4 832 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Villor med torn?
Det finns många äldre villor som har ett torn i ena hörnet eller någon annan stans. Vad hade tornet för funktion?
Att det är en trappa där inne är nog ganska självklart, men trappor fanns ju även "mitt i" huset.
Byggs det några nya villor i dag med liknande torn? Om inte, när ungefär slutade man bygga torn?
Att det är en trappa där inne är nog ganska självklart, men trappor fanns ju även "mitt i" huset.
Byggs det några nya villor i dag med liknande torn? Om inte, när ungefär slutade man bygga torn?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Tornets främsta funktion var nog att visa att "här bor det en äkta Viking".
Kan tänka mig att det är främst influerat av de nationalromantiska strömningar,
som florerade under de första decennierna av nittonhundratalet.
Vad använde man tornet till?
Förmodligen för att sitta och dricka punsch efter middagen, småprata, och samtidigt få lite utsikt,
medan kvinnorna röjde upp efter måltiden
Kan tänka mig att det är främst influerat av de nationalromantiska strömningar,
som florerade under de första decennierna av nittonhundratalet.
Vad använde man tornet till?
Förmodligen för att sitta och dricka punsch efter middagen, småprata, och samtidigt få lite utsikt,
medan kvinnorna röjde upp efter måltiden
Fiskarheden hade fram till ett par år sedan huset fasan med två torn och jag vet att rörvikshus har en modell med torn... så visst byggs det idag! Tittade på en tomt i Höganäs där de i detaljplanen gärna såg torn
Tror tyvärr att Knock on Wood har rätt i att huvudanledningen var att visa upp att man är en riktig viking!
Kan tänka mig att många torn innehåller kontor och bibliotek förutom sällskapsrum... trapptorn är väl något annat som främst finns på flerfamiljshus?
Tror tyvärr att Knock on Wood har rätt i att huvudanledningen var att visa upp att man är en riktig viking!
Kan tänka mig att många torn innehåller kontor och bibliotek förutom sällskapsrum... trapptorn är väl något annat som främst finns på flerfamiljshus?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kallebo skrev:
Tack för dina vänliga ord Kallebo!
Min erfarenhet av dessa "tornhus" är begränsad till västra Göteborg, där det finns/fanns flera stycken längs Långedragslinjen (då spårvagn 9).
En bekant försökte att köpa ett av dessa hus. Men det var omöjligt sa han.
Priset steg med 100.000 kr i timmen. Och detta var på 1990-talet.
Asch tornhus finns lite överallt. Här finns en artikel i ämnet från förstasidan på byggahus https://www.byggahus.se/arkitektur/drfr-vill-vi-ha-hus-torn
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/socia...men-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.html
Här är mittt torn, även om det mer blev en 6kantig tillbyggnad.
Här är mittt torn, även om det mer blev en 6kantig tillbyggnad.
Mina fd hemtrakter - så jag kan inte låta bli att fråga vilket område detta var i?Kallebo skrev:
Jonstorp utmed gärdas äng. Det var en utdömd sommarstuga som såldes till tomtpriset. Tyvärr var det många som var intresserade (dyrt) så vi letade vidare. Men kolla sidan 9 i denna detaljplanen: http://maps.hoganas.se/silverlight/data/doc/DP/1284-P98_211.pdfKristinaRT skrev:
Tyvärr är det inte någon som nappat. Men jag hade lätt byggt torn på huset om vi fått tomten