ControlFreak skrev:
Hmm, varför skull räckvidden vara 150 m för att Du kör Z-Wave Plus??
En av skillnaderna på z-wave plus standarden är utökad räckvidd. 150m vid fri sikt om jag minns rätt vad jag läste på Nexa och m.nu. Visserligen säger standardorganet +67% ...
http://z-wavealliance.org/z-wave_plus_certification/
 
TeroM skrev:
Bridgen har inte uppfattat svaret från brytaren. Du kan trycka på z-wave och bomba med lite på/av kommandon i blindo så borde Bridgen få ett svar.
Står fortfarande som trasig trots ett antal tryck på brytaren.
men dom funkar ju & svarar på scenarios & vanligt användande.

Men störigt att det står så....
 
TeroM skrev:
En av skillnaderna på z-wave plus standarden är utökad räckvidd. 150m vid fri sikt om jag minns rätt vad jag läste på Nexa och m.nu. Visserligen säger standardorganet +67% ...
[länk]
Det förutsätter ju att det inte finns något som blockerar signalvägen som typ väggar och så...
 
ControlFreak skrev:
Det förutsätter ju att det inte finns något som blockerar signalvägen som typ väggar och så...
Det var väl vad jag påpekade i mitt inlägg. Med alla enheter enligt plus så borde räckvidden vara bättre än utan plus men jag har problem med bara 20m mellan enheterna då signalen behöver passera en yttervägg och friggans träpanel.

Däremot, vilket förvånar mig lite är att, bridgen har blivit stabilare och stabilare. Nu har jag inte startat om den på hela veckan och den tappar friggan mer sällan. Vet inte om det har att göra med hur lång tid det tar för bridgen att bygga upp/lära sig var alla z-wave enheter finns, dvs hur nätet är uppbyggt med vilka enheter som kan reläa information för vilka andra enheter. Kanske dags att gräva ner sig i hur z-wave fungerar, var mycket i enhetskonfigureringar som jag inte hade en aning om vad det var.
 
Redigerat:
TeroM skrev:
Det var väl vad jag påpekade i mitt inlägg. Med alla enheter enligt plus så borde räckvidden vara bättre än utan plus men jag har problem med bara 20m mellan enheterna då signalen behöver passera en yttervägg och friggans träpanel.

Däremot, vilket förvånar mig lite är att, bridgen har blivit stabilare och stabilare. Nu har jag inte startat om den på hela veckan och den tappar friggan mer sällan. Vet inte om det har att göra med hur lång tid det tar för bridgen att bygga upp/lära sig var alla z-wave enheter finns, dvs hur nätet är uppbyggt med vilka enheter som kan reläa information för vilka andra enheter. Kanske dags att gräva ner sig i hur z-wave fungerar, var mycket i enhetskonfigureringar som jag inte hade en aning om vad det var.


Du kanske vet vad detta betyder ?

Skärmdump av konfigurationsmeny i en app med otydliga parametrar och värden samt en radera-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RTFM ....

Alla Z-Wave enheter jag stött på går att konfigurera. Känslighet på rörelsesensorer, dimmningshastigheter på dimrar, hur inbyggda på/av brytare skall reagera på anslutna knappar och så vidare. Dessa inställningar styrs via parametrar som du skickar via dialogen du visar. Dessa är olika för alla enheter, därav RTFM ;)
 
TeroM skrev:
RTFM ....

Alla Z-Wave enheter jag stött på går att konfigurera. Känslighet på rörelsesensorer, dimmningshastigheter på dimrar, hur inbyggda på/av brytare skall reagera på anslutna knappar och så vidare. Dessa inställningar styrs via parametrar som du skickar via dialogen du visar. Dessa är olika för alla enheter, därav RTFM ;)

Vilket värde ska stå var då?
Om jag vill dimmra snabbare:


Blurrig bild av ett dokument med tabeller om dimmerinställningar, inkluderar parameternummer och värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM skrev:
Det var väl vad jag påpekade i mitt inlägg. Med alla enheter enligt plus så borde räckvidden vara bättre än utan plus men jag har problem med bara 20m mellan enheterna då signalen behöver passera en yttervägg och friggans träpanel.

Däremot, vilket förvånar mig lite är att, bridgen har blivit stabilare och stabilare. Nu har jag inte startat om den på hela veckan och den tappar friggan mer sällan. Vet inte om det har att göra med hur lång tid det tar för bridgen att bygga upp/lära sig var alla z-wave enheter finns, dvs hur nätet är uppbyggt med vilka enheter som kan reläa information för vilka andra enheter. Kanske dags att gräva ner sig i hur z-wave fungerar, var mycket i enhetskonfigureringar som jag inte hade en aning om vad det var.
Jag har upplevt att min på 433mhz också blivit stabilare och når bättre till sensorer på 433. Väldigt oväntat
 
Mick3 skrev:
Vilket värde ska stå var då?
Om jag vill dimmra snabbare:


[bild]
Parameter 196
Size 1 byte
Value 0-240, ju lägre desto snabbare.
 
Någon som känner igen mitt problem?
Aktiverar nexa brytare via molnet men reglaget i appen stannar inte i tänt läge. Den fjädrar liksom tillbaks. Däremot står det i aktivitetsloggen att lampan tändes. Är tyvärr inte hemma så kan inte kontrollera vad som händer i verkligheten.

Edit
Och i ett annat rum så står reglaget kvar på tänt fast lite skuggigt oavsett vad jag trycker på
Skärmdump av en smarthem-app med kontroll för en byrålampa som inte stannar i tänt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Installerade en AN-179, inbyggnadsmottagare från Nexa idag, Verkar så här långt fungera bra, hittades med en gång och slår till/från som den skall. Bra att den har potentialfri utgång.
 
olofh skrev:
Någon som känner igen mitt problem?
Aktiverar nexa brytare via molnet men reglaget i appen stannar inte i tänt läge. Den fjädrar liksom tillbaks. Däremot står det i aktivitetsloggen att lampan tändes. Är tyvärr inte hemma så kan inte kontrollera vad som händer i verkligheten.

Edit
Och i ett annat rum så står reglaget kvar på tänt fast lite skuggigt oavsett vad jag trycker på
[bild]
Vilka nexa brytare är det som du använder ?
 
Magnus Levau skrev:
Vilka nexa brytare är det som du använder ?
Nexas 3pack brytare från classe.
http://m.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytare-3-pack-Nexa-PE-3/36-4602

Det har funkat perfekt fram tills idag när man typiskt nog inte är hemma.

Edit. Nu verkar det funka dock med lång eftersläpning. Ca 20 sekunder från att jag trycker "tänd alla" till att reglaget förs över till tänt
 
olofh skrev:
Nexas 3pack brytare från classe.
[länk]

Det har funkat perfekt fram tills idag när man typiskt nog inte är hemma.

Edit. Nu verkar det funka dock med lång eftersläpning. Ca 20 sekunder från att jag trycker "tänd alla" till att reglaget förs över till tänt
Använder du produkter som inte är z-wave så får du inget svar från ex nexa vanliga 433 MHz produkter. Därför visar reglaget först att du tänder men sen går reglaget tillbaka igen. Bridgen vet inte om det är tänt eller släckt.
 
P
Förvånande att läsa att en del upplever sitt system att det fungerar bättre och bättre. Mitt system fungerande klockrent i ca 3 veckor utan en enda miss i tänd/släck/dimmringsnivå men det har blivit sämre och sämre så just nu är det ren lotto på vad som fungerar. Har provat att starta om Bridgen men kan inte påstå att det blev nån skillnad. Ingen annan som upplevt samma sak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.