batteridrivna vinkelslipar överlag är väl inte så mycket att hurra för annat än till småpill? :)

När nördarna ändå står runt vattenhålet, skulle jag må bättre/bli en bättre människa/hempulare med en kex-maskin? Jag tänker främst till möbler och bänkskivor. I köket så kommer det bli rejält med löpmeter bänkskiva..

Kanske ska tillägga att den lägger av vid stor belastning. Tycker annars den beter sig som andra vinkelslipar jag testat. No more, no less.
 
Chrissofsweden skrev:
Batteridrivna vinkelslipar överlag är väl inte så mycket att hurra för annat än till småpill? :)

När nördarna ändå står runt vattenhålet, skulle jag må bättre/bli en bättre människa/hempulare med en kex-maskin? Jag tänker främst till möbler och bänkskivor. I köket så kommer det bli rejält med löpmeter bänkskiva..
Har en Jula kexfräs utan precision, skaffade en Festool Domino istället. Då blev det precision och smidig att använda.
 
Chrissofsweden skrev:
Batteridrivna vinkelslipar överlag är väl inte så mycket att hurra för annat än
Var du mig du syftade på var det lite oklart kanske att jag inte syftade på sladdlöst :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Jag har en Makita batterivinkel och visst, den har mycket begränsad kraft. Men den är ändå mycket använbar.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Batteridrivna vinkelslipar överlag är väl inte så mycket att hurra för annat än till småpill? :)

När nördarna ändå står runt vattenhålet, skulle jag må bättre/bli en bättre människa/hempulare med en kex-maskin? Jag tänker främst till möbler och bänkskivor. I köket så kommer det bli rejält med löpmeter bänkskiva..
Självklart blir du en bättre människa med en kexfräs! Också...verktyg och maskiner är som karma, det gäller att bygga på hela tiden. :)
Skämt åsido har jag en Dewalt kexfräs som jag är helnöjd med — förutom att jag skulle vilja ha mjukstart på den — och den gör stor nytta när det gäller att linjera olika delar med varandra tycker jag. Kexet som sådant tillför som jag har förstått det ganska lite till hållfasthet men jag kan vara ute och ta en tur på min tvåhjuling på nytt.

När det gäller Dominon gör den två saker, dels det en kexfräs gör plus att den skapar "loose tenons" (beklagar att jag inte kommer ihåg vad det heter på svenska, för jävligt egentligen, men jag är helt korrupt efter att ha plöjt Fine Woodworking och Youtubeklipp en längre tid) vilket ger en förstärkning av en fog. Men till ett annat pris såklart.

Som alltid är det väl plånboken som får bestämma hur bra människa du kan bli...

//Ronnie
 
Tack för en utförlig beskrivning. Det känns som att jag har lite youtubande framför mig så jag kan lära mig behovet till 100 %. Det är ju trots allt jul snart. Och 30 årskalas som jag kommer att fira på Friendsarena...... tittandes på Disney on Ice med äldsta dottern :D

Idag lessnade min sambo på mig. Jag har strategiskt gett henne mätuppgifter som kräver lite huvudräkning typ arealen på en väggyta, längden på parkeringen mm. Idag rann bägaren över när vi var lite tidspressade och jag frågade hur många kvadrat övervåningen är på (hon skulle ha mätt det och räknat under dagen). Då kom det...

- Du den där mätlasern, kunde inte räkna arealer snabbt som tusan?
- Jo, med den hade det här varit gjort på en tiondel av tiden.
- Då köper du en sån..


Jag skulle aldrig säga emot mina barns mor som den halvyllekille jag är ;)
 
  • Gilla
Jim_the_one och 6 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Tack för en utförlig beskrivning. Det känns som att jag har lite youtubande framför mig så jag kan lära mig behovet till 100 %. Det är ju trots allt jul snart. Och 30 årskalas som jag kommer att fira på Friendsarena...... tittandes på Disney on Ice med äldsta dottern :D

Idag lessnade min sambo på mig. Jag har strategiskt gett henne mätuppgifter som kräver lite huvudräkning typ arealen på en väggyta, längden på parkeringen mm. Idag rann bägaren över när vi var lite tidspressade och jag frågade hur många kvadrat övervåningen är på (hon skulle ha mätt det och räknat under dagen). Då kom det...

- Du den där mätlasern, kunde inte räkna arealer snabbt som tusan?
- Jo, med den hade det här varit gjort på en tiondel av tiden.
- Då köper du en sån..


Jag skulle aldrig säga emot mina barns mor som den halvyllekille jag är ;)
Nej, sånna där målchanser sumpar man inte!

Jag är berättigad en färgspruta (HVLP) för kommande staketbättring..
F.ö. vill jag riva staketet och plantera häck, men visst en färgspruta först så... ;)
 
  • Gilla
Carreyfan och 1 till
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Nej, sånna där målchanser sumpar man inte!

Jag är berättigad en färgspruta (HVLP) för kommande staketbättring..
F.ö. vill jag riva staketet och plantera häck, men visst en färgspruta först så... ;)
Precis. Det gäller att göra saker i rätt ordning. :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Kollat lite på laseravståndsmätarna nu och den blå Boschen har bättre pris och spec...


Men det står ju inte Makita på den. Hur fan gör man? :eek:
 
Chrissofsweden skrev:
Kollat lite på laseravståndsmätarna nu och den blå Boschen har bättre pris och spec...


Men det står ju inte Makita på den. Hur fan gör man? :eek:
Förut kunde man beställa makita-klistermärken och annan franchise, det vore ju en godtagbar lösning?
 
Äsch det skiljer två hunkor och 0,5mm. Nu är den beställd..
 
  • Gilla
AxxChild och 1 till
  • Laddar…
tja 2skruvdragre 2slagskruvdragare 2handcirkelar 18v/240v
1bandskruvdragare .1vinkelslip 240v 1tigersåg 1sticksåg. Radio.kaffekokare.lampa krysslaser och gir&kapsåg med bord. samt 1 panasonic slagborr samt 1 dewalt spikbyssa
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.